تصمیم تازه متا درباره پستهای فیسبوک و اینستاگرام
مرکز راهنمایی اینستاگرام اعلام کرد: اطلاعات مورد استفاده ممکن است شامل پستها، عکسها، زیرنویسها و پیامهایی باشد که به هوش مصنوعی ارسال میشود، اما شامل محتوای پیامهای خصوصی نمیشود.
به گزارش سرگرمی روز، متا به عنوان شرکت مادر این دو شبکه اجتماعی اعلام کرد که کاربران در بریتانیا و اتحادیه اروپا از استفاده از اطلاعات عمومی خود برای توسعه هوش مصنوعی مطابق با قوانین حفظ حریم خصوصی مطلع خواهند شد.
مقررات عمومی حفاظت از داده ها در این مورد چه می گوید؟
طبق مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR)، یک شرکت یا سازمان می تواند داده های شخصی را در صورت وجود مبنایی برای «منافع مشروع» پردازش کند.
متا با اشاره به این مبنای قانونی افزود که این داده ها برای توسعه و بهبود هوش مصنوعی استفاده می شود.
برای جلوگیری از استفاده از داده های شخصی، نمی توانید با پر کردن فرمی در اینستاگرام یا فیس بوک – که در حال حاضر در دسترس نیست، استفاده از این داده ها را مجاز کنید.
تحت این فرمها، متا این درخواستها را مطابق با قوانین حفاظت از دادهها بررسی میکند و در صورت تایید، آنها را در آینده اجرا میکند.
با این حال، حتی اگر کاربران انصراف دهند، اگر دادههای آنها در تصویر به اشتراکگذاشتهشده شخصی درج شده باشد یا در پستها یا زیرنویسهای کاربران دیگر ذکر شده باشد، همچنان میتوانند استفاده شوند.
درخواست کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند از متا
کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند (DPC) اعلام کرده است که درخواستهایش از متا برای محدود کردن استفاده از دادهها باعث شده متا استفاده از دادههای هوش مصنوعی را کند کند. متا در پی این درخواست ها، چهار هفته پیش کاربران را از استفاده از داده های شخصی مطلع کرد. علاوه بر این، این درخواست ها منجر به استفاده از پست های عمومی کاربران اتحادیه اروپا، به استثنای افراد زیر 18 سال می شود.
سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و استفاده از داده ها
مدل زبان در مقیاس بزرگ (LLM) نوعی هوش مصنوعی است که برای درک، تولید و دستکاری زبان انسان طراحی شده و با استفاده از مقادیر زیادی از داده های متنی توسعه یافته است. بنابراین، این مدلها قادر به انجام وظایف مرتبط با زبان مانند ترجمه، خلاصهنویسی، پاسخگویی به سؤال و تولید متن خواهند بود.
آخرین نسخه متا با عنوان “Llama 3” در ماه آوریل منتشر شد و هنوز در اروپا در دسترس نیست. برای توسعه آن از پیام رسان های عمومی اینستاگرام و فیس بوک استفاده شد. علاوه بر این، متا در حال توسعه تراشه های سفارشی برای پشتیبانی از بار کاری هوش مصنوعی است.