فناوری و تکنولوژی

بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی‌ان‌ای باستانی

خرید فالوور از سایت اینبو

امپراتور وو از سال 560 تا 580 به عنوان بخشی از سلسله ژو شمالی بر چین حکومت کرد. او به دلیل متحد کردن بخش شمالی چین باستان در یک دوره بسیار آشفته و پر هرج و مرج شناخته شده است.

به گزارش سرگرمی روز، باستان شناسان مقبره او را در سال 1996 در شمال غربی چین کشف کردند. در مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله Cornet Biology منتشر شد، محققان مواد ژنتیکی بقایای او از جمله یک جمجمه تقریباً کامل را تجزیه و تحلیل کردند. از این طریق توانستند اطلاعاتی در مورد ظاهر، سلامت و منشأ او به دست آورند.

این امپراتور متعلق به یک گروه کوچ نشین کمتر شناخته شده به نام Xianbei بود که در منطقه ای زندگی می کردند که امروزه شامل مغولستان و شمال و شمال شرق چین می شود. تجزیه و تحلیل ژنومی DNA توالی‌یابی شده نشان داد که وو چشم‌های قهوه‌ای، موهای سیاه و پوست نسبتاً تیره دارد.

Shaoqing Wen، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه فودان در شانگهای، گفت: برخی از محققان معتقدند که گروه عشایری Xianbei ظاهر عجیبی مانند ریش های پرپشت، بینی بلند و موهای زرد داشتند. اما تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که امپراتور وو دارای ویژگی های صورت شرق یا شمال شرق آسیا بوده است.

نویسندگان این مطالعه ابراز امیدواری کردند که DNA باستانی بتواند علت مرگ وو را روشن کند. بر اساس این تحقیقات، امپراتور در سن 36 سالگی به طور ناگهانی درگذشت. توضیحاتی که در متون تاریخی برای مرگ او آمده است شامل بیماری و مسمومیت عمدی است.

با این حال، تیم تحقیقاتی نتوانست هیچ مدرک قطعی در مورد علت مرگ او پیدا کند. با این حال، محققان می گویند که یک استعداد ژنتیکی برای سکته مغزی پیدا کرده اند که می تواند برخی از علائمی را که مورخان به وو نسبت داده اند، از جمله افتادگی پلک، نابینایی و مشکل در راه رفتن، توضیح دهد.

باستان شناسان به طور فزاینده ای از تکنیک های DNA باستانی برای به دست آوردن اطلاعات از استخوان ها، دندان ها، مصنوعات و خاک غار استفاده می کنند.

بازسازی صورت وو چگونه پیش رفت؟

با استفاده از اطلاعات ژنتیکی به‌دست‌آمده از بقایای بقایا، از جمله جمجمه وو، تیم تلاش کردند تصویری از ظاهر او ایجاد کنند و با بازسازی سه‌بعدی چهره این شخصیت کمتر شناخته‌شده جان تازه‌ای به چهره او ببخشند.

توبیاس هولتون، مدرس شناسایی جمجمه و تصویربرداری پزشکی قانونی در دانشگاه داندی، که روی بازسازی صورت چهره‌های تاریخی کار کرده است، گفت: «این تحقیق با ارائه یک تصویر متقاعدکننده و واقعی، بینش‌های جالبی را در مورد شخصیت تاریخی امپراتور وو ارائه می‌کند. تقریب روی صورت »

هولتون گفت: “جزئیات رنگ (پوست، مو و چشم) را نمی توان به طور قابل توجهی از روی بقایای اسکلتی پیش بینی کرد و تجزیه و تحلیل ژنتیکی را به ابزاری ارزشمند تبدیل می کند.

با این حال، به گفته هولتون، این مطالعه جزئیات کافی در مورد سایر متغیرهای مورفولوژیکی، مانند ضخامت پوست، ماهیچه و چربی پوشاننده استخوان های صورت، قرارگیری و برجستگی کره چشم ها، شکل ابروها، پهنای بینی ارائه نکرده است. و ارتفاع لب ها در همین حال، این متغیرها می توانند به بازسازی چهره کمک کنند.

جونگ هونگ وون، استادیار دانشکده علوم زیستی دانشگاه ملی سئول، می‌گوید که حتی جالب‌تر از ظاهر امپراتور، اصل و نسب او شیان‌بی است. یونگ بخشی از تحقیقات جدید نبود، اما او مردم Xiongnu را مطالعه کرد، یکی دیگر از امپراتوری های کوچ نشین که چین را به ساخت دیوار بزرگ هدایت کرد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که امپراتور وو با چینی هان، گروه قومی غالب در چین امروزی ازدواج کرد.

ژونگ همچنین گفت: «فکر می‌کنم مهم‌تر است که او را درک کنیم تا خود او را بشناسیم، درک گروه نخبگانی که او به آن تعلق دارد، که از ادغام گروه‌های نخبگان شیان‌بی و محلی هان پدید آمدند. این گروه به ندرت از نظر ژنتیکی مورد مطالعه قرار گرفته است و این مطالعه یکی از اولین ها در این زمینه است.

یونگ Xianbei و Xiongnu را با قبایل ژرمنی مانند فرانک ها و گوت ها مقایسه کرد که در زمان فروپاشی امپراتوری روم بخش هایی از امپراتوری روم را اشغال کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا