فناوری و تکنولوژی

ربات دروغ‌گو؛ هوش مصنوعی چگونه ما را فریب می‌دهد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سرعت پیشرفت تکنولوژی در قرون اخیر بسیار بالا بوده و هست. تأثیر آن بر بدنه همه صنایع و تأثیر آن بر اسکلت زندگی انسان کاملاً مشهود است. هوش مصنوعی یکی از آرزوهای دیرینه بشریت است. امروزه این ابزار توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، ایلان ماسک در یکی از سخنرانی های خود گفت که هوش مصنوعی خطرناک ترین اختراع بشر است. ایلان ماسک هوش مصنوعی را خطرناک ترین اختراع بشر نامیده است زیرا ما بحران ها و حوادث مرگباری مانند بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی را پشت سر گذاشته ایم.

این موضوع بسیاری از مردم را بیشتر نگران کرد. از گذشته های دور، جنگ بین انسان ها و روبات ها در تخیل بشر جریان داشته است. با این تعاریف، ابزارهای هوش مصنوعی هنوز توانایی دشمنی با انسان را ندارند. اما می تواند زمینه ای برای رشد سرطان باشد. زیرا به نظر می رسد هوش مصنوعی توانایی پنهان کردن حقایق و دروغ گفتن یا فریب خوردن را دارد.

ربات دروغگو

با ظهور نسل جدیدی از هوش مصنوعی، یعنی. هوش مصنوعی مولد، بسیاری از افراد شروع به استفاده از این ابزار کردند و از آن بهره بردند. حتی استفاده های مجرمانه مانند دیپ فیک.

نگرانی های فزاینده ای در مورد هوش مصنوعی وجود دارد. این واقعیت که نمی توان برای این توسعه محدودیت قائل شد و ابعاد پردازشی این ابزار پیشرفته هر روز بزرگتر و عمیق تر می شود، بر این نگرانی عمومی می افزاید.

بسیاری بر این باورند که هوش مصنوعی می تواند مانند یک چاقو عمل کند. چاقو می تواند به عنوان یک ابزار کارآمد و مفید استفاده شود، اما از طرف دیگر می توان از آن برای اعمال مجرمانه نیز استفاده کرد.

سیستم های هوش مصنوعی با حجم عظیمی از داده ها آموزش می بینند و قادرند الگوها و روابط پیچیده ای را در آن داده ها پیدا کنند. این توانایی هوش مصنوعی را به ابزاری قدرتمند برای تولید محتوای متنی، تصویری و صوتی تبدیل می کند.

متأسفانه می توان از همین توانایی برای ایجاد محتوای جعلی و گمراه کننده استفاده کرد. هوش مصنوعی می تواند متن هایی بنویسد که از نظر گرامری و گرامری صحیح، اما نادرست یا مغرضانه باشند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر و ویدیوها را دستکاری کند تا زمانی که واقعا جعلی هستند، واقعی به نظر برسند. از این تصاویر و ویدئوهای جعلی می توان برای انتشار اطلاعات نادرست، تبلیغات جعلی و یا خدشه دار کردن اعتماد مردم استفاده کرد.

همانطور که گفته شد یکی از مصادیق بارز تقلب هوش مصنوعی دیپ فیک است. دیپ فیک نوعی ویدیو است که با استفاده از هوش مصنوعی صورت و صدای یک فرد را به جای شخص دیگری در ویدیو قرار می دهد. این ویدیوها می توانند بسیار واقعی به نظر برسند و می توانند برای انتشار اطلاعات نادرست یا آسیب رساندن به شهرت افراد استفاده شوند. این موضوع نگرانی هایی را در بین رگولاتورها ایجاد کرده است که باید به نحوه استفاده از هوش مصنوعی پاسخ دهند و قوانین لازم را وضع کنند. مردم باید شروع به کار کنند تا به مردم نشان دهند که چگونه از این ابزار به درستی استفاده کنند و از ارتکاب برخی جرایم جلوگیری کنند. به نحوی از این اتفاق جلوگیری کنید.

مثال دیگر چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی است که می توانند با انسان ها به روشی طبیعی صحبت کنند. از این چت بات ها می توان برای جمع آوری اطلاعات شخصی، فریب دادن افراد به انجام کارهای غیرقانونی یا انتشار اطلاعات نادرست استفاده کرد.

هوش مصنوعی چگونه ما را فریب می دهد؟

تحقیقات اخیر در دانشگاه MIT نشان داده است که هوش مصنوعی قادر به نمایش رفتارهای فریبنده است. در این گزارش اشاره کردیم که دیپ فیک یا تولید متون جعلی در گذشته نیز اتفاق افتاده است.

صرف نظر از این نکته، هوش مصنوعی زمانی که بتواند محتوای جعلی فراتر از واقعیت یا حقیقت را به شما ارائه دهد، توانایی پنهان کردن حقایق را از انسان ها خواهد داشت. هوش مصنوعی نیز در آزمایشات مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

هوش مصنوعی می تواند حریف سرسختی برای انسان ها در بازی های مختلف باشد. وقتی هوش مصنوعی بتواند انسان را در یک بازی شکست دهد، نشان از قدرت بالای تحلیل و تحلیل این ابزار دارد.

چگونه متقلب را کنترل کنیم؟

اولین و ساده ترین راه برای پیشگیری از اعمال مجرمانه، یادگیری فرهنگ استفاده از ابزار است. این اجباری است. از هر ابزاری می توان به گونه ای استفاده کرد که امنیت افراد را در هر بعد تهدید کند. تزکیه اصل اساسی این نوع امور است.

گام بعدی باید وضع قوانین کافی باشد. قوانینی که کاربران را به استفاده سالم از هوش مصنوعی محدود می کند. قوانین باید بازدارنده باشند. امنیت را نمی توان بدون قانون تضمین کرد. اخلاق در این زمینه باید بازنگری و بازتعریف شود تا جدی‌ترین چالش‌های این عصر به‌روز برطرف شود.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که ابزارهای هوش مصنوعی چگونه به مرزهای جدیدی می رسند و واکنش محققان در زمینه های مربوطه چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا