فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) F-۲۲ در برابر F-۱۵؛ مقایسه جت‌های جنگنده پیشرفته ایالات متحده

خرید فالوور از سایت اینبو

خوانندگان عزیز، پس از مقایسه بسیاری از جت های جنگنده قدیمی و مدرن، فکر می کنم وقت آن رسیده است که یک مسابقه کاغذی دیگر بین دو جت جنگنده با فناوری پیشرفته انجام دهیم.

به گفته روزیاتو، این بار ما F-22 Raptor ساخت لاکهید مارتین را در مقابل F-15EX Eagle II ساخت بوئینگ قرار خواهیم داد. کدام مبارز برنده این مبارزه فرضی است؟ آیا حتی یک برنده واضح در این مسابقه وجود دارد؟

مقایسه عملکرد F-22 و F-15EX

F-22 Raptor در مقابل F-15EX Eagle II; مقایسه جنگنده های مدرن آمریکایی

از نظر تسلیحات، رپتور می تواند دوازده موشک هوا به هوا حمل کند (هشت موشک در جایگاه سلاح های داخلی، چهار موشک بر روی پایه های خارجی)، در حالی که ایگل 2 به همان تعداد AAM (همه بر روی پایه های خارجی) حمل می کند، بنابراین هر دو پرنده هستند. در آن نگرش برابر است. هر دو از هفت تیر 20 میلی متری M61 Vulcan استفاده می کنند که Eagle از مزیت بسیار کمی در ظرفیت مهمات (500 گلوله در مقابل 480 گلوله) برخوردار است. جای تعجب نیست که F-15EX که بیشتر یک جنگنده حمله زمینی اختصاصی است، دارای محموله تسلیحات هوا به زمین بزرگتر است، 13400 کیلوگرم در مقابل 3175 کیلوگرم F-22.

F-22 اولین پرواز خود را در 7 سپتامبر 1997 انجام داد و اولین پرواز عملیاتی خود را در 15 دسامبر 2005 تجربه کرد، در حالی که F-15EX اولین پرواز خود را در 2 فوریه 2021 انجام داد و ماه گذشته وارد خدمت شد. بنابراین Eagle II “جوانتر” از F-22 است و بنابراین احتمالاً طول عمر بیشتری خواهد داشت.

F-22 Raptor در مقابل F-15EX Eagle II; مقایسه جنگنده های مدرن آمریکایی

مقایسه بر اساس نامشهود

بنابراین، اگر از ویژگی های ذکر شده در بالا در قالب امتیاز استفاده کنیم، F-22 با امتیاز 4 بر 3 برنده می شود. اما در مورد قابلیت ها و ویژگی های نامشهود چطور؟

مزیت آشکار F-22 استفاده از فناوری رادارگریز است، ویژگی ای که به عنوان جنگنده نسل 5 دارد (F-15 اصلی نسل 4 بود، در حالی که Eagle II را می توان نسل جنگنده نسل 4.5 در نظر گرفت). سری جنگنده های F-15 دارای قابلیت ها و قابلیت های بسیار خوبی هستند، اما رادارگریزی یکی از آنها نیست. ردپای راداری/مقطع راداری (RCS) Eagle II کاملاً چشمگیر است.

با این حال، رپتور یک نقطه ضعف لجستیکی آشکار نسبت به Eagle II دارد: به لطف تصمیم کوته فکرانه و زودهنگام باب گیتس، وزیر دفاع وقت برای پایان دادن به برنامه F-22 در سال 2009 تنها پس از تحویل 187 جنگنده، درست کمتر از نیمی از آن. از 381 فروندی که در ابتدا قرار بود از این جنگنده ساخته شود.

برای ناوگان F-22 موجود، این تصمیم نگرانی‌های جدی در مورد نگهداری طولانی‌مدت را ایجاد می‌کند، به‌ویژه وقتی صحبت از در دسترس بودن قطعات یدکی به میان می‌آید. مقاله ای در ماه مارس 2022 در مجله دیده بان نظامی به این موضوع می پردازد و می نویسد:

واضح‌ترین نشانه شکست برنامه F-22 این است که علیرغم تولید تنها بخشی از هواپیمای برنامه‌ریزی شده اولیه و علیرغم ورود نسبتاً اخیر آن به خدمت، نیروی هوایی در می 2021 اعلام کرد که قصد دارد هواپیما را بازنشسته کند. F -15EX را در دست بگیرید. در مارس 2022، مشخص شد که اولین واحدها به زودی بازنشسته خواهند شد.

“این گمان طولانی مدت را تأیید می کند که مشکل اصلی F-22 هزینه تولید بالای آن نیست، به خصوص که این هواپیماهای پیش تولید برای بازنشستگی پیش از موعد و حتی بازنشستگی انتخاب شده اند، در حالی که برخی از F-15C های دوران جنگ سرد به پرواز خود ادامه می دهند. . در عوض، این نیازهای نگهداری بالا، ناتوانی در گنجاندن آسان ارتقاءها، و مشکلات متعدد عملکرد هستند که مقصر هستند. در این شرایط، F-15EX به تولید و تهیه ادامه خواهد داد، زیرا مزایای عملکردی آن نسبت به رپتور فراتر از سهولت تعمیر و نگهداری و سطوح آمادگی بالاتر آشکار است.

F-22 Raptor در مقابل F-15EX Eagle II; مقایسه جنگنده های مدرن آمریکایی

یک داستان جنگی

علیرغم تمام قابلیت های باورنکردنی رپتور، این جنگنده فقط یک بار در نبرد مورد استفاده قرار گرفت، نه در برابر هواپیما یا هلیکوپتر بال ثابت دشمن. در عوض، اولین شکار هوایی F-22 (و تا کنون تنها) علیه یک بالون جاسوسی چینی در فوریه 2023 بود. البته، سرنگونی بالون دشمن آنقدرها هم که در نگاه اول به نظر می رسد آسان نیست، حداقل یک نبرد نیست. ، که برای آن یک جنگنده با فناوری پیشرفته ساخته شد که وظیفه آن تضمین برتری هوایی بود.

در همین حال، Eagle II هنوز در نبرد مورد استفاده قرار نگرفته است، زیرا تنها از ماه گذشته وارد خدمت شده است. با این حال، پلت فرم F-15 (هر دو نوع تک سرنشینه و دو سرنشین Strike Eagle) یک پلت فرم بسیار آزمایش شده است. همانطور که در مقاله F-15EX در مقابل F/A-18 گفتیم:

در حالی که F-15 مطمئناً از آتش زمینی دشمن متحمل خسارات شده است، این سکو در پنج دهه گذشته هرگز در نبردهای هوا به هوا سرنگون نشده است. خانم ها و آقایان، ما در مورد نسبت کشتار 104:0 در برابر هواپیماهای دشمن صحبت می کنیم!

F-22 Raptor در مقابل F-15EX Eagle II; مقایسه جنگنده های مدرن آمریکایی

و برنده…؟

خب، اگر من یک جنگنده آمریکایی بودم و می دانستم که فردا باید با جنگنده رادارگریز ChiCom J-20 “Fagin” یا سوخو Su-57 “Felon” روسی روبرو شوم، قطعاً F-22 را به دلیل برتری 5 آن انتخاب می کردم. فناوری نسل، که من انجام می‌دادم، بنابراین، برای سناریوهای کوتاه‌مدت، F-22 برنده می‌شود.

با این حال، به قول معروف، «مجموع پول بهتر از یک کیک اعتبار است» و به همین ترتیب، «کمیت به خودی خود کیفیت است». برای استفاده از مقایسه تانک جنگ جهانی دوم، تانک آلمانی تایگر از نظر فنی برتر از تانک آمریکایی M4 Sherman است. با این حال، شرمن در تعداد بسیار بیشتر (و از نظر مکانیکی قابل اعتمادتر) تولید شد و بنابراین در پیروزی متفقین در اروپا نقش اساسی داشت.

به طور مشابه، داشتن تعداد قابل توجهی از Eagle II، ضعف تکنولوژیکی آن را در برابر Raptor که تعداد کمتر و به همان اندازه قطعات یدکی کمتری داشت، به حاشیه می‌برد. به دلایل برنامه ریزی بلندمدت می توان F-15EX را برنده این رقابت دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا