فناوری و تکنولوژی

فیل‌ها یکدیگر را به «اسم» صدا می‌زنند!

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان می گویند که فیل ها هرگز چهره ای را فراموش نمی کنند و اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که آنها نام ها را نیز به خاطر می آورند و یکدیگر را به نام صدا می زنند. بله، باور کنید یا نه، تحقیقات جدید نشان می دهد که فیل ها در واقع توانایی نادری برای شناسایی یکدیگر از طریق نام های منحصر به فرد دارند.

به گزارش سرگرمی روز، دانشمندان دانشگاه کلرادو و تیمی از محققان بنیاد Save the Elephants از یادگیری ماشینی برای دستیابی به این کشف جالب استفاده کردند. کار آنها نشان داد که فیل ها سطحی از ارتباط دارند و ارتباط آنها بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد به ما انسان ها شبیه است.

به نظر می رسد فیل ها از ارتباطات شخصی برای خطاب به اعضای گروه خود استفاده می کنند و نمونه نادری از نام گذاری دارند.

مایکل پاردو، اکولوژیست رفتاری در دانشگاه کورنل در ایتاکا، نیویورک، می گوید: «زندگی حیوانات بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ما معمولاً تصور می کنیم. ارتباط با فیل ها ممکن است حتی پیچیده تر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می شد.

به جز انسان، تعداد کمی از حیوانات به یکدیگر نام می دهند. دلفین‌های پوزه بطری (Tursiops truncatus) و طوطی‌های پیشانی نارنجی (Eupsittula canicularis) خود را با تقلید از امضای ارتباطی طرفین خود می‌شناسند. در مقابل، افراد از نام هایی استفاده می کنند که هیچ ارتباط ذاتی با افراد یا اشیایی که به آنها ارجاع می دهند ندارند. پاردو این فرضیه را مطرح کرد که فیل ها ممکن است به دلیل ارتباطات صوتی گسترده و ارتباطات اجتماعی غنی، نام هایی برای یکدیگر انتخاب کنند.

برای پی بردن به این موضوع، پاردو و همکارانش غرش عمیق فیل‌های وحشی ماده آفریقایی ساوانا (Loxodonta africana) و فرزندانشان را بین سال‌های 1986 تا 2022 در پارک ملی آمبوسلی در جنوب کنیا و ذخیره‌گاه‌های ملی سامبورو و بوفالو اسپرینگز ثبت کردند. این یافته ها دیروز در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد.

محققان 469 صدای ضبط شده را با استفاده از روش های یادگیری ماشینی تجزیه و تحلیل کردند. این مدل به درستی تشخیص داد که کدام فیل در 27.5 درصد مواقع مورد خطاب قرار می‌گرفت، که نرخ موفقیت بسیار بالاتری نسبت به زمانی که مدل به عنوان داده‌های کنترلی از نویز تصادفی تغذیه می‌کرد. این نشان می دهد که غرش ها حاوی اطلاعاتی هستند که فقط برای یک فیل خاص در نظر گرفته شده است.

سپس پاردو و همکارانش ضبط شده از این ارتباطات را برای 17 فیل پخش کردند و واکنش آنها را مقایسه کردند. وقتی فیل ها “نام” خود را شنیدند، بلندتر صدا زدند و سریعتر به سمت بلندگو حرکت کردند تا زمانی که غرش به سمت فیل دیگری بود. پاردو می‌گوید: «آنها فقط با شنیدن آن صدا می‌توانستند بفهمند که با آنها تماس گرفته شده است یا خیر.

هانا مومبی، بوم‌شناس رفتاری و تکاملی در دانشگاه هنگ کنگ، می‌گوید که این یافته‌ها “شروعی بسیار امیدوارکننده” است، اگرچه شواهد بیشتری برای تأیید اینکه آیا فیل‌ها واقعاً به نام صدا می‌زنند مورد نیاز است. او می افزاید که درک روابط اجتماعی فیل ها و نقش هر فرد در گروه برای تلاش های حفاظتی مهم است. مومبی می گوید: حفاظت از فیل ها بسیار فراتر از جمعیت است.

سوال بعدی برای تیم شامل بررسی نحوه رمزگذاری اطلاعات توسط فیل ها در ارتباطات خود است. پاردو می‌گوید که این موضوع تعدادی سؤال دیگر را ایجاد می‌کند که می‌توانیم بپرسیم، مانند اینکه آیا فیل‌ها مکان‌ها را نام می‌برند یا حتی در مورد یکدیگر به صورت سوم شخص صحبت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا