سلامت

گذاشتن این خوراکی ها در فریزر بسیار ضرر دارد!

خرید فالوور از سایت اینبو

سرگرمی روز- آیا موزهایی که چند روز پیش خریدید در حال خراب شدن است؟ خورش قورمه سبزی که برای مهمانی پخته اید اضافه آمده است؟ یا مقداری همبرگر باقی مانده دارید و نمی دانید با آن چه کار کنید؟ در چنین مواقعی فریزر واقعا نقش یک ناجی را بازی می کند که در نگهداری انواع مواد غذایی و خوراکی مانند گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای گوشتی، انواع سوپ و خورش، میوه، شیرینی و نان به یاری ما می آید. اما جالب است بدانید که فریزر جای مناسبی برای نگهداری همه نوع ماده غذایی نیست. در واقع برخی از خوراکی ها نمی توانند دمای انجماد را تحمل کنند و ممکن است پس از انجماد کیفیت آنها کاهش پیدا کند. در ادامه با معرفی خوراکی ها و مواد غذایی که هرگز نباید درون فریزر نگه داشت، با سرگرمی روز همراه باشید.

1- کاهو و سبزیجات سالاد

به گزارش سرگرمی روز، کاهو و انواع سبزی های سالادی حاوی مقدار زیادی آب هستند و پس از یخ زدن و آب شدن شکل و بافت خود را از دست می دهند. به همین دلیل هرگز نباید اقدام به فریز کردن آنها نمایید. مگر اینکه بخواهید از آنها در تهیه سوپ یا اسموتی استفاده کنید. خیار و گوجه و سبزیجاتی که در تهیه سالاد از آنها استفاده می کنید نیز نباید فریز شوند. تنها چیزی که شکل خود را پس از فریز شدن حفظ می کند، نخود فرنگی است.

 کاهو و سبزیجات سالاد

2- تخم مرغ

هرگز نباید تخم مرغ را فریز کرد. اگر تخم مرغ خام را درون فریزر قرار دهید، مایع درونش پس از مدتی یخ می زند و پوست آن نیز ترک می خورد. تخم مرغ آب پز و نیمرو را نه تنها درون فریزر، بلکه درون یخچال نیز نباید نگه داشت. زیرا مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ بستر خوبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها و فاسد شدن آن است.

3- قهوه

بسیاری از افراد تصور می کنند که منجمد کردن کیسه های قهوه آسیاب شده یا دانه های قهوه به نگهداری طولانی مدت آنها کمک می کند. در حالی که اینطور نیست. یخ زدن قهوه موجب آزاد شدن مقادیری از گازهای قهوه و از بین رفتن طعم و عطر آن می شود. نگهداری قهوه درون یخچال راه حل ایده آل تری است.

4- غذاهای سوخاری

خوراکی های سوخاری شده با پودر سوخاری، خرده نان و پنیر را هرگز فریز نکنید. این خوراکی ها پس از یخ زدایی مواد سوخاریشان را از دست می دهند و به یک غذای خیس و بدمزه تبدیل می شوند. توصیه می شود به منظور حفظ طعم و مزه غذا پس از یخ زدایی اقدام به سوخاری کردن آن نمایید.

غذاهای سوخاری

5- لبنیات

شیر، ماست، خامه، دوغ و پنیرهای نرم همگی پس از منجمد شدن و یخ زدایی، بافت و قوامشان را از دست می دهند و غیرقابل مصرف می شوند. تنها پنیرهای سفت هستند که می توانند انجماد را تحمل کنند. در چنین شرایطی نیز توصیه می شود حتی اگر قصد نگهداری طولانی مدت پنیر را دارید، باز هم آن را درون یخچال نگهداری کنید.

6- سیب زمینی

از منجمد کردن سیب زمینی خام خودداری کنید. زیرا سیب زمینی نیز پس از یخ زدایی بافت خود را از دست می دهد. علاوه بر این دمای خیلی پایین موجب سرد شدن سیب زمینی و ایجاد مواد سرطان زایی مانند آکریل آمیدها در آن خواهد شد. با این حال می توانید سیب زمینی پخته را فریز نمایید. زیرا هنگامی که سیب زمینی به طور کامل یا تا حدودی پخته شود، آنزیم هایی که سبب قهوه ای شدن آن می شوند را بی اثر کرده و دیگر تغییر رنگ نمی دهد.

7- ماکارانی و برنج پخته شده

اگرچه فریز کردن باقی مانده ماکارانی و برنج پخته وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما این کار موجب نرم و بدطعم شدن آنها خواهد شد.

8- سس مایونز

سس مایونز پس از منجمد شدن بافت یک دست و خامه ای شکل خود را از دست داده و حالت تکه تکه پیدا می کند.

سس مایونز

9- غذاهای کنسروی و نوشیدنی های داخل بطری

در صورت منجمد کردن غذاهای کنسروی و نوشیدنی های داخل بطری مایعات درون آنها منبسط شده و فشار زیادی به ظروف وارد می کند، که در نتیجه ممکن است منجر به ترکیدن ظرف و کثیف شدن فریزر شما شود.

10- ادویه جات خاص

برخی از ادویه جات مانند میخک، فلفل و سیر در صورت یخ زدگی طعم و مزه خود را از دست می دهند و دیگر کیفیت قبل را نخواهند داشت. برعکس فریزر مکانی عالی برای نگهداری برخی از ادویه جات مانند رزماری و آویشن است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا