فناوری و تکنولوژی

(تصویر) چشم‌انداز زیبای ناسا از تنگه هرمز و دریای عمان

خرید فالوور از سایت اینبو

در 8 فوریه 2024، ماهواره PACE ناسا به فضا پرتاب شد. کمتر از دو ماه بعد، یک مهندس ناسا تصاویر زیبایی را با حسگر اصلی ماهواره جمع آوری کرد که در میان آنها می گوید تصویر دریای عمان مورد علاقه اوست.

جوزف نابل، با استفاده از OCI (ابزار رنگی اقیانوس) در ماهواره PACE ناسا، داده های این تصویر را در 17 مارس 2024 به دست آورد. نابل، مهندس سیستم برای ابزار اصلی OCI، این تصویر را با استفاده از رنگ قرمز (630 نانومتر)، سبز ایجاد کرد. طول موج (532 نانومتر) و آبی (465 نانومتر). تصویر به گونه ای تنظیم شده است که حتی جزئیات دقیق آب را نشان دهد.

توجه داشته باشید که این یک تصویر رنگی بومی نیست. در واقع، واضح‌تر و دقیق‌تر از آن چیزی است که چشمان ما معمولاً از این مناطق می‌بیند. در عین حال، نباید فراموش کرد که همه توابع کاملا واقعی هستند.

یکی از بارزترین ویژگی هایی که در تصویر می بینیم، شکوفایی فیتوپلانکتون است. وقتی شرایط مساعد باشد، جمعیت فیتوپلانکتون‌ها می‌توانند به شکل انفجاری رشد کنند و شکوفه‌هایی به قدری بزرگ تشکیل دهند که از فضا قابل مشاهده باشد. دیگر کارشناسان ناسا معتقدند این تصویر زیبایی و پیچیدگی این منطقه را برجسته می کند.

(تصویر) نمای رنگی ناسا از تنگه هرمز و دریای عمان

نواحی سرسبز Noctiluca scintilla را نشان می دهد، گونه ای از داینوفلاژله های دریایی که سال هاست در این منطقه حضور داشته است. اگرچه ناتیلوس ها می توانند به طرز چشمگیری زیبا باشند، اما وجود آنها می تواند عواقبی برای زندگی در اقیانوس داشته باشد. باکتری ها با تجزیه فیتوپلانکتون مرده اکسیژن مصرف می کنند که می تواند آبزیان را در منطقه خفه کند.

در دهه های اخیر، آب دریای عمان دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و دیاتوم ها (نوعی فیتوپلانکتون مهم در زنجیره غذایی دریایی) جای خود را به ناتیلوس داده اند. برخلاف دیاتوم ها، ناتیلوس می تواند در آب هایی که حاوی مواد مغذی محلول کمتری هستند رشد کند. با این حال، تنها با بررسی نمونه های مستقیم آب می توان تعیین کرد که کدام گونه از فیتوپلانکتون ها در آب وجود دارند. اما با توانایی OCI برای تشخیص صدها طول موج نور، دانشمندان به زودی قادر خواهند بود انواع مختلف فیتوپلانکتون را از فضا شناسایی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا