فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) هواپیمای مخصوص جنگ الکترونیک آمریکا چه ویژگی‌هایی دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

در جنگ مدرن، برتری هوایی دیگر صرفاً با نیروی برتر یا تعداد زیاد دیکته نمی شود و نبردها دیگر صرفاً با گلوله و بمب انجام نمی شود. در حال حاضر جنگ الکترونیک نقش مهمی در حفظ برتری هوایی دارد.

به گزارش روزیاتو، هواپیماهایی که به وضوح برای جنگ الکتریکی طراحی شده اند، مانند EA-18G Growler نیروی دریایی ایالات متحده، این اطمینان را می دهد که ایالات متحده و متحدانش آماده نبرد در این عرصه پیچیده و همیشه در حال تکامل هستند.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

برای درک کامل مأموریت EA-18G، داشتن دانش اولیه در مورد جنگ الکترونیک مفید خواهد بود، که وزارت دفاع ایالات متحده آن را چنین تعریف می کند: “فعالیت های نظامی که از انرژی الکترومغناطیسی برای کنترل طیف الکترومغناطیسی (“طیف”) استفاده می کنند. و حمله دشمن استفاده می کند این طیف وسیعی از فرکانس ها برای انرژی الکترومغناطیسی است. جنگ الکترونیک با فراهم کردن دسترسی فرماندهان نظامی به طیف برای برقراری ارتباط با نیروها در حالی که از دسترسی دشمنان احتمالی به این طیف برای ایجاد تصویر عملیاتی و برقراری ارتباط با نیروهای خود محروم می شود، از فرماندهی و کنترل پشتیبانی می کند.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

به عبارت دیگر، جنگ الکترونیک شامل استفاده از فرکانس های الکترونیکی مانند رادار، رادیو و سیگنال های مادون قرمز برای ایجاد اختلال در عملیات دشمن و حفاظت از نیروهای دوست است. این یک بازی موش و گربه تکنولوژیکی است که در آن جنگنده ای که بهترین استفاده را از طیف الکترومغناطیسی می کند، در جنگ الکترونیک پیروز می شود، که اغلب می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت یا شکست ماموریت باشد.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

ریشه های جنگ الکترونیک

یکی از اولین نمونه های جنگ الکترونیک (EW) را می توان در آغاز جنگ جهانی اول مشاهده کرد. در 5 آگوست 1914، یک هفته پس از شروع جنگ جهانی اول، نیروهای بریتانیا چندین کابل ارتباطی بین المللی را در زیر کانال انگلیسی قطع کردند و آلمانی ها را مجبور به استفاده از ارتباطات بی سیم کردند. سپس ارتباطات رادیویی آلمان توسط ایستگاه های بریتانیایی در اطراف جزایر بریتانیا رهگیری و توسط رمزگشاهای فرماندهی نیروی دریایی سلطنتی تجزیه و تحلیل شد. شنود رادیویی امروزه یکی از جنبه های کلیدی جنگ الکترونیک است. با این حال، این تنها یکی از بسیاری از تاکتیک های مورد استفاده در یک محیط گسترده جنگ الکترونیک مدرن است که از فناوری بسیار پیشرفته و اقدامات متقابل الکترونیکی از طریق یک رویکرد استراتژیک سه جانبه استفاده می کند.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

اجزای اصلی جنگ الکترونیک

جنگ الکترونیک را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

حمله الکترونیکی (EA): حمله الکترونیکی شامل استفاده از انرژی الکترومغناطیسی به شکل سیگنال های فرکانس رادیویی برای مسدود کردن، فریب دادن، اختلال، مانع، تضعیف، تخریب یا خنثی کردن سیستم های الکترونیکی دشمن است. به عنوان مثال، اختلال در رادار و سیستم های ارتباطی دشمن، ناتوانی آنها در شناسایی و برقراری ارتباط با هواپیماهای دیگر، یا اختلال در سیستم های هدایت موشک های دشمن.

حفاظت الکترونیکی (EP): حفاظت الکترونیکی از سیستم های الکترونیکی در برابر حملات الکترونیکی متخاصم محافظت می کند. رمزگذاری و پروتکل های ارتباطی ایمن می توانند برای محافظت از اطلاعات حساس منتقل شده از طریق کانال های ارتباطی دوستانه استفاده شوند. تکنیک‌های رمزگذاری، سیستم‌های ارتباطی را از رهگیری، دسترسی غیرمجاز یا تلاش‌های پارازیت توسط دشمنان محافظت می‌کنند.

پشتیبانی الکترونیکی (ES): پشتیبانی الکترونیکی شامل جمع آوری اطلاعات از طریق رهگیری سیگنال های الکترونیکی دشمن و استفاده از آن اطلاعات برای اطلاع رسانی و بهینه سازی حمله الکترونیکی و قابلیت های دفاع الکترونیکی کشور است. به عنوان مثال، رهگیری و تجزیه و تحلیل سیگنال های الکترونیکی ساطع شده توسط رادار، ارتباطات و سایر سیستم های الکترونیکی دشمن، اطلاعات ارزشمندی در مورد قابلیت های الکترونیکی دشمن، مانند فرکانس های رادار، ویژگی های سیستم، و الگوهای عملیاتی فراهم می کند.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

جنگ الکترونیک از بالا

در حالی که ارتش ایالات متحده چندین هواپیما با قابلیت های جنگ الکترونیکی، از جمله EC-130 Compass Call نیروی هوایی ایالات متحده، EA-37B Compass Call و F-35 Lightning، و همچنین چندین هواپیمای دیگر دارد، هواپیمای EA-18G The Growler توسط شرکت بوئینگ برای نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته و پرچمدار جنگنده جنگ الکترونیک ارتش ایالات متحده است. EA-18G Growler که برای جایگزینی EA-6B Prowler به دلیل پیری و خستگی ساختاری طراحی شده است، اولین پرواز خود را در سال 2006 انجام داد و پلت فرم اثبات شده F/A-18F Super Hornet را با یک بسته جنگ الکترونیک پیشرفته که شامل موارد زیر است ادغام کرد:

غلاف های پارازیت با برد بالا و پایین AN/ALQ-99

گیرنده AN/ALQ-218

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

فراتر از بدنه هواپیما، EA-18G بسیاری از ویژگی های دیگر F/A-18 را به اشتراک می گذارد، از جمله:

بسته AN/ALQ-227 Countermeasure Communications

رادار AN/APG-79 فعال آرایه اسکن شده الکترونیکی (AESA).

سیستم کنترل سلاح AN/AYK-22

آشنایی با پلتفرم و اشتراکات این دو هواپیما، نگهداری و اجرای نوآوری های فناوری آینده در EA-18G مانند سیستم کابین خلبان پیشرفته (ACS) و بهبود بسته حمله الکترونیکی هوابرد را که در حال حاضر برای Growler Block در دسترس است، تسهیل می کند. II در دست ساخت است. این ارتقاء به EA-18G این امکان را می دهد که به مقابله با تهدیدات پیشرفته در طول چرخه عمر برنامه ریزی شده خود ادامه دهد.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

چندین هواپیمای EA-18G می توانند اطلاعات جمع آوری شده را به اشتراک بگذارند و به عنوان یک شبکه جنگ الکترونیک هوابرد عمل کنند. به عنوان مثال، سه EA-18G که به صورت هماهنگ کار می کنند، ارسال هایی را که از یک منبع متخاصم می آیند را رهگیری و تجزیه و تحلیل می کنند. از طریق سه لایه، تجزیه و تحلیل زمان انتقال داده سه صفحه سریعتر انجام می شود و سه Growler می توانند محل منبع انتقال را به یک منطقه بسیار کوچک محدود کنند.

در حالی که تفنگ 20 میلی‌متری F/A-18 برای قرار دادن بسته جنگ الکترونیک گسترده EA-18 G برداشته شد، Growler دارای 9 نقطه سخت در زیر بال‌ها و بدنه برای حمل سلاح‌های معمولی است، از جمله:

دو موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-120 (AMRAAM)

دو موشک AGM-88 ضد تشعشع با سرعت بالا (HARM)

سه سیستم پارازیت تاکتیکی ALQ-99 (TJS)

دو مخزن سوخت خارجی برد بیش از 850 مایل دریایی (1368 کیلومتر) را فراهم می کند.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

آینده جنگ الکترونیک

خواه قطع کابل ها برای استراق سمع از ارتباطات رادیویی دشمن یا تعیین منبع انتقال از طریق سه لایه GPS ماهواره ای باشد، جنگ الکترونیک یک ابزار بسیار موثر در هر زرادخانه نظامی ثابت شده است. از آنجایی که پیچیدگی فناوری جنگ الکترونیک به طور تصاعدی در طول زمان رشد می‌کند، می‌توان گفت که آینده بلندمدت جنگ الکترونیک نسبتاً ناشناخته است. یکی از سخنگویان BAE Systems در پاسخ به این سوال که آینده نزدیک برای جنگ الکترونیک چه خواهد بود:

حوزه‌های فناوری ما شامل سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، حسگرهای دوربرد، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، الگوریتم‌های هوشمند، پردازش سیگنال تطبیقی ​​و قابلیت‌های جنگ الکترونیک چندطیفی، شناختی و توزیع‌شده است.

EA-18G Growler;  هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکایی چه ویژگی هایی دارند؟

یک چیز واضح است: جنگ الکترونیک به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، نقش آن در جنگ مدرن همچنان رشد خواهد کرد و شکست خطوط مقدم جنگ الکترونیک باعث عقب افتادن خطرناک دشمن خواهد شد. به همان اندازه واضح است که EA-18G Growler همچنان به عنوان یک دارایی اصلی برای ارتش ایالات متحده در آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داد، زیرا به نبردهای خود در طیف الکترومغناطیسی ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا