فناوری و تکنولوژی

تیک‌تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند

خرید فالوور از سایت اینبو

با توجه به اینکه هیچ گزینه قانونی برای مبارزه با قانون ممنوعیت این پلتفرم از فروشگاه های برنامه ایالات متحده باقی نمانده است، ByteDance ترجیح می دهد سرویس ویدیویی خود را تعطیل کند تا اینکه آن را به یک شرکت آمریکایی تحویل دهد.

به گزارش سرگرمی روز، به نظر می‌رسد الگوریتم‌هایی که تیک توک برای فعالیت‌های خود به آن‌ها متکی است، برای تجارت کلی بایت دنس که مالک چینی تیک توک است، اساسی است و به همین دلیل منابع آگاه می‌گویند که فروش این اپلیکیشن به یک شرکت آمریکایی به همراه الگوریتم آن بسیار بعید است.

چهار منبع آگاه به رویترز گفتند که TikTok سهم کمی از کل درآمد و کاربران فعال روزانه ByteDance را به خود اختصاص می دهد، بنابراین شرکت مادر برنامه ویدیویی ترجیح می دهد این برنامه را در ایالات متحده تعطیل کند تا در بدترین سناریو آن را تعطیل کند. فروش به یک خریدار بالقوه ایالات متحده.

این منابع به شرط ناشناس ماندن گفتند که تعلیق تأثیر محدودی بر تجارت ByteDance خواهد داشت و در عین حال این شرکت مجبور نیست الگوریتم اصلی خود را به شرکت دیگری واگذار کند.

فروش تیک توک بدون فروش الگوریتم؟

اواخر پنجشنبه، ByteDance در بیانیه ای که در پلتفرم رسانه ای Tutiao منتشر شد، به گزارش خبری منتشر شده در یک وب سایت فناوری اطلاعات که ادعا می کرد ByteDance در حال بررسی سناریوهایی برای فروش تجارت تیک تاک در ایالات متحده بدون الگوریتم معروف آن است، پاسخ داد. او اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای فروش TikTok ندارد.

ژو زیچو، مدیر عامل TikTok روز چهارشنبه گفت که این شرکت شبکه اجتماعی انتظار دارد در نبرد حقوقی علیه قانونی که توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امضا شده است، برنده شود که برنامه ویدیویی کوتاه و محبوب بین 170 میلیون آمریکایی را ممنوع می کند.

لایحه اجباری فروش یا ممنوعیت TikTok روز سه شنبه با اکثریت قاطع سنای ایالات متحده تصویب شد، در حالی که نگرانی گسترده در میان قانونگذاران آمریکایی در مورد احتمال دسترسی چین به داده های شهروندان آمریکایی یا استفاده از این برنامه برای استراق سمع وجود دارد.

امضای بایدن مهلت 19 ژانویه را برای فروش تعیین کرد، یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او، اما اگر تصمیم بگیرد که ByteDance در حال پیشرفت در مذاکرات برای فروش TikTok برای تمدید است، می تواند این مهلت را تا سه ماه تمدید کند.

ByteDance عملکرد مالی یا جزئیات مالی هیچ یک از مشاغل خود را به طور عمومی فاش نمی کند. به گفته افراد آشنا، این شرکت همچنان بیشتر درآمد خود را در چین به دست می آورد، عمدتاً از طریق اپلیکیشن خواهر TikTok Douyin.

یک منبع آگاه گفت: آمریکا در سال گذشته حدود 25 درصد از کل درآمد TikTok را به خود اختصاص داده است.

بیش از نیمی از بانکداران سرمایه گذاری که رویترز با آنها مصاحبه کرد، گفتند که ارزیابی ارزش TikTok در مقایسه با رقبای مانند فیس بوک و اسنپ دشوار است زیرا داده های مالی TikTok به راحتی در دسترس نبود.

دو منبع از چهار منبع گفتند، درآمد ByteDance در سال 2023 به حدود 120 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که از 80 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش می‌یابد. کاربران فعال روزانه Tik Tok در ایالات متحده تنها حدود پنج درصد از تعامل جهانی کاربر با این برنامه را تشکیل می دهند.

الگوریتم هایی که برای فروش نیستند

به گفته سه منبع، TikTok همان الگوریتم‌های اولیه برنامه‌های بومی ByteDance مانند Devin را دارد.

یکی از منابع آگاه گفت: الگوریتم های تیک توک و دوین بهتر از رقبای بایت دنس مانند تنسنت و شیائوونگ شو دیده می شوند.

به گفته این منابع، فروش TikTok با الگوریتم های آن غیرممکن است زیرا مجوز مالکیت معنوی آنها در چین با نام ByteDance ثبت شده است و جداسازی آن از شرکت مادر را دشوار می کند.

همچنین، جداسازی الگوریتم‌ها از دارایی‌های TikTok در ایالات متحده فرآیند بسیار پیچیده‌ای خواهد بود و بعید است که ByteDance این گزینه را در نظر بگیرد. این چهار منبع با استناد به الگوریتم TikTok گفتند، ByteDance همچنین با فروش “منبع محرمانه” خود، یکی از با ارزش ترین دارایی های خود، به رقبا موافقت نمی کند.

در سال 2020، دولت ترامپ تلاش کرد تا TikTok و WeChat را ممنوع کند، اما دادگاه دستور آن را مسدود کرد. از آن زمان، برنامه ویدئویی کوتاه با ممنوعیت های جزئی و تلاش برای ممنوعیت های کامل در ایالات متحده و سایر کشورها روبرو شده است.

در جریان یک جلسه استماع در کنگره ایالات متحده در ماه مارس سال گذشته، چین اعلام کرد که با تحویل اجباری TikTok به ایالات متحده موافقت نخواهد کرد. سخنگوی وزارت بازرگانی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان مارس 2023 گفت: چین قاطعانه با فروش اجباری TikTok مخالفت خواهد کرد.

فروش یا انتقال تیک توک شامل صادرات فناوری است و باید طبق قوانین و مقررات چین مراحل صدور مجوز اداری را طی کند. در سال 2020، چین قانون کنترل صادرات را تصویب کرد و متن نهایی تعریف “اقلام کنترل شده” را از پیش نویس های قبلی گسترش داد.

طبق یک گزارش رسانه دولتی، این اصلاحیه تضمین می‌کند که صادرات الگوریتم‌ها، کدهای منبع و داده‌های مشابه مشمول فرآیند تأیید است. به گفته دو نفر آشنا با این موضوع، جدا از الگوریتم‌ها، دارایی‌های اصلی TikTok شامل داده‌های کاربر، عملیات و مدیریت محصول است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده، تمایل خود را برای تشکیل یک گروه سرمایه گذار برای خرید TikTok ابراز کرده است.

منابع آگاه به رویترز گفتند، با این حال، یافتن خریداران دارایی های TikTok در ایالات متحده بدون الگوریتم برای ByteDance دشوار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا