فناوری و تکنولوژی

آنتی‌بیوتیک‌ها هم مانند میکروپلاستیک‌ها همه جا هستند

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان دانشگاه باسک موفق به ابداع روشی برای مطالعه همزمان خانواده های مختلف آنتی بیوتیک ها در سبزیجات و کرم های خاکی شدند. داده های حاصل از تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که عوامل ضد میکروبی و مشتقات آنها در بخش های بزرگی از زنجیره های غذایی وجود دارد. این یافته ها ممکن است نگرانی ها را در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی افزایش دهد.

بر اساس گزارش دیجیاتو، این نتایج نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها مانند میکروپلاستیک‌ها به بخش‌هایی از طبیعت راه پیدا کرده‌اند که دانشمندان پیش از این به آن فکر نمی‌کردند.

استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها و ضد میکروب ها در انسان و حیوانات منجر به ظهور این مواد در نمونه های غیرمنتظره شده است. داروهایی که به طور کامل جذب بدن نمی شوند به طرق مختلف وارد طبیعت می شوند. مثلاً از طریق کود، فاضلاب، لجن و غیره. همچنین این داروها در خاک می ریزند و از آنجا وارد بدن کرم های خاکی می شوند که در پایه زنجیره غذایی قرار دارند.

اگرچه هیچ گونه اثرات بیماری زایی در انسان مشاهده نشده است، اما مصرف ناخواسته آنتی بیوتیک ها همراه با غذا می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به آلرژی ایجاد کند. اثرات طولانی مدت این پدیده هنوز مشخص نیست. اما بزرگترین مشکل مرتبط با آلودگی آنتی بیوتیکی گسترش باکتری های بسیار مقاوم به دارو است.

اگرچه آلودگی دارویی در کودها به راحتی قابل مشاهده است، اما غلظت آن در کرم های خاکی یا گیاهان به حدی کم است که تشخیص آن نیازمند روش های بسیار دقیق و حساسی است. برای رفع این مشکل، دانشمندان دانشگاه کشور باسک دو روش تحلیلی را توسعه داده اند که می تواند برای تشخیص آلودگی آنتی بیوتیکی در غلظت های بسیار کم در سبزیجات و کرم های خاکی استفاده شود.

ابعاد جدید مشکل مقاومت میکروبی: آنتی بیوتیک ها مانند میکروپلاستیک ها همه جا هستند

بسیاری از آنتی بیوتیک ها و مشتقات آنها از طریق تصفیه خانه های فاضلاب وارد محیط زیست و محصولات کشاورزی می شوند زیرا آنتی بیوتیک ها در طول تصفیه حذف نمی شوند.

شناسایی آلودگی آنتی بیوتیکی در گیاهان و کرم های خاکی

آنتی بیوتیک ها می توانند به شکل اصلی خود وارد محیط شوند. اما وقتی در معرض گرما، رطوبت و نور قرار می گیرند، شکسته می شوند و شکلشان تغییر می کند و شناسایی آنها را سخت تر می کند. دانشمندان با استفاده از روش ابتکاری خود توانستند انواع مختلف آنتی بیوتیک ها و مشتقات آنها را شناسایی کنند.

محققان نمونه هایی از سبزیجات مختلف را از منطقه خودمختار باسک در اسپانیا جمع آوری کردند. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که آنتی بیوتیک ها و مشتقات آنها در سبزیجات وجود دارد. این نشان می دهد که آلودگی دارویی می تواند از خاک به گیاهان منتقل شود.

محققان همچنین کرم های خاکی را در محیط های کنترل شده و آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار داده اند. در این آزمایش آنها نشان دادند که اگر خاک به آنتی بیوتیک ها آلوده شود، این آلودگی در نهایت می تواند در بدن کرم های خاکی جمع شود. علاوه بر این، این مواد می توانند به مشتقات جدید در بدن کرم های خاکی تبدیل شوند.

این تحقیق ابعاد جدیدی را برای مشکل گسترده مقاومت آنتی بیوتیکی نشان می دهد. در حال حاضر تصفیه خانه ها مجهز به تجهیزات حذف آنتی بیوتیک نیستند و از آب آنها برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود. با افزایش مقاومت باکتری ها به داروهای آنتی بیوتیکی، درمان بیماری های مرتبط با آنها دشوارتر می شود. در واقع حتی در حال حاضر نیز بیماری هایی وجود دارند که در اثر عفونت با این باکتری های مقاوم ایجاد می شوند و درمان موثری ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا