سفر و گردشگری

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک درترکیه

خرید فالوور از سایت اینبو

سرگرمی روز: در سال های اخیر خرید خانه و ملک توسط ایرانیان در ترکیه افزایش پیدا کرده است.

نزدیکی ترکیه به ایران و فاصله پروازی ۳ ساعته ایران و ترکیه بسیاری از افراد را علاقه مند به خرید ملک در این کشور کرده است.

با توجه به قیمت بسیار مناسب خانه در ترکیه نسبت به ایران خرید خانه برای حفظ ارزش پول و همچنین گذراندن اوقات تفریحی گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد.

همچنین با خرید خانه در ترکیه اقامت این کشور را برای خود و خانواده دریافت می کنید و حتی میتوانید تحت شرایطی که در ادامه توضیح می دهیم شهروندی ترکیه را نیز اخذ نمایید.

پاسپورت ترکیه دارای رتبه پنجاه و دو در جهان است و با پاسپورت ترکیه می توانید به ۷۱ کشور جهان بدون ویزا سفر کنید.

خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت

قوانین خرید ملک در ترکیه

  • خریدار می‌تواند مالک زمین و ساختمان باشد. یعنی بدون هیچ شرطی، مالک عرصه و عیان خانه خود هستید.
  • ایرانی ها در ترکیه می‌توانند هر نوع ملکی از جمله زمین، خانه و ملک تجاری را خریداری کنند.
  • اتباع خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه در مناطق نظامی-امنیتی را ندارند.
  • ملک خریداری شده توسط خارجی‌ها در ترکیه، تحت حمایت قانون ارث است و در صورت فوت مالک، خانه به وارثان او می‌رسد.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

  • در هنگام فروش خانه، هیچ اجبار و شرطی وجود ندارد. شما می‌توانید خانه خود را با قیمت مورد نظر و به هر شخصی بفروشید.
  • افرادی که در ترکیه ملکی با ارزش بالاتر از ۴۰۰ هزار دلار خریدار می‌کنند، می‌توانند پاسپورت و حق شهروندی ترکیه را دریافت کنند. ولی برای دریافت پاسپورت ترکیه تا ۳ سال حق فروش یا واگذاری خانه خود را ندارند.
  • اتباع خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه، مجاز به خرید قسط خانه در ترکیه هستند.
  • خارجی‌ها مجاز هستند تا سقف ۳۰ هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کنند.
  • خارجی‌ها فقط مجاز هستند که تا سقف ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری کنند.
  • افراد خارجی که زمینی می خرند تا ملک بسازند باید طی دو سال این کار را انجام دهند.

در این بخش به نکات مهمی برای خرید مسکن در ترکیه اشاره می‌شود که در صورت عدم آگاهی از آن‌ها، احتمال به مشکل خوردن شما وجود دارد.

اطلاع دقیق از هزینه خرید ملک در ترکیه

برای بودجه بندی و تخمین هزینه خرید خانه در ترکیه، فقط قیمت خانه را در نظر نگیرید. هزینه های جانبی دیگری همچون هزینه سند، مالیات و … وجود دارد که می‌تواند قابل توجه باشد. بنابراین اگر به صورت شخصی برای بازدید یک ملک می‌روید. حتما تمام هزینه‌های جانبی را سوال کنید. در ادامه مقاله هزینه های خرید خانه در ترکیه توضیح داده شده است.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

نحوه بیان متراژ خانه در ترکیه

بر خلاف ایران، در ترکیه برای بیان متراژ خانه‌ها از دو اصطلاح متراژ نِت و متراژ بروت استفاده می‌شود. در ترکیه خانه را بر حسب متراژ بروت خریداری می‌کنید و در هنگام فروش نیز با همین متراژ آن را به فروش می‌رسانید. در نتیجه باید تفاوت این دو شاخص را بدانید.

متراژ نت ملک در ترکیه چیست؟

متراژ نِت، تمام بخش هایی از خانه را شامل می‌شود که قابل پا گذاشتن و قابل استفاده بوده و توسط دیوارها احاطه شده باشد. به عبارت دیگر دیوارها، زیر کابینت‌ها و تمام جاهایی که استفاده مفید ندارد، در متراژ نت محاسبه نمی‌شوند.

متراژ بروت ملک در ترکیه چیست؟

متراژ بروت علاوه بر سهم مالک از متراژ نت خانه، سهم او از راهرو، پارکینگ، فضاهای مشترک مثل آسانسور، سالن ورزشی را نیز شامل می‌شود.

برای اخذ کارت اقامت ترکیه با خرید خانه، حداقل ارزش ملک شما (بر اساس گزارش اکسپرتیز) باید به شکل‌های زیر باشد:

  • در صورت خرید خانه در شهرهای بزرگ همچون استانبول، آنکارا، ازمیر، باید حداقل ارزش خانه شما ۷۰ هزار دلار باشد.
  • در صورت خرید خانه در شهرهای کوچکی همچون دنیزلی، باید حداقل ارزش خانه شما ۵۰ هزار دلار باشد.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

بنابراین طبق قوانین اقامتی جدید ترکیه، دیگر امکان اخذ اقامت با خرید ملک ارزان در ترکیه وجود ندارد. در صورتی که خانه خریداری شده دارای این شرایط قیمتی باشد. مالک آن می‌تواند برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه اقدام کند.

مراحل اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک

  • سند خانه یا تاپو را دریافت کنید.
  • خانه خود را در مقابل زلزله بیمه کنید. به این بیمه در ترکیه داسک گفته می‌شود.
  • با به همراه داشتن سند تاپو، داسک و پاسپورت به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید و پس از انجام کارهای اداری، دو مدرک تاپو دوام بلگه سی و نوماراتاژ خانه خود را دریافت کنید.
  • بعد از دریافت این مدارک، باید از اداره مهاجرت وقت مصاحبه دریافت کنید که به آن راندوو گفته می‌شود. در روز مصاحبه همراه با این مدارک به اداره مهاجرت مراجعه کنید و درخواست اقامت خود را ارائه دهید.

بعد از انجام این مراحل، معمولا در ابتدا به شما اقامت یکساله داده می‌شود و می‌توانید در سال‌های بعد آن را تمدید کنید. توجه کنید که برای کار کردن در ترکیه با این نوع اقامت، حتما باید مجوز کار در ترکیه دریافت کنید.

در صورتی که قصد دریافت پاسپورت و حق شهروندی ترکیه با خرید ملک را دارید، باید ارزش خانه یا خانه‌های خریداری شده توسط شما (بر اساس اکسپرتیز ریپورت) بیشتر از ۴۰۰ هزار دلار باشد.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه به صورت اقساطی

خرید ملک در ترکیه به صورت اقساطی تنها محدود به خانه های کلید نخورده (نوساز) است. در خصوص فروش اقساطی ملک در ترکیه، هر فروشنده ای شرایط مختص به خود را دارد. به این مفهوم که فروشنده می‌تواند میزان پیش پرداخت، مبلغ هر قسط، تعداد قسط ها و نحوه پرداخت آن ها را تعیین کند. منظور از نحوه پرداخت، استفاده از ارز دیجیتال یا ارزهای معمولی مانند لیر، یورو و دلار برای معامله است.

اگر خانه ای که برای خرید در ترکیه انتخاب کرده‌اید حدود ۸۰ متر باشد. با توجه به اینکه حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای هر متر مربع در گرانترین و ارزانترین شهرهای ترکیه ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. پس قیمت ملک در ترکیه به پول ایران حدود ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

در صورت خرید قسطی خانه می‌توانید حدود ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان الی ۱ میلیارد تومان را به عنوان پیش پرداخت در نظر بگیرید. مابقی را نیز می‌توانید طی اقساط ماهانه ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان الی ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی پرداخت کنید.

با مشخص شدن حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه و توافق فروشنده می‌توانید خانه را اقساطی خریداری کنید. این یکی از بزرگترین مزایای این روش است. اما چالش اصلی اینجاست که تا زمان انتقال سند از فروشنده به خریدار نمی‌توانید برای اقامت ترکیه اقدام کنید.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت

خرید ملک برای اخذ اقامت ترکیه یک روش سریع و بدون دردسر است. شما با خرید ملکی با ارزش بیشتر از ۷۵ هزار دلار، اقامت موقت ۵ ساله و با خرید ملکی با ارزش بیشتر از ۴۰۰ هزار دلار، اقامت دائم این کشور را دریافت خواهید کرد. مراحل خرید ملک در ترکیه پیچیده نیستند؛ اما شما برای آشنایی با نحوه خرید ملک در ترکیه و انتخاب یک گزینه مناسب، قطعا به مشاوره و دریافت راهنمایی نیاز خواهید داشت.

خوشبختانه دولت ترکیه در زمینه خرید ملک توسط شهروندان خارجی و اعطا اقامت به آن ها سخت گیری چندانی ندارد. به همین خاطر قوانین تصویب شده در این زمینه بسیار شفاف هستند. هرچند که به علت افزایش تورم در این کشور، در سال ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۱) قانون جدید تصویب شد که مطابق آن، شهروندان خارجی برای اخذ تابعیت ترکیه باید املاکی با ارزش بیشتر از ۴۰۰ هزار دلار خریداری کنند.

حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل تأثیرگذار بر سرمایه لازم برای حداقل خرید ملک در ترکیه برای اقامت

  • متراژ خانه
  • شهر، منطقه و محله
  • سن بنا
  • امکانات بنا
  • انواع دسترسی‌ ها
  • امکانات محلی و منطقه‌ ای

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

اگر خانه مورد نظر ۵۰ متری، زیر ۱۰ سال ساخت و در یکی از محله‌ های متوسط استانبول باشد. حداقل خرید ملک در ترکیه برای اقامت، متر مربعی ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود. این مبلغ معادل هر متر مربعی ۵.۰۰۰ لیر است که در مجموع ۲۵۰.۰۰۰ لیر معادل ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

بنابراین شما برای حداقل خرید ملک در ترکیه برای اقامت به سرمایه اولیه بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نیاز دارید.

حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه در شهرهای مختلف این کشور با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. به عنوان مثال، قیمت هر متر مربع خانه در استانبول گاهی ۲ برابر حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه در شهرهای دیگر است.

اما به طور کلی می‌توان گفت که شهرهای استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا بهترین شهرهای ترکیه برای حداقل خرید ملک در ترکیه برای اقامت هستند. در این میان استانبول به دلیل مرکزیت اقتصادی ترکیه، به مراتب انتخاب بهتری خواهد بود.

در یک ارزیابی کلی میان قیمت هر متر مربع خانه در ایران و ترکیه، می‌توان این طور نتیجه گرفت که، حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه پایینتر از تهران است. این تفاوت قیمت در مورد شهرهای بزرگی مانند تهران و استانبول بیشتر نیز می‌شود.

بنابراین کمترین قیمت خانه در استانبول باز هم از کمترین قیمت خانه در تهران، پایینتر است. بنابراین یافتن ارزانترین خانه در ترکیه برای اخذ اقامت مقرون به صرفه تر از خرید خانه در تهران خواهد بود. چون علاوه بر سرمایه گذاری در بستری مطمئن، شرایطی عالی برای دریافت اقامت دائم ترکیه برای شما فراهم است.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

معایب خرید ملک در ترکیه

  • در صورتی که خانه خود را در کمتر از مدت ۵ سال پس از خرید بفروشید، مشمول مالیات بر سرمایه خواهید بود که در بخش‌های بالاتر درباره آن صحبت کردیم.
  • زیاد بودن هزینه‌های جانبی خرید خانه در ترکیه (همچون هزینه سند، مالیات و…). البته پروژه هایی هم وجود دارد که از این هزینه‌ها معاف هستند.
  • در صورتی که ناآگاهانه و از طریق موسسات نامعتبر برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید، امکان کلاهبرداری وجود دارد. در مورد کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه

وقتی ترک‌ها خانه‌ای خریداری می‌کنند، برای صرفه جویی در هزینه ها، بیشتر فرایند خرید را خودشان انجام دهند. در نتیجه آژانس‌های املاک و مستغلات کشور ترکیه پس از تحویل سند یا Tapu، هیچ خدمات دیگری ارائه نمی‌کنند.

متاسفانه بسیاری از مشاورین املاک در ترکیه اعتبار خوبی ندارند، چراکه کم کاری کرده و با خریداران خارجی صادق نیستند. به همین دلیل ممکن است تجربه های گوناگونی در مورد کلاهبرداری، دروغ، هزینه‌های خرید، هزینه‌های اضافی و از دست دادن پول بشنوید. تعدادی از کلاهبرداری های رایج فروش خانه در ترکیه به شرح زیر است:

اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان

در سال‌های گذشته می‌توانستید اقامت ترکیه را با خرید ملک ارزان نیز به دست آورید، اما طبق قانون جدید اقامتی ترکیه، حداقل قیمت خرید خانه برای اخذ اقامت، ۵۰ هزار دلار است. بنابراین مراقب باشید که با وسوسه خرید ملک ارزان در ترکیه به دام افراد سودجو نیافتید.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

خرید املاک دارای بدهی

همانطور که در بخش‌های بالا توضیح دادیم، در سند یا تاپو، بخشی به نام ایپوتک وجود دارد که بدهی‌های خانه در آن نوشته شده است. اگر یک خانه دارای بدهی به شما فروخته شود، شما مسئول بدهی‌های خانه هستید.

خرید از افراد ممنوع المعامله

فردی که طبق قانون ترکیه ممنوع المعامله است، نمی‌تواند هیچ سندی را به نام شما انتقال دهد. بنابراین برخی از این افراد با سواستفاده از خریداران خارجی، مبلغی را به صورت پیش پرداخت دریافت می‌کنند و بعد از آن احتمال دارد دچار اتلاف هزینه و وقت شوید.

خرید ملک در ترکیه بدون توجه به مقدار مالکیت

افراد خارجی به دلیل عدم تسلط به زبان ترکی و ناآگاهی از عبارات حقوقی، گاها به وجود عبارت TAM HISSE BEDELI (معادل صد در صد سهم ملک) در متن سند، بی‌توجهی می‌کنند. به همین دلیل امکان دارد ملکی به شما فروخته شود که دارای شریک است و شما مالک صد در صد دارایی خود نباشید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتما معامله را در حضور مترجم رسمی انجام دهید تا از همه چیز آگاهی داشته باشید.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای اقامت + معایب خرید ملک در ترکیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا