اخبار روز

مقایسه اریزو ۵ با اچ سی کراس

سرگرمی روز: نرمی سواری و کیفیت فنی آریو باعث برتری آن نسبت به تولیدات داخلی و برخی محصولات مونتاژی مثل دانگ فنگ اچ سی کراس می‌شود. از طرف دیگر کسی که اچ ۳۰ کراس می‌خرد، دیگر نگران فروش ماشین خود نیست و از لحاظ تعمیرات موتور هم خیال به‌مراتب راحت‌تری نسبت به مالک آریو خواهد داشت. در این مطلب به مقایسه اچ سی کراس با آریو پرداخته‌ایم تا مشتریانی که قصد خرید یکی از این دو را دارند، از نقاط قوت و ضعف آنها نسبت به یکدیگر آگاهی کامل پیدا کنند.

قیاس اریزو ۵ و اچ سی کراس

با وجود آنکه طراحی بدنه آریو ساده و قدیمی‌تر به نظر می‌رسد اما این سادگی می‌تواند در برابر فرم کمی جدید و پیچیده‌تر اچ سی کراس برای بسیاری از مشتریان جذاب‌تر جلوه کند. با این وجود زیبایی امری سلیقه‌ای است و شاید بسیاری دیگر از مشتریان ظاهر جدیدتر اچ سی کراس را بیشتر بپسندند.

در مورد نمای داخل کابین هم وضعیت هر دو خودرو تقریبا در یک سطح است و جلوه‌های مدرن و جذابی در طراحی داشبورد این دو محصول مونتاژی مشاهده نمی‌شود. مواد به کار رفته در کابین آن‌ها نیز تقریبا از کیفیت معمولی و همسطح برخوردارند.

در این بین سایپا آریو به دلیل فاصله محوری بسیار بزرگتر، فضای کاملا راحت و جادارتری برای سرنشینان خود به‌ویژه در ردیف عقب فراهم می‌آورد؛ این در حالی است که سرنشینان ردیف عقب اچ سی کراس محدودیت بیشتری به‌ویژه از نظر فضای پا احساس خواهند کرد.

همچنین صندوق عقب آریو کمی بزرگتر است و معادل ۴۵۷ لیتر فضا در اختیار قرار می‌دهد. این در حالی است که حجم صندوق عقب اچ سی کراس برابر ۴۱۷ لیتر خواهد بود.بنابراین مقایسه آریو با h۳۰ کراس از نظر فضای کاربردی بودن فضای کابین به نفع محصول سایپا تمام خواهد شد.

مقایسه اچ سی کراس با آریو در بخش فنی به ما نشان می‌دهد که این دو خودرو تقریبا از توان فنی نزدیک به هم برخوردار هستند.

در این میان سایپا آریو با موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر به همراه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به تولید رسیده است. اچ سی کراس نیز با موتور ۱.۶ لیتری tu۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر، همراه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک وارد بازار شده است.

سایپا آریو از لحاظ چابکی و شتاب صفر تا صد کمی نسبت به رقیب خود چالاک‌تر است؛ به نحوی که شتاب صفر تا صد آن تقریبا در محدوده ۱۱.۵ ثانیه قرار می‌گیرد اما این رقم برای اچ سی کراس چیزی حدود ۱۲.۵ ثانیه ارزیابی شده است.

باید اشاره کنیم انتقاداتی به هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس سایپا آریو به‌ویژه در معکوس دادن وارد شده است؛ اما هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس اچ سی کراس در حالت عادی نسبتا مناسب‌تر بوده و انتقادات کمتری را با خود به دنبال داشته است.

اما در مقایسه اچ سی کراس با آریو از لحاظ هندلینگ و پایداری، وضعیت سایپا آریو اطمینان‌بخش‌تر به نظر می‌رسد؛ کیفیت سواری آن نرم‌تر از اچ سی کراس بوده و باعث شده که مشتریان از عملکرد سیستم تعلیق در جذب ضربات و به طور کلی کیفیت سواری آریو رضایت بیشتری داشته باشند. البته عایق‌بندی کابین آریو کمی ضعیف‌تر است و ورود سروصدا به داخل می‌تواند گاهی باعث ناراحتی سرنشینان شود؛ هرچند که این میزان سروصدا نسبت به بسیاری از خودروهای تولید داخل کمتر است.

ویژگی‌های اریزو ۵ و اچ سی کراس

دانگ‌فنگ H۳۰ کراس به‌دلیل قیمت مناسب در بازار و همچنین استفاده از موتور معروف TU۵، فروش خوبی را در بین هم‌رده‌های خود در بازار ایران تجربه کرد. مردم هنگام خرید این خودرو نگرانی‌هایی که معمولا هنگام خرید خودروهای چینی دیگر وجود دارد را ندارند.

به‌دلیل استفاده از این موتور در مدل‌های مختلف ایران‌خودرو، لوازم و قطعات آن همه‌جا وجود دارد و تعمیرکارهای آن در سراسر کشور حضور دارند و تعمیر آن راحت‌تر است. H۳۰ کراس از جمله خودروهای سواری کمپانی دانگ‌فنگ چین است که از سال ۲۰۱۰ در سبد محصولات این شرکت قرار دارد.

دانگ‌فنگ H۳۰ کراس در سال ۲۰۱۳ تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت که باعث شد نمای ظاهری آن تا حدودی جذاب‌تر به‌نظر برسد و نمونه عرضه‌شده در ایران نیز درواقع همان نسخه فیس‌لیفت این خودرو محسوب می‌شود.

H۳۰ کراس را می‌توان ثمره همکاری تنگاتنگ دو شرکت دانگ‌فنگ چین و گروه PSA فرانسه دانست؛ زیرا موتور و پلت‌فرم این خودرو متعلق به‌گروه PSA بوده و طراحی آن را دانگ‌فنگ‌موتورز (DFM) برعهده داشته است.

در اواخر سال ۱۳۹۴ ایران‌خودرو پیش‌فروش دانگ‌فنگ H۳۰ کراس را آغاز کرد و حدود یک سال بعد نخستین‌سری از خودروهای ثبت‌نامی را به‌مشتریان خود تحویل داد.

اریزو ۵ از نظر طراحی خودرویی با ظاهر تهاجمی و تند و تیز است که در همان سال های اولیه ورود به ایران طرفداران زیادی پیدا کرد. خودرویی خوش خط و خال که هم خانواده ها را به علت امکانات رفاهی و فضای مناسب هدف قرار داده بود و همجوانانی که به دنبال خودرویی تهاجمی و جدید بودند. تنها تفاوت آریزو ۵ توربو جدید با تیپ قدیمی استفاده از جلوپنجره کهکشانی در تیپ جدیدتر است اما باقی المان های ظاهری شبیه به یکدیگر هستند. همچنین در هر دو نسخه توربو این خودرو از کالیپرهای ترمز قرمز رنگ استفاده شده است.

با ورود به کابین آریزو ۵ با یک طراحی نسبتا بروز و زیبا مواجه هستیم که الهام گرفته از محصولات هیوندای در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به نظر می رسد. از نکات مثبت کابین این خودرو می توان به مواردی همچون کیفیت بالای متریال داخلی، امکانات رفاهی متعدد، ارگونومی خوب صندلی ها و فضای پا و سر قابل قبول در هر دو ردیف اشاره کرد که همین موارد سبب شد تا آریزو ۵ به سرعت جای خود را در بازار ایران تثبیت کند.

آریزو ۵ توربو جدید اما از نظر طراحی کابین تفاوت های اندکی با تیپ های قبلی دارد که از جمله آنها می توان به داشبورد جدید و صفحه کیلومتر شمار جدید و همچنین لمسی شدن پنل سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. دریچه های تهویه مطبوع نیز طراحی بروزتری در این خودرو دارند.

در بخش مشخصات فنی، چری آریزو ۵ در ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران عرضه شد که ۳ تیپ مختلف لاکچری دنده ای، لاکچری اتوماتیک و اکسلنت اتوماتیک داشت. در این میان اکسلنت مدل فول آپشن آریزو ۵ بود که مورد استقبال بیشتری در بازار قرار گرفت. آریزو ۵ اکسلنت نسبت به نسخه های لاکچری امکانات بیشتری نظیر ایربگ های جانبی، سیستم کنترل پایداری، سانروف داشت که برای خریداران جذاب و مهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا