فناوری و تکنولوژی

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد

خرید فالوور از سایت اینبو

ستاره‌شناسان به تازگی دنباله‌داری را کشف کرده‌اند که در سال آینده در آسمان می‌تواند از بسیاری از ستاره‌ها پیشی بگیرد.

به گزارش سرگرمی روز، ستاره شناسان دنباله دار جدیدی را کشف کردند که پتانسیل آن را دارد که خبر بزرگ سال آینده باشد. اگرچه این دنباله دار که C/2023 A 3 یا Tsuchinshan-ATLAS نام دارد، هنوز بیش از 18 ماه تا نزدیک ترین فاصله خود به زمین و خورشید فاصله دارد، اما در حال حاضر در رسانه های اجتماعی غوغا می کند و مقالات خوش بینانه ای در مورد چگونگی آن نوشته شده است. می تواند منظره ای دیدنی ایجاد کند.

معرفی دنباله دار سوچینشان-اطلس

دنباله‌داری که هنوز در راه است سروصدا می‌کند و درخشان‌تر از ستاره‌ها خواهد بود

هر سال ده ها دنباله دار جدید کشف می شود. دنباله دارها گلوله های برفی هستند که مسافت های بسیار طولانی را به دور خورشید می پیمایند. اکثر آنها به قدری ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما شاید سال آینده یک دنباله دار به مرز دید با چشم غیر مسلح نزدیک شود.

گاهی اوقات یک دنباله دار بسیار درخشان از راه می رسد. از آنجایی که دنباله دارها اشیایی با زیبایی زودگذر هستند، کشف یک دنباله دار درخشان همیشه هیجان انگیز است.

دنباله دار سوچینشان-اطلس مطمئناً گزینه خوبی است. این دنباله دار که به طور مستقل توسط ستاره شناسان رصدخانه کوه بنفش چین و سامانه آخرین هشدار برخورد سیارک با زمین کشف شد، در حال حاضر بین مدار مشتری و زحل در یک میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد و به سمت داخل و به سمت مداری در حال حرکت است در فاصله 59 میلیون کیلومتری خورشید در سپتامبر 2024.

این واقعیت که این دنباله دار در این فاصله بسیار دور کشف شده است، بخشی از دلایل هیجان اخترشناسان است. اگرچه در حال حاضر برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کم نور است، اما برای جرمی دور از خورشید روشن است. و مشاهدات نشان می دهد که مداری را دنبال می کند که می تواند به آن اجازه دهد واقعاً تماشایی شود.

دستور العملی برای عظمت دنباله دار

وقتی دنباله دارها به خورشید نزدیک می شوند، گرم می شوند و یخ روی سطح آنها تبخیر می شود. این گاز از سطح دنباله دار فوران می کند و غبار را با خود حمل می کند و هسته را در یک ابر غول پیکر از گاز و غبار به نام ستون می پوشاند و سپس توسط باد خورشیدی ستون از خورشید دور می شود و در نتیجه یک دم مستقیم ایجاد می شود. . رو به خورشید است.

هر چه یک دنباله دار به خورشید نزدیک تر شود، سطح آن داغ تر و فعال تر می شود. از نظر تاریخی، بیشتر درخشان‌ترین و تماشایی‌ترین دنباله‌دارها مدارهایی را دنبال می‌کردند که آنها را به خورشید نزدیک‌تر کرد تا به زمین.

به نظر می‌رسد که این دنباله‌دار دارای هسته بزرگی است که آن‌قدر درخشان‌تر و درخشان‌تر می‌شود که بتوان آن‌قدر دور از خورشید تشخیص داد. پیش بینی می شود که یک برخورد بسیار نزدیک با ستاره ما داشته باشد و سپس تقریباً مستقیماً از بین زمین و خورشید عبور کند و تنها دو هفته پس از حضیض به فاصله 70 میلیون کیلومتری از ما برسد. نزدیکترین حالت آن به خورشید هر چه یک دنباله دار به زمین نزدیک تر باشد، برای ما درخشان تر ظاهر می شود.

نفرین نبوت

دنباله‌داری که هنوز در راه است سروصدا می‌کند و درخشان‌تر از ستاره‌ها خواهد بود

پیش بینی رفتار دنباله دارهای تازه کشف شده یک بازی خطرناک است. برخی ممکن است چشمگیر باشند در حالی که برخی از پیش بینی ها شکست می خورند.

برای مثال دنباله‌دار کوهوتک در سال 1973 را در نظر بگیرید. مانند سوچینشان-اطلس، این دنباله‌دار به طور غیرعادی دور از خورشید کشف شد و نزدیک به ستاره ما می‌چرخد. ستاره شناسان به مردم وعده “دنباله دار قرن” را دادند و پیش بینی کردند که کوهوتک می تواند به اندازه ای روشن شود که در روز روشن دیده شود.

اما کوهوتک هنگام چرخش به دور خورشید، البته کندتر از حد انتظار، درخشان شد. به جای اینکه در روز روشن قابل مشاهده باشد، مانند درخشان ترین ستاره آسمان درخشید و پس از حضیض به سرعت محو شد. در حالی که این نمایش هنوز هم نمایش خوبی بود، دنباله دار قرن نبود. به دلیل سروصدا، بسیاری ناامیدی تماشایی به کوهوتک لغب دادند.

این امکان وجود دارد که سوچینشان-اطلس، مانند دنباله دار کوهوتک، برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک شود. ما هنوز مطمئن نیستیم، اما اگر چنین است، ممکن است کمتر از حد انتظار تماشایی باشد.

وقتی همه چیز به هم می ریزد

میتونه بدتر باشه دنباله دارها مستعد بلا هستند. آنها اغلب تکه تکه می شوند، از هم می پاشند و به طرز شگفت انگیزی از هم می پاشند. کسانی که برای اولین بار وارد منظومه شمسی داخلی می شوند، به ویژه شکننده هستند.

برای مثال، دنباله‌دار Cygnus (SWAN) زمانی که کشف شد امیدوارکننده به نظر می‌رسید و تصور می‌شد در ماه مه 2020 با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. اما با نزدیک شدن به خورشید، ناگهان درخشان شد، سپس شروع به محو شدن کرد. زمانی که باید در درخشان ترین حالت خود می بود، کاملاً ناپدید شد و در مقابل چشمان ما متلاشی شد.

آیا سوچینشان-اطلس ارزش صبر کردن را دارد؟

دنباله‌داری که هنوز در راه است سروصدا می‌کند و درخشان‌تر از ستاره‌ها خواهد بود

ما به طور قطع نمی دانیم که آیا دنباله دار سوکینگشان-اطلس تماشایی خواهد بود یا خیر. ممکن است از هم بپاشد و کمتر واضح شود، یا ممکن است ما را شگفت زده کند. و حتی ممکن است بیش از حد انتظار روشن شود و در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر 2024 منظره ای تماشایی در آسمان صبحگاهی ایجاد کند.

اما ما نمی دانیم. اولین نکات را در ماه های آینده دریافت خواهیم کرد. ردیابی نحوه درخشش دنباله‌دار در حین حرکت به سمت خورشید، اولین سرنخ‌های ما را از سرنوشت واقعی آن به ما می‌دهد، بنابراین فعلاً باید منتظر بمانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا