فناوری و تکنولوژی

این آزمایش خون می‌تواند بازگشت سرطان سینه را زودتر پیش‌بینی کند

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان یک آزمایش خون جدید ساخته اند که می تواند خطر عود سرطان سینه را تا سه سال قبل از اینکه تومورها در اسکن ظاهر شوند، پیش بینی کند. این دستاورد مهم ممکن است به بیماران سرطانی کمک کند تا به طور مؤثرتری با این بیماری کنار بیایند.

به گزارش دیجیاتو به نقل از گاردین، مطالعه جدیدی که نتایج آن در بزرگترین کنفرانس سرطان جهان در شیکاگو آمریکا ارائه شد، نشان می‌دهد که با نمونه‌گیری شخصی از خون بیمار، علائم بازگشت سرطان را می‌توان مشاهده کرد. مراحل بسیار اولیه از طریق این آزمایش می توان تشخیص داد که کدام زنان به درمان پیشگیرانه نیاز دارند.

این آزمایش می تواند حتی مقادیر کمی از DNA سرطان را در خون تشخیص دهد. آزمایشات این آزمایش نشان می دهد که حساسیت آن به قدری بالا است که می تواند به طور دقیق خطر بازگشت سرطان را ماه ها یا حتی سال ها قبل از ظاهر شدن علائم معمول بیماری پیش بینی کند.

آزمایش خون برای تشخیص عود سرطان سینه با موفقیت انجام شد

محققان مرکز تحقیقات سرطان سینه توبی رابینز در لندن توانستند از این روش در آزمایش‌هایی برای شناسایی همه بیمارانی که بیماریشان بعداً عود می‌کرد، استفاده کنند. میانگین زمان بازگشت بیماری 15 ماه است، اما طولانی ترین مورد به 41 ماه می رسد. این بدان معناست که آزمایش مذکور می تواند بازگشت سرطان را حداکثر 41 ماه زودتر پیش بینی کند.

در این مطالعه، محققان خون 78 بیمار مبتلا به انواع مختلف سرطان سینه را بررسی کردند. این آزمایش خون جدید خطر بالای عود بیماری را در 11 بیمار که در یک دوره 5 ساله عود سرطان داشتند به درستی پیش بینی کرد. در تمام 60 زن که موفق به یافتن سرطان نشدند، بیماری عود نکرد. یعنی این آزمایش نتیجه منفی کاذب نداشت.

آزمایش خون روی سه بیمار ابتدا DNA سرطانی را نشان داد، اما آزمایشات بعدی نشان داد که این موارد برطرف شده است. اطلاعاتی در مورد چهار بیمار باقی مانده گزارش نشده است.

دانشمندان امیدوارند که نتایج این مطالعه به ایجاد راهکارهایی منجر شود تا بتوان درمان را خیلی زودتر آغاز کرد. البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما می تواند در آینده کمک موثری به مبتلایان به این سرطان کند.

سلول های سرطانی حتی پس از جراحی یا سایر روش های درمانی در بدن بیمار باقی می مانند، اما ممکن است تعداد آنها به حدی کم باشد که در اسکن های بعدی قابل مشاهده نباشند. اما همین سلول ها حتی چندین سال پس از درمان اولیه می توانند بیماری را به بدن برگردانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا