سبک زندگی

این کنسرو‌های رب و تن ماهی را مصرف نکنید

خرید فالوور از سایت اینبو

سعیده شجاعی علی آبادی درباره مصرف کنسروهای آماده مانند رب گوجه فرنگی، عوارض نپختن کنسرو ماهی تن و تاثیر کنسروها سوالاتی را مطرح کرد.

به گزارش سرگرمی روز، وی با اشاره به اینکه رب گوجه فرنگی در دسته غذاهای اسیدی قرار می گیرد، افزود: پس از باز شدن درب قوطی، محیط مناسبی برای رشد کپک ایجاد می شود.

شجاعی ادامه داد: کپک ها توانایی تولید سمومی به نام مایکوتوکسین را دارند که معمولاً به دلیل مصرف طولانی مدت مواد غذایی آلوده به آنها باعث ایجاد مسمومیت های مزمن می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: رشد کپک در رب گوجه فرنگی می تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که احتمال ورود این ترکیبات به قسمت هایی از رب گوجه فرنگی که کپک در آنها دیده نمی شود وجود دارد، توصیه می شود استفاده از خمیر کپک زده اجتناب شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو ماهی تن در دسته غذاهای کم اسید قرار می گیرد و کنسرو کردن آن امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می کند، افزود: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در در صنعت با عقیم سازی تجاری در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد، هاگ این باکتری و در نتیجه امکان تولید سم تقریباً به صفر می رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو ماهی تن در دمای اتاق بدون نیاز به مواد نگهدارنده.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرآیند حرارتی مورد استفاده در صنعت کنسرو ماهی تن باعث کاهش نگرانی در مورد سموم موجود در قوطی شده است، اما همچنان توصیه اکید می شود که کنسرو ماهی قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه بجوشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نگرانی اصلی تولید بوتولیسم را تولید کنسروهای خانگی و غذاهای کم اسید ذکر کرد و گفت: به دلیل ناکافی بودن فرآیند حرارتی، امکان تولید وجود دارد. سموم موجود در غذاهای کنسرو شده خانگی

نحوه مصرف باقیمانده ماهی کنسرو از دیگر مواردی بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: مصرف باقیمانده ماهی تن توصیه می شود در غیر این صورت در دمای یخچال (حداکثر 3 درجه سانتیگراد) و در نهایت به مدت سه تا قابل نگهداری است. تا چهار روز

وی هشدار داد: از مصرف قوطی هایی که قوطی های آن نفخ کرده، سطوح چرب یا آبریزش دارند و قوطی هایی که ظاهر غیر معمول و کف آلود دارند خودداری کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه داشته باشید که اگر کنسرو دارای مشکلاتی مانند نفخ، چربی در سطح یا ظاهر غیرعادی است، مراقب باشید قوطی و محتویات آن را جدا از زباله های قابل بازیافت دور بیندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا