سبک زندگی

۸ عبارت به اصطلاح مودبانه که در واقع بی‌ادبانه است

مرز باریکی بین مودب بودن و بی ادبی ناخواسته وجود دارد. همه چیز به لحن صدا بستگی دارد. آنچه در ظاهر مؤدبانه به نظر می رسد در واقع ممکن است یک توهین پنهان یا یک اظهار نظر منفعلانه-پرخاشگرانه باشد.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از hack spirit، در اینجا فهرستی از 8 عبارت به اصطلاح «مودبانه» که به راحتی قابل تفسیر نادرست هستند را مشاهده می کنید. اینها عبارات رایجی هستند که می توانید بدون اینکه متوجه باشید چقدر بی ادبانه هستند، استفاده کنید.

در این مقاله یاد خواهیم گرفت که چگونه به شیوه ای واقعا محترمانه و با ملاحظه ارتباط برقرار کنیم.

1) خسته به نظر می رسید

ما اغلب این عبارت را برای نشان دادن نگرانی یا همدلی می گوییم، اما می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

اینکه به کسی بگویید خسته به نظر می رسد واقعاً به این معنی است که او بهترین ظاهر خود را ندارد. مثل این است که بگویید «تو خوب به نظر نمی‌رسی» یا «امروز متفاوت به نظر می‌رسی». در حالی که ممکن است به منظور ابراز نگرانی یا مراقبت باشد، به همین راحتی می تواند یک نظر منفی در مورد ظاهر آنها باشد.

مردم عموماً مایلند بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشند، به خصوص در محیط های اجتماعی یا حرفه ای. بنابراین وقتی به کسی می گویید خسته به نظر می رسد، می تواند او را نگران ظاهر خود کند.

راه بهتری برای ابراز نگرانی خود بدون بی ادبی ناخواسته وجود دارد. می‌توانید به سادگی بپرسید: «حالت چطوره؟» یا «خوبی؟» به این ترتیب به آنها فرصت می‌دهید اگر مشکلی دارند بدون اینکه از نظر ظاهری مورد قضاوت قرار بگیرند، صحبت کنند.

وقتی می خواهید به کسی بگویید خسته به نظر می رسد، مکث کنید و در کلمات خود تجدید نظر کنید. همیشه بهتر است واقعاً با ملاحظه باشید تا اینکه به طور تصادفی توهین شوید.

2) قصد توهین ندارم، اما…

“بدون توهین، اما…” اغلب به عنوان راهی برای کاهش ضربه یک اظهارات بالقوه توهین آمیز استفاده می شود. اما بیایید واقعی باشیم، بیشتر اوقات آنچه در پی آن عبارت است معمولاً توهین آمیز یا انتقادی است.

مثل این است که بگوییم “می خواهم بی ادب باشم، اما نمی خواهم شما ناراحت شوید.” این به گوینده این امکان را می دهد که بدون توجه به احساسات شنونده، هر چه می خواهد بگوید.

اگر واقعاً می خواهید بازخورد بدهید یا نظر خود را بدون بی ادبی بیان کنید، به جای گفتن “توهین آمیز نیست، اما…”، می توانید بگویید “امیدوارم این باعث رنجش شما نشود، اما من این حق را دارم که …” “” یا “می روم، نمی خواهم انتقاد کنم، اما فکر می کنم…”

وقتی با مهربانی و احترام ارتباط برقرار می کنید واقعاً تفاوت ایجاد می کند.

3) من نمی خواهم حرف شما را قطع کنم، اما …

یک قانون کلی در مکالمات وجود دارد: اگر باید بگویید که کاری را انجام نمی دهید، احتمالاً دارید. این قطعاً در مورد “من نمی خواهم حرف شما را قطع کنم، اما…” صادق است.

اگرچه ممکن است به نظر روشی مؤدبانه برای مداخله باشد، اما اغلب به عنوان بی ادبی تلقی می شود. با گفتن این، شما تصدیق می کنید که صحبت گوینده را قطع می کنید که می تواند بی احترامی باشد. این تصور را به وجود می‌آورد که آنچه شما برای گفتن دارید مهمتر از آن چیزی است که طرف مقابل در آن لحظه می‌گوید.

یک رویکرد مودبانه تر این است که قبل از بیان افکار خود منتظر مکث یا وقفه در گفتگو باشید. و اگر واقعاً باید مداخله کنید، یک «متاسفم» ساده کافی است. ارتباط خوب هم شامل صحبت کردن و هم گوش دادن است.

4) من قصد نداشتم

“منظورم این نبود” عبارتی است که اغلب برای کم اهمیت جلوه دادن تاثیر یک اظهارات بالقوه آسیب زا یا بحث برانگیز استفاده می شود. این مانند یک سلب مسئولیت است که باید گوینده را از هرگونه مسئولیت در مورد نحوه دریافت سخنانش مبرا کند.

اما نکته اینجاست: اگر احساس می‌کنید که لازم است از اظهارات خود با «منظورم این نبود» از قبل دفاع کنید، احتمالاً می‌دانید که می‌تواند توهین‌آمیز یا تحریک‌کننده باشد. این عبارت را می توان نادیده گرفت و نشان داد که به احساسات یا واکنش های طرف مقابل اهمیت نمی دهید.

اگر حرفی برای گفتن دارید، عاقلانه بگویید و مسئولیت حرف هایتان را بپذیرید. و اگر فکر می‌کنید نظر شما ممکن است کسی را ناراحت کند، به این فکر کنید که آیا واقعاً نیاز به گفتن دارد یا خیر.

ارتباط در مورد احترام و درک است، نه فقط بیان افکار خود بدون در نظر گرفتن تأثیر آنها بر دیگران. پس بیایید «منظورم این نبود» را کنار بگذاریم و گفتگوهای محتاطانه تری داشته باشیم.

5) وزن کم کرده اید!

این عبارت اغلب به عنوان یک تعریف در نظر گرفته می شود، اما می تواند ناخواسته باعث ناراحتی شود. این بیانیه به این معنی است که فرد قبل از کاهش وزن کمتر جذاب یا مطلوب به نظر می رسید که می تواند به عزت نفس او آسیب برساند. همچنین نشان می‌دهد که کاهش وزن هدفی است که آن‌ها به دنبال آن بودند، که ممکن است اینطور نباشد.

علاوه بر این، این عبارت می تواند به ویژه برای کسانی که با مشکلات تصویر بدن یا اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند، مضر باشد. آنچه شما به عنوان یک تغییر مثبت می بینید ممکن است نتیجه یک مشکل جدی سلامتی یا رفتار ناسالم باشد.

به جای اظهار نظر در مورد ظاهر کسی، سعی کنید از چیزی که تحت کنترل او است، مانند سبک، کار یا مهربانی تعریف کنید.

6) این فقط یک شوخی بود

طنز می تواند راهی عالی برای ایجاد شادی و گرد هم آوردن مردم باشد. اما گاهی اوقات چیزی که برای یک نفر خنده دار است می تواند به دیگری آسیب برساند.

“این فقط یک شوخی بود” اغلب به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای منحرف کردن انتقاد یا اجتناب از مسئولیت یک اظهار نظر توهین آمیز استفاده می شود. اما واقعیت این است که اگر کسی از گفته های شما آسیب دیده باشد، مهم نیست که شما شوخی کرده اید.

اگر از این عبارت استفاده می کنید، ممکن است زمان آن رسیده که حس شوخ طبعی خود را دوباره ارزیابی کنید. یک شوخی واقعی به قیمت جریحه دار کردن احساسات دیگران نیست. و اگر کسی به شما گفت که از شوخی شما آسیب دیده است، کار درست این است که عذرخواهی کنید، نه اینکه احساسات او را نادیده بگیرید.

خنده برای شادی است نه درد. بیایید مطمئن شویم که شوخی های ما منعکس کننده آن هستند.

۷) آرام باشید

گفتن این حرف به کسی که عصبانی است، بیشتر از اینکه آن را خنثی کند، باعث تشدید اوضاع می شود.

این عبارت می تواند تحقیر آمیز باشد زیرا احساسات طرف مقابل را نادیده می گیرد. این نشان می دهد که واکنش آنها نامناسب یا بیش از حد است، که می تواند باعث شود آنها احساس سوء تفاهم یا تحقیر کنند.

به جای اینکه به کسی بگویید آرام باشد، سعی کنید احساسات او را بپذیرید و با او همدردی کنید. هر کس حق دارد احساسات خود را ابراز کند. وظیفه ما این نیست که به کسی دیکته کنیم که چگونه باید واکنش نشان دهد. در عوض، بیایید بر ایجاد فضای امن برای ارتباطات باز و محترمانه تمرکز کنیم.

۸) زیاده روی می کنید

این عبارت احتمالاً یکی از آزاردهنده ترین چیزهایی است که می توانید به کسی که در حال ابراز احساسات خود است بگویید.

گفتن به کسی که بیش از حد واکنش نشان می دهد، درک او از واقعیت را به چالش می کشد و احساسات او را بی اهمیت جلوه می دهد. این نشان می دهد که واکنش آنها غیرمنطقی یا بیش از حد است، که می تواند باعث شود آنها احساس نادیده گرفته شدن یا تحقیر کنند.

مردم چیزها را متفاوت تجربه می کنند. چیزی که ممکن است برای شما بی اهمیت به نظر برسد، ممکن است برای شخص دیگری مهم باشد. پس بیایید به جای قضاوت و نادیده گرفتن در گفتگوهایمان، همدلی و درک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا