سبک زندگی

اعمال مخصوص شب ۲۱ ماه رمضان

خرید فالوور از سایت اینبو

غسل، دو رکعت نماز، تلاوت قرآن و اقامه 100 رکعت نماز از اعمال معمول شب های قدر است. اما برای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اعمال مستحبی خاص نیز مستحب است.

به گزارش سرگرمی روز، به نقل از منابع دینی، قدرت شب بیست و یکم از شب نوزدهم بیشتر است، بنابراین باید به اعمال معمول در شب های قدر توجه بیشتری داشت. در روایات بر غسل و احیاء و تلاش برای عبادت در این شب و شب بیست و سوم تأکید شده است و شب قدر بین یکی از این دو شب است و در روایات متعددی که از معصوم (علیه السلام) سؤال کردند، آمده است. ) تصریح کنند که مشخص نکردند کدام یک از آن دو شب، شب قدر است، بلکه فرمودند: «ما یزر لیلتین فیما طالب»; احیای هر دو شب برای آنچه می خواهید مشکلی ندارد.

در کتاب مفاتیح الجنان درباره شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، اعمال و آداب و رسومی ذکر شده است که می تواند به برکت بیشتر از این شب بزرگ کمک کند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

تمرینات ویژه شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

اعمال این شب به دو قسمت تقسیم می شود که قسمت اول دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان و قسمت دوم اعمال ویژه شب بیست و یکم است که به شرح زیر است:

دعای شب 21 رمضان

اولا؛ این دعا در مصباح المتهجد و کافی است که در شب بیست و یکم خوانده شود:

یا شب گردان در روز و روز دهنده در شب و زنده کننده از مرده و آوردن میت از زنده یا روزی هر که را بخواهد بدون حساب. الله یا رحمان یا الله یا رحیم یا الله یا الله یا الله. بر محمّد و پیغمبر دعا می کنم و نامم در این شب با شادی و روح با شهیدان و در درگاه حق تعالی و در ساعات ساده شما جلال باد. و اگر آن را به من بدهی، مطمئن هستم که دلم می پذیرد و ایمان شکم را از بین می برد و مرا به آنچه در دنیا و آخرت به من وعده داده ای و آتنا راضی می کنی، خوب است. عذاب آتش دوزخ و روزی در آنها و ذکر و شکر و آرزوی تو و شفاعت و آشتی بر آنچه بر او و محمد و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد.

دومین؛ مرحوم شیخ کفعمی از سید بن بقیع روایت کرده است که این دعا در شب بیست و یکم خوانده شود:

یا الله صلی الله علیه و آله و سلم. این در مورد همه فقر است و در دفع آن قدرتمند است. و همانا هر ترسى را دفع مى‏كند و با آن از هر بلاى پنهان مى‏شوى و با علم در را به سوى امنيت مى‏گشايى و قطعاً تاريكيها را طلا مى‏كند. شک کن و دعا کن تا جوابش را در این شب، این ساعت یا کریم پیدا کنی و با ترس بر من رحم کن. و بین آنها و گناهان هیچ عطفی نیست تا اینکه در نظر معصوم توفیق پیدا کنند.

سوم؛ تاکید بر دعا و نیایش برای فراج

شيخ مفيد فرمود: در اين شب صلوات فراوان بفرستيد و سعي كنيد ستمگران آل محمد (صلي الله عليه و آله) را نفرين كنيد و قاتل اميرالمؤمنين (عليه السلام) را لعنت كنيد.

روایت شده: هنگامی که حماد بن عثمان در شب بیست و یکم به زیارت امام صادق (علیه السلام) آمد، حضرت پرسید: غسل کردی؟ گفت: آری، تو را قربانی می کنم. پس حضرت حصیری حصیری خواست و حماد را نزد خود خواند و شروع به دعا کرد و پیوسته نماز خواند و حماد نیز در کنار آن حضرت نماز خواند تا نمازشان تمام شد. سپس امام صادق (علیه السلام) نماز خواند و حمد تا سحر امین گفت.

سپس اذان و اقامه گفت و عده ای از خادمان خود را فراخواند و جلو ایستاد و نماز صبح را خواند. در رکعت اول بعد از سوره حمد سوره قدر و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سوره توحید را می خواند. برای زن و مرد مؤمن و مسلمان شدند; سپس به سجده رفت و ساعتی جز نفسش صدایی از او شنیده نشد و پس از آن این دعا را خواند: «لا اله الا انته مقلیبه القلوب و الابصار» تا آخر دعای که در کتاب ص. “اقبال”.

شیخ قیلینی می‌گوید: امام باقر (علیه‌السلام) شب‌های بیست و یکم و بیست و دوم تا نیمه‌شب نماز خواند و سپس شروع به خواندن کرد.

اعمال دهه سوم ماه مبارک رمضان

از شب بیست و یکم دهه آخر ماه مبارک رمضان آغاز می شود که بسیار ارزشمند و قابل توجه است در هر عصر این دهه غسل ​​مستحب است. همچنین اعتکاف در این دهه محاسن، برتری ها و فواید بسیاری دارد و بهترین زمان اعتکاف همین دهه است.

سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این است که وقتی ده روز آخر ماه مبارک رمضان می رسید، در مسجد اعتکاف می کرد. چادر مویی برایش درست کردند، کمر زائر را محکم بست و رختخواب را برای خواب جمع کرد. و توجه داشته باشید که در چنین شبی در چهلمین سال شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) و در آن شب غم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و شیعیانشان تجدید می شود. روایت شده است که در آن شب، مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام، سنگی از زمین جدا نمی شد، مگر اینکه زیر آن خون تازه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا