آشپزی

راز خوشمزگی ترحلوا + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی ترحلوا را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز ذوق ترحلوا

راز ذوق ترحلوا نکات آشپزی ترهالوا به صورت حرفه ای و تفاوت حلوا و ترحلوا سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

برای آشنایی با نکات پخت ترحلوا ابتدا باید بدانید که ترحلوا یک شیرینی سنتی ایرانی است که از شیر، آرد، شکر و زعفران درست می شود. این شیرینی در کشورهایی مانند ترکیه و برخی کشورهای خاورمیانه نیز موجود است. ترحلوا به صورت کریستال های سفید و شفاف تهیه می شود و بیشتر در مناسبت های خاص مانند نوروز مصرف می شود.

در ترحلوای سنتی به جای آرد گندم از آرد برنج استفاده می شود. این حلوا را معمولاً با شکر، گلاب، زعفران، هل سبز و آرد برنج درست می‌کنند و در انتها می‌توان آن را با دارچین تزیین کرد. ترحلوای شیرازی یکی از معروف ترین انواع ترحلوا است که در استان شیراز تهیه می شود. علاوه بر این، تارت هویج نیز یکی از انواع تارت هایی است که در استان همدان با استفاده از هویج به عنوان ماده اصلی تهیه می شود.

راز خوشمزه درست کردن ترهالووا

برای تهیه ترهاله طلایی رنگ بهتر است آرد را با احتیاط و حوصله روی حرارت بسیار کم تفت دهید تا حرارت به طور یکنواخت پخش شود و بوی خامی آرد کاملا گرفته شود. در مرحله اول پخت آرد دقت کنید رنگ آرد زیاد تیره نشود. رنگ کرم آرد کافی است. تفت دادن آرد باعث سوختن حلوا و طعم تلخ آن می شود، پس مراقب باشید آرد برشته نشود.

بهترین نتیجه در تهیه ترحلوای مجلسی با استفاده از آردهای سبوس دار مانند آرد سنگک حاصل می شود. چون این آردها گلوتن کمتری دارند و حلوا را نرم می کنند. استفاده از آرد بدون سبوس باعث چسبندگی ترحلوا می شود، برای رفع این مشکل می توانید مقداری آرد نشاسته به آرد حلوا اضافه کنید. در پایان پخت، چند قطره گلاب یا هل اضافه کنید تا عطر بهتری در ترحلوا مجلسی ایجاد شود.

قبل از افزودن شربت، مخلوط آرد و کره را با دو قاشق غذاخوری شکر پاشیده و مرتب هم می زنیم تا حلوا دم بکشد. برای تهیه ترحلوای مجلسی می توانید به جای کره جامد یا قیمه از کره استفاده کنید. ترحلوا مجلسی را می توانید با ترکیب آرد برنج و آرد گندم نیز تهیه کنید. در این صورت ترکیب آرد برنج و آرد گندم رنگ ترحلوای مجلسی را روشن می کند. از این رو می توانید از این ترکیب در تهیه ترحلوا مجلسی استفاده کنید.

طرز تهیه شربت ترحلوا

برای تهیه شربت ترحلوا مجلسی به 1/2 لیوان آب، 1/2 فنجان گلاب، 1.5 پیمانه شکر و 1/4 قاشق چایخوری زعفران ساییده شده نیاز دارید. ابتدا در یک قابلمه کوچک آب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا ذرات شکر در آب حل شود. به محض حل شدن شکر، گلاب و زعفران رنده شده را به شربت اضافه کنید و بگذارید شربت بجوشد و کمی غلیظ شود. در این مرحله حرارت را خاموش کرده و شربت را کنار بگذارید و برای ادامه کار بر روی تهیه ترحلوا آماده شوید.

آموزش آشپزی ترهالوا

عناصر

2 فنجان آرد سفید، آرد گندم کامل یا آرد سنگ

2 قاشق غذاخوری کره جامد یا گوشت خوک یا کره

1/4 فنجان کره مایع

1/2 قاشق چایخوری پودر هل

پسته خلال شده، خلال بادام و پودر نارگیل برای تزیین به میزان لازم

آموزش آماده سازی ترهالوا

برای شروع، باید آرد را الک کنید تا در حین گرم شدن گلوله نباشد. سپس آرد الک شده را داخل تابه یا قابلمه ای با پوشش نچسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا حرارت به طور یکنواخت پخش شود و بوی خامی آرد گرفته شود.

وقتی رنگ آرد تغییر کرد و کمی تیره شد (رنگ کرمی داشت) حرارت را خاموش کنید و دوباره آرد را الک کنید تا حلوا یکدست و یکدست شود. سپس آرد الک شده را به تابه یا قابلمه برگردانید و از کناره های ظرف جمع کنید تا وسط ظرف خالی از آرد شود.

تابه یا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و کره جامد یا روغن حیوانی و کره مایع و پودر هل را در وسط تابه یا قابلمه بریزید و مواد را مخلوط کنید. کم کم مواد را به رنگ دلخواه در آورید البته باید در نظر داشته باشید که افزودن شربت باعث تیره شدن مواد می شود.

بعد از اینکه آرد در روغن سرخ شد و به رنگ دلخواه رسید، شربتی را که قبلا درست کردید به آرد اضافه کنید و ترحلوا را با حرارت ملایم به هم زدن ادامه دهید تا شربت به خوبی جذب آرد شود. وقتی ترحلوا به شکل گلوله از کف تابه جدا شد و یک طرف آن جمع شد، اجاق گاز خاموش می شود.

اکنون راه حل شما آماده است. آن را در ظرف مورد نظر بریزید و بسته به ذائقه خود روی آن را با خلال پسته، بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید.

آموزش آشپزی ترحلوای شیرازی

عناصر:

8 لیوان شیر

نشاسته ذرت 1 فنجان

سه چهارم فنجان آرد برنج

2 لیوان شکر

نصف لیوان گلاب

زعفران 1 قاشق چایخوری (پخته)

یک چهارم فنجان کره

طرز تهیه ترحلوا ساده طرز تهیه ترحلوا با آرد گندم طرز تهیه ترحلوا مجلسی طرز تهیه ترحلوا یزدی ترحلوا سنتی تفاوت حلوا و ترحلوا طرز تهیه ترحلوا با شیره انگور ترحلوا زعفران تبریز

طرز تهیه ترحلوا شیرازی

در یک قابلمه همه مواد را به جز زعفران و گلاب مخلوط کنید.

قابلمه را روی حرارت ملایم تا متوسط ​​قرار دهید و با قاشق مواد را مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. دقت کنید که حلوا به ته ظرف بچسبد و به شکل گلوله در نیاید.

حلوا را حدود یک ساعت یا بیشتر گرم می گذاریم تا غلظت مواد بیشتر شود.

زعفران را در یک لیوان آب داغ حل کرده و به حلوا اضافه می کنند. سپس گلاب را به حلوا اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مخلوط حلوا را در قالب های سیلیکونی بریزید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. حلوا نیازی به چربی ندارد.

بعد از خنک شدن حلوا آن را از قالب خارج کرده و برای تزیین در بشقاب یا ظرف پیرکس قرار دهید.

این نوع حلوا بسیار خوشمزه است و می توانید از آن به عنوان دسر در میان وعده های خود استفاده کنید.

تصمیم به ترک نکردن ترحلوا

بسیاری از افرادی که حلوا را تهیه می کنند با مشکل ترک خوردن آن مواجه هستند. دلیل اصلی این مشکل این است که حلوا پس از آماده شدن بلافاصله در یخچال قرار می گیرد که منجر به ترک خوردن آن می شود.

در ضمن عدم استفاده از سلفون برای پوشاندن حلوا در یخچال نیز یکی از دلایل ترک خوردن آن است. اما مهم ترین دلیل ترک خوردن حلوا این است که وقتی حلوا به قوام مناسبی نرسید از روی آتش خارج می شود. بنابراین بهتر است صبر کنید تا حلوا به غلظت مناسب برسد و سپس آن را در قالب های سیلیکونی بریزید و بگذارید تا دمای محیط خنک شود و سپس در یخچال قرار دهید. همچنین فراموش نکنید که از سلفون برای پوشاندن حلوا در یخچال استفاده کنید تا ترک نخورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا