اخبار روز

جزئیات مرحله سوم طرح فجرانه و زمان آغاز آن

خرید فالوور از سایت اینبو

طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ در آخرین روزهای اجرای فاز دوم خود قرار دارد و از ابتدای اجرای طرح (29 بهمن ماه) تا پایان 22 فروردین ماه بیش از 91 میلیون بسته غذایی بین خانوارهای بالای 39 نفر توزیع شده است. میلیون تراکنش موفق

به گزارش سرگرمی روز، با توجه به اجرای سیاست های حمایتی دولت سیزدهم و لزوم ارائه بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناوری نوینی با نام سامانه «شام» (شبکه ملی اعتبار) اجرا شد. دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و به ویژه اقشار آسیب پذیر اولین گام را در توسعه شبکه اعتباری کشور برداشت. این طرح اولین بار در اسفند 1401 در کشور اجرا شد و با شیب بسیار مطلوب و تصاعدی پیش رفت.

میلیون ها نفر در طرح فجرانه شرکت می کنند بنابراین تراکنش یک روزه طرح فجرانه معادل تراکنش 6 ماهه اول طرح کالابرگ است.

در سال های اخیر به دلایل مختلف سرانه مصرف کالاهای اساسی رو به کاهش بوده است و این امر در دهک های پایین جامعه جدی تر است. در راستای حمایت غذایی از خانواده های یارانه ای، با اولویت خانواده های دهک های پایین جامعه (اول تا هفتم) در دهه فجر و ادامه طرح همیاری تا ماه مبارک رمضان و نوروز، وزارت تعاون کار و مراقبت اجتماعی طراحی و بیش از 20 مدل پشتیبانی فرموله شده است. ابعاد مادی و معنوی طرح ها در جلسات متعدد با هماهنگی و همکاری کارشناسان به دقت مورد توجه قرار گرفت و در نهایت توسط معاون اول رئیس جمهور جمع بندی و ابلاغ شد.

برنامه فجرانه تامین 11 کالای اساسی شامل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سید 743 هزار و 750 تومان است و خانوار از دهک اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت 1401 را از جیب خود به مبلغ 523 هزار و 300 تومان پرداخت کنند و مابه التفاوت قیمت روز 220 هزار تومان و 450 تومان با اعتبار جدید دولت تامین می شود. اعتبار جدید (220 هزار تومان) علاوه بر یارانه فعلی 300 و 400 هزار تومان است و میزان حمایت های دولتی از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالا) به 220 هزار تومان افزایش یافته و در 3 سال اجرا می شود. ماه های متوالی

با آمادگی تمامی عوامل فنی و عملیاتی در سراسر کشور، پروژه فجران در ساعت 11:00 روز 28 بهمن 1402 کلید خورد و فاز اول آن تا ساعت 12:00 روز 28 اسفندماه به طول انجامید. مرحله دوم این طرح بزرگ از 29 اسفند آغاز شده و تا 18 فرودین ادامه دارد و مرحله سوم از 29 فروردین آغاز و طبق برنامه ریزی تا 28 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آغاز اجرای طرح (29 بهمن ماه) تا پایان 23 فروردین ماه در مجموع بیش از 39 میلیون معامله خرید موفق انجام شده است که طی آن بیش از 91 میلیون بسته غذایی توزیع شد. برای تهیه این بسته های غذایی بیش از 78.8 سجاف (18.2 سجاف آورده دولت + 60.6 سجاف آورده مردم) استفاده شده است. به عبارت دیگر می توان گفت 78.8 درصد از این پول صرف سفره مردم، امنیت غذایی و تامین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد می شود و در نتیجه بیش از 91 میلیون بسته غذایی به صورت مستقیم در داخل کشور تزریق شده است. سفره مردم و تاثیر خوبی در رونق بازار و تولید کارخانه های صنایع غذایی دارد.

به طور متوسط ​​روزانه بیش از 700000 معامله خرید موفق انجام می شد که نشان دهنده موفقیت طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوارها در برابر تورم و گرانی بود. همچنین در این طرح مردم حدود 60.6 برابر به صورت نقدی مشارکت کردند که به این معناست که مشارکت مردم 3.3 برابر دولت در اجرای یک طرح دولتی است.

در فاز اول طرح فجران مردم با 86 درصد در این طرح شرکت کردند. در مرحله دوم با توجه به اینکه 7 روز مرحله دوم در ایام تعطیلات نوروزی بوده و مشارکت در آن ایام کم بوده است، 64.4 درصد مشارکت مردمی را شاهد بوده اند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، خانوارهای دهک های پایین جامعه (از دهک های اول تا سوم درآمدی) بیشترین مشارکت را در این طرح دارند و به طور میانگین 88.6 درصد از خانوارهای این دهک ها در این طرح مشارکت داشته اند. این موضوع نشان دهنده هدف گذاری و نقطه گذاری دقیق پروژه در حمایت مستقیم و آبرومندانه از این جمعیت آسیب پذیر است.

این در حالی است که در 52 روز از اجرای پروژه، حدود 18.2 میلیون وجوه جدید با خطای بسیار کم و دقت بالا به توده مردم تزریق شده است. خرید 91 میلیون بسته غذایی به ارزش 78.8 حمت در 52 روز رکورددار خرید و فروش کالا و نشان از آمادگی کشور برای تامین نیازهای مردم است.

تحویل کالا در چارچوب الزامات طرح و همچنین قدرت انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار روند آسان خرید اعتبار تجربه خوبی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است و به جرات می توان گفت که رفتار خرید اعتبار برای مردم و فروش اعتبار برای مغازه داران شکل گرفته است.

در زیر جدول مجموعه دهک های مشمول طرح و میزان اعتبار مورد نیاز دولت برای هر دهک آمده است:

جزئیات فاز سوم طرح فجرانه و زمان شروع آن

بر اساس این گزارش، طرح به گونه ای طراحی شد که با توجه به اقدامات گسترده فنی و مدیریتی، امکان تشکیل صف به هیچ وجه وجود نداشت و صف محدود ایجاد شده در چند روز ابتدایی مرحله اول فقط با توجه به شایعه محدود بودن هوا برای اجرای طرح فجران در دهه فجر بود که با اطلاع رسانی به موقع این مشکل برطرف شد.

در مجموع 220000 مغازه بزرگ و کوچک در شهرها و روستاها به این طرح و بیش از 400 تعاونی مصرف مرتبط هستند و در مناطق روستایی خدمات ارائه می دهند.

دو فروشگاه اینترنتی بزرگ اسنپ مارکت و دیجی کالا برای سهولت خرید کالاهای متصل خدمات ارائه می دهند و تمامی شعب 10 فروشگاه بزرگ زنجیره ای در سطح شهر و روستا به هم متصل بوده و کالاهای الکترونیکی را ارائه می دهند.

یک تیم مدیریتی و نظارتی نیز تشکیل شده و به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای مدیریت میدان است.

این طرح در کنار مزیت اصلی آن یکپارچه سازی و سفارشی سازی خدمات و همچنین درک عینی خدمات رفاهی جمهوری اسلامی ایران توسط مردم است. مزایای دیگری از جمله افزایش تولید در کشور از طریق تحریک تقاضا، ساده‌سازی خدمات دولتی توسط رهبری اعتبار محور و ایجاد داشبورد، افزایش انعطاف‌پذیری دولت در ارائه خدمات با استفاده از اعتبار از خدمات توسط مردم به جای ایجاد بار مالی جدید فراتر از دولت به همراه داشت. ظرفیت، پرداخت یارانه های آشکار و پنهان از نقدی به اعتبار، اعتبارات خرد غیرمتمرکز به جای اعتبارات کلان متمرکز فاسد، حفظ کرامت انسانی در کسب اعتبار و جلوگیری از انحراف یارانه ها و نقطه گذاری برای رسیدن به هدف مشخص.

با توجه به توسعه پروژه تا سطح روستا و تثبیت شبکه اعتباری ملی، موضوع الحاق انواع الحاقات به شبکه و ارائه خدمات دیگر در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. در این راستا تیم تحقیق و توسعه پروژه و گروه شتاب دهی تمام وقت برای توسعه سوئیچ ها و طراحی و نصب الحاقیه های مختلف تشکیل شده است که امکان اجرای پروژه های بزرگ با هزینه بسیار کم و ریسک کم وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا