سبک زندگی

تشخیص یک بیماری از روی انگشتان

خرید فالوور از سایت اینبو

قلب بین 60 تا 80 بار در دقیقه خون را از طریق شریان‌ها پمپ می‌کند تا به تمام قسمت‌های بدن برسد و فشاری که بر دیواره‌های عروق وارد می‌شود، فشار خون نامیده می‌شود.

به گزارش سرگرمی روز، فشار خون طبیعی زیر 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک یا 120.80 میلی متر جیوه است. هر عددی بالاتر از آن به معنای فشار بیشتر بر روی شریان‌ها است که باعث می‌شود در طول زمان خاصیت ارتجاعی آن‌ها کمتر شود که می‌تواند منجر به گردش خون ضعیف در بدن، حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی شود.

انجمن قلب آمریکا می گوید فشار خون بالا تقریباً نیمی از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و بسیاری از این افراد از وضعیت خود آگاه نیستند زیرا اغلب هیچ علامتی ندارند. با این حال، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که فشار خون 120/180 میلی‌متر جیوه دارند ممکن است سردردهای شدید، مشکل در تنفس، تاری دید، سرگیجه یا زنگ زدن در گوش را تجربه کنند و یکی دیگر از علائم فشار خون بالا تورم انگشتان دست باشد. و پاها

اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است انگشتانتان متورم شوند

قلب برای پمپاژ خون به اطراف بدن مجبور است سخت‌تر کار کند و گاهی اوقات خون به سختی از اندام‌ها به قلب باز می‌گردد که می‌تواند باعث تورم در انگشتان شود. فشار خون بالا اغلب به دلیل مقادیر بالای سدیم در رژیم غذایی ایجاد می شود که باعث می شود آب بیشتری در خود نگه دارید. این مایع اضافی می تواند باعث تورم شود و اگر این اتفاق اغلب برای شما رخ می دهد، فشار خون خود را چک کنید.

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به بیماری کلیوی شود. کلیه های شما مسئول حذف مواد زائد از خون و حفظ تعادل مایعات هستند. اگر کلیه های شما خون کافی نداشته باشند، نمی توانند کار خود را انجام دهند و این می تواند منجر به ادم یا تجمع مایع در بافت های بدن شما شود. تورم ناشی از ادم معمولا در پاها است، اما می توانید آن را در دستان خود نیز احساس کنید. حتی داروهای فشار خون بالا می توانند باعث تورم در انگشتان و دستان شما شوند.

اقداماتی که می توانید برای کنترل فشار خون بالا انجام دهید

رژیم غذایی سرشار از سدیم و چربی اشباع شده و میوه و سبزیجات کم می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دهد. مصرف الکل و دخانیات، چاقی، بالا رفتن سن، بار خانوادگی و ورزش نکردن نیز می تواند در خطر ابتلا به فشار خون موثر باشد.

پزشک شما معمولاً هر بار که او را می بینید فشار خون شما را بررسی می کند، اما دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ایالات متحده توصیه می کند که اگر زیر 40 سال دارید و در معرض خطر نیستید، باید فشار خون خود را هر 3 تا 5 سال یکبار بررسی کنید. آن را بررسی کنید. برای فشار خون بالا، افراد 40 ساله و بالاتر باید سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند.

اگر فشار خون بالا دارید، تیم پزشکی شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کاهش فشار خون بدون دارو توصیه کند، از جمله کاهش سدیم در رژیم غذایی یا اتخاذ برنامه غذایی DASH (DASH). همچنین باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید تا فشار خون خود را کاهش دهید. حتی اگر مجبور به مصرف داروهای فشار خون هستید، این تغییرات سبک زندگی می تواند دارو را موثرتر کند.

آیا کم خونی خطرناک است؟

فشار خون پایین همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، افت فشار خون شدید می تواند باعث عدم جریان خون به مغز، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری یا از دست دادن هوشیاری شود و حتی در موارد شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد. فشار خون پایین یا افت فشار خون وضعیتی است که در آن فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک به ترتیب به زیر 90 و 60 میلی متر جیوه می رسد. فشار خون طبیعی 120 و 80 میلی متر جیوه است. فشار سیستولیک فشاری است که در شریان ها در زمانی که قلب می تپد و آنها پر از خون هستند، و فشار دیاستولیک فشاری است که در شریان ها در زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند. فشار خون پایین معمولاً نشانه یک بیماری زمینه ای یا مرتبط با سن است. توجه به علائم و نشانه های فشار خون پایین در مراحل اولیه آن ضروری است. علائم فشار خون پایین عبارتند از: سرگیجه یا سبکی سر، حالت تهوع یا استفراغ، خستگی یا ضعف، عرق سرد، تپش قلب، تنفس سریع و کم عمق، گیجی یا مه مغزی، از دست دادن هوشیاری، لرزش، نبض ضعیف، پوست رنگ پریده و تشنج.

چه غذایی برای کنترل فشار خون توصیه می شود؟

بر اساس اطلاعات انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا، اگر فشار خون فرد به طور مداوم بالای 130/80 باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. برخی از نکات کلی رژیم غذایی و غذاهایی که به کنترل فشار خون کمک می کنند در زیر فهرست شده اند.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش فشار خون دارند. پختن سبزیجات در روغن زیتون همچنین به بدن اجازه می دهد تا ویتامین های محلول در چربی K، A، D و E را جذب کند.

بذر کتان یک ابر غذای قوی برای کاهش فشار خون بالا است. آنها حاوی α-لینولنیک اسید هستند که یک اسید چرب اصلی امگا 3 است و در کنترل فشار خون مفید خواهد بود.

محدود کردن نمک در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کلیه است، بنابراین مصرف روزانه نمک خود را کمتر از 1500 میلی گرم در روز نگه دارید.

غذاهای غنی از پتاسیم، از جمله اسفناج و موز، فشار خون را کاهش می دهند. پتاسیم به کلیه ها در دفع سدیم از بدن کمک می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد. برخی دیگر از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از: خربزه، پرتقال، زردآلو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، لوبیا، دانه ها، چغندر سوئیسی و لوبیا سفید.

منیزیم می تواند به شل شدن رگ های خونی و تسهیل جریان خون کمک کند. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات، لبنیات، مرغ، حبوبات و غلات کامل.

جدای از این موارد، محدود کردن مصرف الکل و پرهیز از سیگار بهترین راه برای کنترل فشار خون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا