فناوری و تکنولوژی

ابداع پارچه‌ای نازک‌تر از موی انسان که جاذب صداست

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به اختراع پارچه ابریشمی جاذب صدا شدند که صدا را تا 75 درصد سرکوب می کند.

به گزارش سرگرمی روز، محققان MIT پارچه ابریشمی خاصی ساخته اند که نازکتر از موی انسان است و صدا را سرکوب می کند.

این پارچه ابریشمی نازک‌تر از موی انسان، می‌تواند صداها را جذب کند و جهان را به مکانی بهتر و آرام‌تر تبدیل کند.

ازدحام بیش از حد و سر و صدای ناخوشایند یک مشکل بزرگ در دنیای امروز ما است. از ترافیک بیرون تا تلویزیون با صدای بلند مجاور تا سر و صدای همکاران، پیدا کردن یک محیط آرام سخت است.

اکنون، همکاری بین محققان MIT و سایر موسسات منجر به ایجاد پارچه ابریشمی خاصی شده است که می تواند مکان های پر سر و صدا را بسیار ساکت تر کند.

پارچه ای به قدری نازک را تصور کنید که تقریباً به اندازه یک موی انسان است و در داخل این پارچه خاص الیافی وجود دارد که با اعمال بار الکتریکی زنده می شود. پارچه با شنیدن صدا شروع به ارتعاش می کند که به دو روش مختلف به قطع صدا کمک می کند.

لغو موج نویز

محققان با الهام از فناوری هدفون حذف نویز، از لرزش پارچه برای ایجاد سکوت استفاده کردند.

این تکنیک با انتشار امواج صوتی که با نویزهای ناخواسته تداخل می کند، کار می کند، دقیقاً مانند یک دونوازی موسیقی که در آن صدای یکی از آنها صدای دیگری را خنثی می کند. این تکنیک نوید می دهد که صداها را در فضاهای کوچک مانند اتاق یا اتومبیل کاهش دهد.

محققان با استفاده از مواد معمولی مانند ابریشم و موسلین (پارچه پنبه‌ای ساده) توانستند پارچه‌های جاذب صدا بسازند که برای عملکرد واقعی عملی هستند. به عنوان مثال، از چنین پارچه ای می توان برای ایجاد جداکننده در فضاهای باز یا دیوارهای پارچه ای نازک استفاده کرد که از عبور صدا جلوگیری می کند.

گریس یانگ، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «در دنیایی که به نظر می‌رسد سر و صدا صلح را از بین می‌برد، ما به دنبال ایجاد سکوت و اختراع کالایی با ارزش‌تر از طلا هستیم. با استفاده از قدرت ارتعاشات پارچه، قلمرو جدیدی از امکانات را برای ایجاد فضاهای آرام باز کرده ایم.

ابریشم؛ یک سلاح مخفی باورنکردنی

محققان همچنین چیز دیگری را کشف کردند. آنها دریافتند که ثابت نگه داشتن بافت نیز می تواند به جلوگیری از حرکت صدا کمک کند. در این صورت پارچه تبدیل به سپر محکمی می شود و از عبور صدا از دیوارها یا پارتیشن ها جلوگیری می کند.

در یک مشاهدات شگفت‌انگیز، محققان دریافتند که وقتی بافت ساکن است، می‌تواند صدا را منعکس کند همانطور که آینه نور را منعکس می‌کند.

آزمایشات آنها همچنین نشان داد که هم خواص مکانیکی این پارچه و هم اندازه منافذ آن بر کارایی تولید صدا تأثیر می گذارد. در حالی که ابریشم و خراطین دارای خواص مکانیکی مشابهی هستند، اندازه منافذ کوچکتر ابریشم باعث می شود بلندگوی پارچه ای بهتری باشد.

هنگامی که محققان پارچه ابریشمی را در حالت تضعیف مستقیم صدا آزمایش کردند، دریافتند که می تواند به میزان قابل توجهی حجم صدا را تا 65 دسی بل کاهش دهد، که تقریباً معادل یک مکالمه نسبتاً بلند انسان است.

این پارچه می تواند انتقال صدا را تا 75 درصد در حالت میرایی لرزش کاهش دهد.

آغاز یک مسیر

در حرکت رو به جلو، محققان می‌خواهند با استفاده از پارچه‌هایی برای مسدود کردن صدا از فرکانس‌های متعدد کاوش کنند.

این نیاز به فناوری خارق العاده و بهبودهایی در نحوه ساخت پارچه دارد. آنها همچنین می خواهند با تغییر روش ساخت پارچه، عملکرد را بهبود بخشند.

ایان می گوید: احتمالات بی شماری در انتظار کشف هستند. ما فقط سطح آنچه را که این پارچه خاموش کننده صدا می تواند به دست آورد را خراشیده ایم. این تازه آغاز راه به سوی جهانی صلح آمیزتر است.

این پروژه توسط نهادهایی مانند بنیاد ملی علوم (NSF)، دفتر تحقیقات ارتش (ARO) و آژانس کاهش تهدیدات دفاعی (DTRA) پشتیبانی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا