آشپزی

راز خوشمزگی خورشت خلال کرمانشاهی + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی خورشت خلال کرمانشاهی را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز خورش خوشمزه در کرمانشاه

راز خورش خوشمزه در زمان کرمانشاهی و نکاتی برای پخت خورش در زمان کرمانشاه سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش حله یکی از خورش های ایرانی است که عمدتاً متعلق به شهر کرمانشاه است. این خورش به عنوان یکی از غذاهای سلطنتی و معمولاً در مراسم ها و مناسبت های کرمانشاه تهیه می شود. در تهیه این خورش از موادی مانند زرشک، دارچین، لیمو عمانی و گلاب استفاده می شود که باعث می شود این خورش علاوه بر طعم مطبوع، عطر فوق العاده ای نیز داشته باشد. در کرمانشاه این خورش را با روغن حیوانی تهیه می کنند اما در شهرهای دیگر معمولا از روغن معمولی یا کره استفاده می کنند. این خورش را معمولا با گوشت های خورشتی که شامل گوشت گوسفند و گوساله می شود درست می کنند اما می توانید از گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم استفاده کنید. همچنین می توانید این خورش را کاملا گیاهی بدون گوشت درست کنید. با موادی که در این دستور ذکر شده می توانید برای 4 نفر خورش درست کنید.

عناصر

2 عدد پیاز متوسط

2 عدد لیمو عمانی

گلاب 4 گرم غذا

گوشت را 400 گرم خورش دهید

250 گرم خلال بادام بزرگ

زرشک سیاه یا قرمز 100 گرم

زعفران آب پز 1 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

۱ عدد چوب دارچین

روغن مایع به مقدار لازم است

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خورش

برای تهیه خورش خلالی کرمانشاهی، ابتدا پیاز را بعد از خلال کردن و نگینی خلالی در قابلمه ای با روغن مایع داغ کنید. سپس زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا زردچوبه خوب مخلوط شود. سپس گوشت چرخ کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و با پیاز تفت می دهیم تا گوشت قرمز شود.

پس از تفت دادن گوشت، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شده و طعم خامی آن گرفته شود. سپس چوب دارچین و آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. حرارت را کم کنید و گوشت را بپزید.

نیمی از زمان پخت گوشت، بادام آغشته به آب و زعفران دم کرده را به خورش اضافه کنید. همچنین لیموها را با چنگال سوراخ کرده و در آب قرار دهید تا تلخی آنها کم شود. در نهایت با افزودن گلاب، لیمو عمانی، نمک و فلفل، خورش را با طعم دلخواه تنظیم کنید.

در آخر زرشک را که با کمی آب خیس کرده اید و در تابه با کمی روغن تفت داده اید به خورش اضافه کنید و مخلوط کنید. خورش کرمانشاهی آماده است و می توانید آن را با برنج سرو کنید.

پختن خورش مرغ

خورش حلال با گوشت تازه گوسفندی طعم بهتری دارد. در صورت ممنوعیت مصرف گوشت قرمز می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت های سفید مانند مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.

برای اجرای این تغییر کافیست گوشت خورش را از مواد لازم در دستور حذف کنید و به جای آن 600 تا 800 گرم مرغ یا بوقلمون به دستور اضافه کنید. روش پخت خورش نسبت به نسخه اصلی تغییری نمی کند و فقط زمان پخت با مرغ سریعتر می شود.

راز طعم خورش

زرشکی که برای تهیه این خورش استفاده می شود معمولا زرشک سیاه است اما اگر به آن دسترسی ندارید می توانید از زرشک قرمز استفاده کنید.

برای تیره شدن رنگ خورش بهتر است به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید.

نیازی نیست از ماکارونی زیاد در خورش استفاده کنید.

برای بهتر شدن طعم اصیل این خورش، بهتر است برش ها را با گلاب خیس کنید.

بهتر است خورش را آبگیری کنید تا کاملا غلیظ شود.

برای تهیه این خورش بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید اما در صورت تمایل می توانید از گوشت گاو نیز استفاده کنید.

اگر می خواهید طعم خورش شبیه چربی حیوانی شود، می توانید زرشک را در چربی حیوانی سرخ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا