نظریه نعل اسبی جستجوی گوگل؛ گوگل جدید اشتراکات زیادی با گوگل قدیمی دارد
فرار کرد گوگل اخیراً ظاهر جدیدی را به موتور جستجوی خود معرفی کرده است که منحصر به فرد برای لحظه هوش مصنوعی طراحی شده است. لیز رید، مدیر جستجوی گوگل در کنفرانس نرم افزاری سالانه این شرکت روی صحنه اعلام کرد: گوگل با استفاده از هوش مصنوعی ویژگی های جدیدی را به موتور جستجوی خود اضافه می کند. وی خاطرنشان کرد: از این پس کاربران می توانند هر سوالی که دارند بپرسند یا هر کاری را که می خواهند از تحقیق و برنامه ریزی گرفته تا ایده پردازی به گوگل بسپارند. رید گفت: «با ظهور هوش مصنوعی مولد، گوگل میتواند بیشتر فرآیند جستجو را برای کاربران در اختیار بگیرد. این ویژگی میتواند بخشهای دشوار جستجو را مدیریت کند و به کاربران این امکان را میدهد تا بر روی قسمتهای مورد علاقه خود برای کارهای هیجانانگیز یا تحقیقات تمرکز کنند.” این تغییرات در پاسخ به رشد فناوری هوش مصنوعی از زمان انتشار Open AI's GPT Chat در پایان سال 2022 است.
طبق گزارش سرگرمی روز به نقل از آتلانتیک، در حال حاضر، گوگل به شما اجازه می دهد چندین صفحه را باز کرده و پیمایش کنید تا مرتبط ترین اطلاعات را بیابید و اگر کار نکرد، جستجوی خود را تغییر داده و از نو شروع کنید. حالا گوگل هوش مصنوعی را برای مثال نقشه بهترین رستوران های دالاس بر اساس محیط شامل موسیقی زنده، پاسیو روی پشت بام و مواردی از این دست ارائه کرده و به کاربران ارائه می دهد. با این حال، در تمام پیامها، یک تصدیق ضمنی از کاستیهای هوش مصنوعی مولد وجود دارد: این فناوری در ترکیب و بافتسازی مجدد اطلاعات عالی است، اما در ارائه پاسخهای قطعی بهترین نیست.
به نظر می رسد گوگل امیدوار است که هوش مصنوعی مولد بتواند موتور جستجوی خود را بیشتر به ابزاری برای هدایت جستجوی شما تبدیل کند تا یک راه حل جستجوی کامل. این ماموریت در ارائه مدل LearnLM توسط گوگل به عنوان مجموعه ای از مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی که با جستجوی گوگل، ربات گفتگوی مستقل Gemini و یوتیوب ادغام می شود، مشهود بود.
به زودی میتوانید از Gemini بخواهید مروری سادهتر از جستجوی شما داشته باشد یا آن را به بخشهای قابل هضم تقسیم کنید و بین ویدیوهای آکادمیک YouTube سؤال بپرسید. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که می توانند هر موضوعی را آموزش دهند یا هر مقاله علمی را توضیح دهند نیز در دست توسعه هستند.
بن گومز، رئیس سابق جستجو در گوگل، به آتلانتیک گفت: هوش مصنوعی مولد به شما اجازه می دهد تا یک تجربه تعاملی با اطلاعات داشته باشید، سپس بهتر از آن استفاده کنید. سوال واضح و فوری که با LearnLM و کل مجموعه محصولات هوش مصنوعی گوگل به ذهن خطور می کند این است که “چرا کسی به این فناوری اعتماد می کند تا سالگرد ازدواج خود را به طور قابل اعتماد برنامه ریزی کند، چه رسد به اینکه فرزند خود را با آن آموزش دهد؟”
هوش مصنوعی مولد سابقه خوبی در ساختن چیزها و سپس ادعای صحت آنها ندارد. اولین آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با چنین اشکالی همراه بود و باعث کاهش 9 درصدی سهام این شرکت شد. “توهم” اصطلاحی است که از سال 2023 استفاده می شود، زمانی که یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی چیزهایی را اختراع می کند.
ماه گذشته، جفری فاولر، مقاله نویس فناوری، آزمایش جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل را به عنوان محصولی که «واقعیت ها را جعل می کند، سؤالات را اشتباه تفسیر می کند، اطلاعات قدیمی ارائه می دهد و به طور کلی کفرآمیز است» مورد انتقاد قرار داد.
نیازی به گفتن نیست، ما دیده ایم که برنامه های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی قبل از پاسخ دادن خود را گول می زنند، برای مثال: جذر 16 برابر با پنج است. جستجوهای گوگل و بینگ که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، فهرستهای طولانی از پاورقیها و پیوندها، از جمله منابع غیرقابل اعتماد را ارائه میدهند. با این حال، اعلامیه های اخیر نمایندگان غول جستجو (گوگل) نشان می دهد که این شرکت تا حدودی با تغییر کامل نقش هوش مصنوعی این مشکلات را حل می کند. همانطور که گومز گفت، هوش مصنوعی مولد می تواند به عنوان یک “همدم یادگیری” عمل کند، فناوری که می تواند به جای ارائه پاسخ قطعی، کنجکاوی کاربر را تحریک کند.
گومز گفت، مدلهای Learn LM برای هدایت افراد به منابع خارجی طراحی شدهاند تا بتوانند «اطلاعات را از دیدگاههای مختلف دریافت کنند» و «در مکانهای مختلف بررسی کنند، این چیزی است که شما میخواهید.» ابزار Learn LM می تواند به شما در توضیح مفاهیم در مکالمه ساده کمک کند، اما آنها برای قضاوت در مورد حقیقت طراحی نشده اند.
در عوض، گومز می خواهد که هوش مصنوعی کاربران را به سمت مربیان و سازندگانی که قبلاً در اینترنت وجود دارند هدایت کند. او می گوید: «این بهترین راه برای ایجاد اعتماد است. این استراتژی به سایر ویژگیهای هوش مصنوعی که گوگل برای جستجو ارائه میکند نیز گسترش خواهد یافت.
گومز میگوید مرورگرهای هوش مصنوعی بهشدت متکی هستند که شما را به سمت منابع وب راهنمایی کنند تا بتوانید اطلاعات را تأیید کنید. رید در کنفرانس مذکور اشاره کرد: سه مزیت منحصر به فرد گوگل نسبت به محصولات رقیب، دسترسی به اطلاعات لحظه ای، الگوریتم های رتبه بندی پیشرفته و جمینی است. به عبارت دیگر، بیشتر ارزش جستجوی گوگل ربطی به هوش مصنوعی ندارد، بلکه از سرگرمی روزی میآید که گوگل از قبل میتواند جمعآوری کند و یک ربات چت به راحتی میتواند به قالبی قابل هضم ترجمه کند. دسترسی جمینی به بالاترین کیفیت اطلاعات بلادرنگ بارها در این کنفرانس مطرح شد. این دانایی مطلق نیست، بلکه امکان مراجعه به نمایه وب قبلی گوگل شماست.
احتمالاً هوش مصنوعی مولد برای همین است. این الگوریتمها برای یافتن الگوهای آماری و پیشبینی کلمات در یک جمله آموزش داده شدهاند، نه اینکه حقیقت را از دروغ تشخیص دهند. این باعث میشود این الگوریتمها به طور بالقوه برای اتصال ایدههای نامرتبط، سادهسازی مفاهیم، ایجاد یادداشتها یا هدایت کاربران به محتوای دیگر در وب عالی باشند.
رید میگوید، هر بررسی هوش مصنوعی با طیف گستردهای از دیدگاهها و لینکها درباره (به گفته او) «غواصی عمیقتر» است، به این معنی که نسخهای با قالببندی بهتر و مرتبطتر از دیوار آبی پیوندهایی که Google برای چندین دهه استفاده کرده است.
بنابراین هوش مصنوعی مولد به نوعی بازگشتی به عقب را ارائه می دهد، بازگشتی به آنچه جستجوی گوگل قبل از اشباع شدن شرکت از بازاریابی محصول، ستون های فرعی و خلاصه های ویکی پدیا بود. به نظر میرسد که جستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی که مدیران گوگل توضیح دادهاند، نسخه دوستانهتری از Google هستند: به مفیدترین پیوندها اشاره میکنند و شاید حتی شما را تشویق میکنند تا روی آنها کلیک کنید.
شاید Gemini بتواند به رتبه بندی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو کمک کند. این قطعاً هدف هوش مصنوعی آموزشی است که گومز در مورد آن صحبت کرد. یک چت بات در این فرم جستجو را تسهیل می کند، اما به نوبه خود باعث اختلال در آموزش نمی شود.