فناوری و تکنولوژی

تاثیر داروی کاهش وزن برای کاهش خطر سکته

خرید فالوور از سایت اینبو

بر اساس یک مطالعه جدید، داروی تزریقی ضد چاقی semaglutide ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در افراد بدون توجه به میزان کاهش وزن در حین مصرف دارو کاهش دهد.

سماگلوتید اشتها را سرکوب می کند و با نام های تجاری Vigovi، Ozempic و Rebelsos به فروش می رسد.

کارشناسان پس از تحقیقات جدید گفتند که تزریق داروی ضد چاقی ممکن است برای سلامت قلب و عروق میلیون ها بزرگسال مفید باشد.

پروفسور جان دینفیلد، سرپرست تیم متخصصان، گفت: این دارو می تواند تأثیر مثبتی بر قند خون، فشار خون یا التهاب داشته باشد و همچنین تأثیر مستقیمی بر عضله قلبی عروقی داشته باشد.

در یک مطالعه پنج ساله، دانشگاه UCL در لندن از داده های آزمایشی Novo Nordisk، سازنده سماگلوتاید، برای بررسی وضعیت 176.44 بزرگسال بالای 45 سال از 41 کشور استفاده کرد.

پروفسور دینفیلد قبل از ارائه نتایج مطالعه در کنگره اروپایی چاقی در ونیز گفت که این یافته ها “پیامدهای بالینی مهمی” دارند.

او با مقایسه آن با معرفی استاتین ها در دهه 1990 گفت: “ما بالاخره متوجه شدیم که دسته ای از داروها وجود دارد که بیولوژی این بیماری را به نفع بسیاری از مردم تغییر داده است.” و عملکرد قلب و عروق را متحول کرد. ما اکنون این دسته از داروها را داریم که می توانند به همان اندازه بسیاری از بیماری های مزمن پیری را معکوس کنند.

تجزیه و تحلیل پروفسور دینفیلد از کارآزمایی بالینی سماگلوتید به مدت زمانی که طول می کشد تا مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی ایجاد شود، و همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا نارسایی قلبی ایجاد شود، بررسی کرد.

پس از 20 هفته مصرف سماگلوتاید، 62 درصد از بیماران بیش از پنج درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که این میزان در گروه دارونما 10 درصد بود.

با این حال، کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در بیمارانی که بیش از پنج درصد وزن بدن خود را از دست دادند و کسانی که کمتر از پنج درصد وزن خود را از دست دادند یا اضافه کردند، مشابه بود.

پروفسور دینفیلد گفت: “حدود نیمی از بیمارانی که من در کلینیک قلب و عروق خود می بینم دارای سطوح وزنی مشابه در کارآزمایی بالینی سماگلوتاید هستند و احتمالاً علاوه بر درمان معمول خود از سماگلوتاید نیز بهره مند می شوند.”

پروفسور دینفیلد در گفتگو با بی بی سی افزود که این دارو “جایگاه بالقوه مهمی” در درمان چاقی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند که نتوانسته اند وزن خود را کاهش دهند، بنابراین اگر این دارو صرفاً به همین دلیل در نظر گرفته شود، فرصت بالینی مهمی ایجاد می کند. اما اینها داروهایی هستند که مشکلات سلامت زمینه ای بیماران را نیز بهبود می بخشند. این واقعا هیجان انگیز است.

در ماه اوت، کارشناسانی که بر روی آزمایش بالینی داروی سماگلوتید کار می کردند، دریافتند که این دارو خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را در افراد چاق مبتلا به بیماری قلبی عروقی تا یک پنجم کاهش می دهد.

ویگووی حاوی همان ماده فعال Ozempic است، داروی دیابت که بهترین گزینه برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود.

با این حال، کارشناسان قبلا هشدار داده بودند که استفاده از این داروها راه حل سریع یا جایگزینی برای تغذیه خوب و ورزش نیست و فقط باید تحت نظر پزشک تجویز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا