فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

با داغ شدن رقابت بین قدرت های بزرگ، ایالات متحده و چین در حال توسعه نسل بعدی بمب افکن های استراتژیک رادارگریز خود هستند. B-21 Raider آمریکا با بودجه قابل توجهی در حال توسعه است و اکنون با سرعت پایین وارد تولید شده است. در همین حال شایعاتی در مورد بمب افکن جدید شیان H-20 چین به گوش می رسد که ظاهرا به زودی رونمایی خواهد شد. چینی ها امیدوارند با این بمب افکن جدید، سلطه آمریکا در زمینه بمب افکن های رادارگریز را به چالش بکشند. اما کدام بهتر است؟ B-21 یا H-20؟

به گزارش روزیاتو، جنگ سرد در سال 1990 پایان یافت و ایالات متحده تنها ابرقدرت جهان باقی ماند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از برنامه های نظامی گران قیمت کاهش یافته یا لغو شدند. در حالی که روسیه تنها سایه ای از آنچه زمانی اتحاد جماهیر شوروی بود به نظر می رسد، چین از نظر نظامی و فناوری به سرعت در حال توسعه است.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

جهان بار دیگر وارد عصر رقابت قدرت های بزرگ شده است و ایالات متحده دیگر نمی تواند مطمئن باشد که در آینده مانند گذشته از سلطه خود برخوردار خواهد شد.

آمریکایی B-21 Raider

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

به نظر می رسد B-21 Raider آمریکایی جلوتر از توسعه Xi'an H-20 باشد. B-21 Raider اولین بار در 10 نوامبر 2023 پرواز کرد و اکنون در مرحله تولید اولیه با سرعت پایین است. نیروی هوایی ایالات متحده انتظار دارد که این بمب افکن رادارگریز تا سال 2027 – فقط حدود سه سال دیگر – وارد خدمات کامل شود. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، B-21 Raider یک بمب افکن رادارگریز با نفوذ دوگانه خواهد بود که قادر به حمل مهمات متعارف و هسته ای است. B-21 ستون فقرات نیروی بمب افکن آینده نیروی هوایی را تشکیل می دهد که شامل B-21 و B-52 می شود.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

یک نکته قابل توجه این است که B-21 Raider اولین بمب افکن رادارگریز آمریکا نبود. ایالات متحده سال هاست که بمب افکن های رادارگریز دیگری از جمله B-2 Spirit و F-117 Nighthawk می سازد. این بدان معناست که صنعت بمب افکن های رادارگریز آمریکا تجربه زیادی دارد و می تواند نمونه های بهتری را بر اساس مهارت و دانش خود ایجاد کند.

چینی شیان H-20

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

بمب افکن Xi'an H-20 اولین بمب افکن رادارگریز چین است. چین اولین بار در سال 2016 اعلام کرد که در حال توسعه یک بمب افکن است و از آن زمان تاکنون این پروژه تا حد زیادی مخفی بوده است. نیوزویک به نقل از یک مقام چینی در مارس 2024 گفت که این بمب افکن “به زودی” رونمایی خواهد شد. این مقام همچنین گفت که هیچ چالش بزرگی در توسعه بمب افکن چینی باقی نمانده است.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

در حال حاضر، تنها بمب افکن استراتژیک چین در خدمت، جت بمب افکن دو موتوره شیان H-6 است. این بمب افکن یک کپی مجوز از توپولف Tu-16 شوروی است که اولین پرواز خود را در سال 1952 انجام داد و اولین بار در سال 1958 به چین تحویل داده شد. گمان می رود چین حدود 231 فروند از این هواپیماها را در خدمت دارد که به طور جدی دوباره طراحی و مدرن شده اند. صرف نظر از قابلیت های واقعی H-20 جدید، این هواپیما احتمالاً یک جهش قابل توجه نسبت به H-6 قدیمی تر خواهد بود.

مقامات آمریکایی نگران نیستند

ما اکنون به این تغییرات نیاز داریم. ما زمانی برای بهینه سازی مجدد نیروهای خود برای مقابله با چالش های استراتژیک در زمان رقابت قدرت های بزرگ نداریم. ~ فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی

بدون دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده، نمی توان بینش زیادی در مورد اینکه چه کسی بهتر یا توانمندتر است ارائه کرد. بسیاری از آنچه در مورد H-20 نوشته شده است، حدس و گمان است. با این حال می توان به مواردی اشاره کرد.

به نظر نمی رسد مقامات آمریکایی در مورد بمب افکن H-20 چین چندان نگران نباشند. یکی از مقامات اطلاعاتی وزارت دفاع به شرط ناشناس ماندن به دفاع وان گفت: «نکته در مورد H-20 این است که وقتی واقعاً به طراحی سیستم نگاه می‌کنید، احتمالاً به اندازه پلتفرم‌ها خوب است. [با پنهانکاری بیشتر]، به خصوص نه پلتفرم های پیشرفته تری که توسعه می دهیم. آن‌ها با چالش‌های طراحی مهندسی زیادی مواجه بودند که چگونه می‌توانید عملکرد سیستم را به روشی مشابه B-2 یا B-21 انجام دهید.

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

این مقام آمریکایی همچنین درباره ادعاهای چین مبنی بر اینکه این بمب افکن به زودی وارد بازار خواهد شد، تردید کرد و گفت که احتمالاً سال ها طول می کشد. این مقام مسئول تصریح کرد که حتی اگر آن بمب افکن معرفی شود، به این معنا نیست که «آن نوع قابلیتی که آنها نیاز دارند یا مقدار مورد نیازشان را خواهد داشت».

مقایسه بمب افکن چینی شیان H-20 و آمریکایی B-21;  کی بهتره؟

با این حال، باید توجه داشت که چین در زمینه نظامی به سرعت در حال توسعه است و به سرعت در حال مدرن شدن است. همچنین، “به خوبی نسخه آمریکایی نیست” به این معنی نیست که بمب افکن چینی مرگبار یا تهدید مهمی نیست. هر روز سیستم های قدیمی شوروی تحت مجوز شوروی با سیستم های محلی جایگزین می شوند. حتی اگر این سیستم ها با قابلیت های همتایان غربی خود مطابقت نداشته باشند، شکاف بین این دو احتمالاً به مرور زمان کاهش می یابد.

روسیه همچنین در حال توسعه بمب افکن رادارگریز خود است – توپولف YES AGAIN، اما چین روز به روز از اتکا به روسیه و فناوری آن مستقل تر می شود. چین اکنون از نظر فناوری از روسیه جلوتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا