سبک زندگی

این افراد مغزشان زودتر پیر می‌شود

خرید فالوور از سایت اینبو

تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است پیری مغز را تسریع کند. محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ های خونی مغز موش آسیب می رساند و اکسیژن رسانی به سلول های مغز را کاهش می دهد و منجر به زوال شناختی می شود.

چاقی یک مشکل رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2022، 16 درصد از مردم جهان از چاقی رنج خواهند برد.

این وضعیت باعث نگرانی فزاینده در بین جوانان شده است. این سازمان گزارش می دهد که 160 میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال 2022 با چاقی زندگی خواهند کرد.

خطر مشکلات سلامتی در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، این خطرات بیشتر است. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، از جمله:

بیماری های قلبی عروقی (عمدتا بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع 2

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند آرتروز

برخی سرطان ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر شارون نگری، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم بهداشت اوکلاهما گفت: چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف گسترده ای از پاسخ های التهابی سیستمیک می شود که می تواند اثرات عمیقی بر بدن داشته باشد. مرکز از جمله عروق مغزی. یکی از دلایل اصلی که چاقی باعث پیری عروق در مغز می شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می کند.

مطالعات نشان می دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق نامشخص است، اما التهاب – یک اثر شناخته شده چاقی – ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، انواع مولکول‌های فعال زیستی، از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی را ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون گردش کنند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

وی افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند منجر به پیری سلول‌های عروقی، تسهیل رشد پیری در مغز شوند و در نتیجه توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل کنند.»

نگری گفت: کاهش وزن و حفظ وزن سالم می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا