فناوری و تکنولوژی

این دستگاه می‌تواند آب از هوا تولید کند

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان MIT روش جدیدی برای برداشت و ذخیره آب ایجاد کرده اند که می تواند به اندازه کافی آب تازه از هوا استخراج کند. این طراحی جدید در نهایت می تواند نیاز آبی روزانه مردم را تا حد زیادی برطرف کند.

به گزارش دیجیاتو، دستگاه های جمع آوری آب معمولا از مواد جاذب ساخته می شوند، یعنی آب روی سطح آنها جمع می شود. برای اینکه سطح بیشتر در معرض هوا قرار گیرد، دانشمندان از باله های عمودی در این دستگاه جدید با فاصله 2 میلی متر از هم استفاده کردند. این باله‌ها از ورقه‌های مسی تشکیل شده‌اند که سپس در فوم مسی روی هم قرار می‌گیرند و با ماده زئولیت خاصی که اغلب برای جذب آب استفاده می‌شود، پوشانده می‌شوند.

پس از حدود یک ساعت، باله ها از آب اشباع می شوند و با گرم شدن ورقه های مسی، آب آزاد می شود. اگر این چرخه 24 بار در روز انجام شود، دانشمندان تخمین می زنند که دستگاه می تواند روزانه تا 1.3 لیتر آب آشامیدنی در هوا با رطوبت 30 درصد تولید کند.

این دستگاه در مقیاس بزرگتر می تواند به ازای هر کیلوگرم مصرف خود روزانه 5.8 لیتر آب تولید کند.

مزایا و معایب دستگاه جدید استخراج آب

دستگاه جدید MIT می تواند روزانه حدود 6 لیتر آب از هوا تولید کند

اگرچه سایر دستگاه های استخراج آب دارای معایب قابل توجهی نیستند، اما این مدل جدید دارای چندین مزیت است. به عنوان مثال، آب بیشتری نسبت به بسیاری از آنها جمع آوری می کند. برخی از ماشین های قبلی فقط می توانستند 100 میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم ماده را بپذیرند.

همچنین دستگاه دیگری که توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز ساخته شده است می تواند به ازای هر کیلوگرم ماده مصرفی 8.55 لیتر آب جمع آوری کند، البته این آزمایش در محیطی با رطوبت 70 درصد انجام شده است.

علاوه بر این، طراحی جدید را می توان به طور مداوم در طول روز و شب استفاده کرد. دستگاه های دیگر اغلب شب ها آب را جمع آوری می کنند و صبح آن را رها می کنند.

شاید تنها ایراد این دستگاه جدید نیاز به انرژی برای رهاسازی آب باشد. در واقع برای انجام این فرآیند باید دمای هسته دستگاه به 184 درجه سانتیگراد برسد. با این حال، دانشمندان قصد دارند از انرژی یا گرمای مصرف شده توسط سیستم های دیگر، مانند ساختمان ها یا وسایل نقلیه، برای دستگاه خود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا