آشپزی

راز خوشمزگی گوشت گاو + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی گوشت گاو را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز گوشت گاو خوشمزه

راز گوشت خوشمزه گاو و نکاتی برای پختن گوشت گاو و انواع روش های پخت سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

حفظ سلامت و طعم گوشت بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. متخصصان تغذیه بر اهمیت روش های مختلف پخت برای انواع غذاها تاکید دارند. این معنا به ویژه در مورد گوشت قرمز صادق است; زیرا پختن گوشت قرمز نیاز به آرامش و دمای معتدل دارد. در غیر این صورت ساختار ماهیچه های گوشتی به هم می خورد و ویژگی های خاص آن از بین می رود. به همین دلیل پخت گوشت قرمز نیازمند رعایت نکات خاصی است تا بتوان از خواص آن به طور کامل استفاده کرد. همچنین فرد باید توانایی طبخ گوشت را با استفاده از روش های مختلف مانند آب پز، سرخ کردنی و کبابی داشته باشد تا خصوصیات منحصر به فرد گوشت قرمز حفظ شود و طعمی لذیذ و مطبوع به دست آید.

قبل از پختن گوشت گاو چه باید کرد؟

وقتی به یک تکه گوشت بریده نگاه می کنیم متوجه می شویم که بافت آن جهت دارد. برای برش گوشت بهتر است برش هایی در جهت بافت ماهیچه ای ایجاد کنید. این کار باعث می شود که گوشت در هنگام پخت سفت نباشد و طعم خوبی پیدا کند.

قبل از اینکه گوشت را به تابه اضافه کنید تابه را گرم کنید. بهتر است مدتی قبل از پخت گوشت را از فریزر خارج کنید تا به دمای محیط برسد. گوشت منجمد را مستقیماً داخل ماهیتابه نریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار ندهید. این عمل باعث پخت ناهمگن تکه های گوشت می شود. این بدان معناست که گوشت اطراف زودتر پخته می شود و حتی بیش از حد پخته می شود، در حالی که قسمت های میانی خام یا نیم پز باقی می ماند. این اثرات علاوه بر تاثیر بر طعم گوشت، امکان کاهش میکروب های احتمالی با تغذیه حیوانات را نیز کاهش می دهد.

هنگام پختن گوشت قرمز، هرگز اجاق را بیش از حد گرم نکنید. گوشت را در دمای 57 تا 60 درجه سانتیگراد بپزید و اجازه ندهید گوشت به تابه بچسبد. در طول پخت، گوشت را مرتباً بچرخانید. اگر مقداری از گوشت سوخته است، حتما آن را بردارید و دور بریزید. این عمل به بهبود کیفیت گوشت کمک می کند و از سلامت قلب حمایت می کند.

از یک قابلمه بزرگ برای پختن گوشت استفاده کنید. در صورت استفاده از ظرف کوچک به دلیل خروج بخار از گوشت، این کار ممکن است باعث سفت شدن گوشت و بهبود هضم نشود. در نتیجه می تواند عوارضی مانند نفخ، سنگینی معده و سوزش معده ایجاد کند.

قبل از شروع پختن گوشت، نمک اضافه نکنید. نمک باعث تجزیه طبیعی گوشت می شود و آن را سفت می کند. بهتر است بعد از پختن گوشت به مقدار لازم نمک اضافه کنید تا از طبیعی ترین و خوش طعم ترین حالت گوشت استفاده کنید.

روش های مختلف پخت گوشت گاو

گوشت قرمز به روش های مختلفی از جمله کبابی، آب پز، بخارپز، سرخ شده و در برخی موارد به صورت عصاره گیری تهیه می شود. هر یک از این روش ها با توجه به سن و سلیقه هر فرد انتخاب می شود. صرف نظر از سن و طعم، رعایت نکات مهم هنگام پخت گوشت بسیار مهم است.

نادیده گرفتن این نکات نه تنها باعث از بین رفتن فواید گوشت قرمز می شود، بلکه سلامتی شما را نیز به خطر می اندازد. در این قسمت به اختصار نکات اصلی در مورد روش های مختلف پخت گوشت را که باید به آن ها توجه کنید را با هم بیان می کنیم.

روش تفت دادن گوشت

بدون شک کباب کردن گوشت یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین روش های تهیه گوشت قرمز است. ابتدا برای بدست آوردن گوشت برشته و خوش طعم، گوشت را به قطعات کوچک و نازک تقسیم کنید. در حالت ایده آل، قطر هر تکه باید حدود 2 تا 3 سانتی متر باشد، مهم است که گوشت را به لایه های نازکی در جهت بافت ماهیچه ای برش دهید تا از سطح بیرونی تا بافت داخلی به طور یکنواخت بپزد. اگر لایه های گوشت کباب ضخیم باشد، سطح بیرونی گوشت در مدت کوتاهی می پزد، اما قسمت میانی آن ممکن است نیم پز بماند و طعم و عطر نامطبوعی داشته باشد.

علاوه بر طعم و عطر نامطبوع، متخصصان تغذیه تاکید می کنند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های انگلی یا مسمومیت های غذایی، بهتر است حتی الامکان از گوشت کبابی نیم پز و به طور کلی استیک خونی پرهیز شود.

یکی از راه های موثر برای بهبود طعم گوشت کبابی این است که آن را چند ساعت قبل از پخت در مخلوط مخصوص (که از روغن زیتون، پیاز، فلفل سیاه، لیموترش، نمک، فلفل سیاه و ماست تشکیل شده است) خوابانده کنید. در دمای 6 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

لازم به یادآوری است که هنگام تفت دادن گوشت، سطح گوشت نباید بسوزد و سیاه شود. اگر آب گوشت مستقیماً با شعله در تماس باشد، سطح بیرونی گوشت قبل از پختن کامل خیلی سریع می سوزد و بی اشتها می شود. مصرف طولانی مدت قطعات سوخته خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

همچنین اگر بافت ماهیچه ای گوشت به درستی برشته و پخته نشود، کرم نواری (کرم کدو تنبل) باقی می ماند که یکی از شایع ترین آلودگی های انگلی در گوشت است. این انگل با ورود به دستگاه گوارش مشکلات عفونی جدی ایجاد می کند. برای از بین بردن این انگل، گوشت را با حرارت متوسط ​​کباب کنید تا حرارت به تمام قسمت های گوشت برسد و به طور یکنواخت بپزند.

روش سرخ کردن گوشت

روش دیگر تهیه گوشت قرمز سرخ کردن آن است. ابتدا باید گوشت را حداقل 2 ساعت قبل از پخت از فریزر خارج کنید و اگر گوشت خیلی یخ زده است یا زمان کافی برای آب کردن آن ندارید می توانید آن را در کیسه فریزر بپیچید و در آن قرار دهید. آب گرم برای آب شدن

پس از یخ زدن گوشت، تابه را گرم کنید تا سرخ شود. سپس روغن را به ماهیتابه اضافه کنید و صبر کنید تا داغ شود. سپس تکه های گوشت را به تابه اضافه کنید. توجه داشته باشید که نباید شعله را به حداقل برسانید تا گوشت در روغن نجوشد و همچنین نباید آن را به حداکثر برسانید تا سطح بیرونی گوشت به سرعت نسوزد. تکه های گوشت را به صورت دوره ای بچرخانید تا نسوزند. اگر قسمت هایی از لبه های گوشت را دیدید که سوخته و سیاه شده است، آن ها را بردارید. تکه های گوشت را مرتب برگردانید و درجه حرارت را کنترل کنید تا گوشت پخته شود.

زمان سرخ کردن گوشت بستگی به نوع آن (گوساله یا گوسفندی) دارد و متفاوت است. گوشت گاو به زمان بیشتری نیاز دارد تا نرم شود و کاملا پخته شود.

روش پخت گوشت

به روش سنتی و اصیل، ایرانی ها علاقه زیادی به پخت غذاهای با زمان پخت طولانی دارند، به خصوص در مورد خورش. اعتقاد قدیمی آنها این است که هر چه زمان پخت بیشتر باشد، خورش ها خوشمزه تر می شوند. به همین دلیل غذا را به مدت طولانی در آب می گذارند و روی آتش می گذارند تا کاملا بپزد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که پختن طولانی مدت (مثلاً جوشاندن طولانی) می تواند باعث شود که گوشت ویژگی های اساسی خود را از دست بدهد و آنچه باقی می ماند، احشاء باشد. این ضایعات گوشت نه تنها فوایدی برای بدن به ارمغان نمی‌آورد، بلکه هضم آن زمان بیشتری می‌برد و در برخی موارد باعث مشکلات گوارشی و درد معده می‌شود.

نرم کردن گوشت گاو برای استیک، چاشنی گوشت گاو برای کباب، مواد مورد نیاز برای کباب کردن، نحوه نرم کردن گوشت کباب، زمان پخت گوشت گاو، پخت خورش، چاشنی گوشت بره برای کباب، نحوه پختن گوشت گاو در قابلمه

برخلاف تصور رایج، پختن گوشت برای مدت طولانی باعث لطافت بیشتر آن نمی شود. در واقع تفت دادن گوشت برای مدت طولانی تری بافت ماهیچه ای را سفت و سفت می کند و خوردن آن را برای سالمندان و کودکان سخت و ناخوشایند می کند. این روش تقریباً 3 ساعت برای پخت گوشت بره و 4 ساعت برای پخت گوشت گوساله بدون استفاده از زودپز زمان می برد. البته این زمان ممکن است بسته به رژیم غذایی و سلامت حیوان کمی متفاوت باشد.

نحوه بدست آوردن عصاره گوشت گاو

این روش به ویژه برای افرادی مانند کودکان در حال رشد، افراد مسن، زنان باردار و شیرده و بیماران مفید و مناسب است. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عصاره گوشت به تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل فشار خون کمک می کند. در این روش ابتدا گوشت را به قطعات خیلی ریز تقسیم می کنیم و با پیاز خرد شده، کمی نمک و سبزیجات معطر داخل ظرف شیشه ای می گذاریم. سپس در ظرف را با دقت می بندیم و در قابلمه می گذاریم. سپس داخل قابلمه آب می ریزیم تا ظرف شیشه ای شناور نشود.

با قرار دادن یک جسم سنگین در بالای ظرف شیشه ای می توان آن را در مرکز قابلمه ثابت کرد. وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کم کم کنید تا آب کم کم بجوشد. این عمل باعث می شود که گوشت در ظرف شیشه ای بپزد و به تدریج آب آن خارج شود. برخی افراد این عصاره را به عنوان آبگوشت با نان مصرف می کنند. همچنین برخی آن را منجمد می کنند و هر بار که باید بپزند، تکه ای از آن را به غذا اضافه می کنند تا طعم و ارزش غذایی آن افزایش یابد.

لازم به یادآوری است که تهیه عصاره گوشت به این روش حدود 3 ساعت طول می کشد. همچنین لازم به ذکر است که عصاره گوشت آماده در برخی از سوپرمارکت ها و مغازه های پروتئینی نیز موجود است. با این حال، به دلیل داشتن سدیم بالا و مواد نگهدارنده، برای افرادی که با مشکلات فشار خون دست و پنجه نرم می کنند، مناسب نیست. بهتر است این محصول را در منزل تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا