آشپزی

راز خوشمزگی خورش فسنجان + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی خورش فسنجان را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز طعم خورش فسنجان

راز طعم خورش فسنجان هنر خورش فسنجان خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله برای شما عزیزان جالب باشد.

فسنجان خورش اصیل غذاهای ایرانی مخصوصاً در گیلان که معروف است از گردو، رب انار ترش یا شیرین و تکه‌های مرغ یا گوشت قرمز درست می‌شود و معمولاً با برنج سرو می‌شود.

این غذای تاریخی که یکی از قدیمی ترین غذاهای ایران به شمار می رود، در زمان ساسانیان به مناسبت فرا رسیدن اسفند و جشن های نوروز و پایان زمستان تهیه می شد. در این مقاله به روش های آشپزی مرتبط با فسنجان می پردازیم.

در گویش های شمال غربی ایران مانند تالشی و وفسی «ویز» به معنی آجیل و «اینجان» به معنای خرد کردن یا آسیاب کردن است. در نواحی میانی ایران این واژه ها به صورت «فسنجون» یا «فسنجان» بیان می شود. به گفته دیگری، نام «فسنجان» ممکن است از «اسفندنگ» یک واژه باستانی گرفته شده باشد.

فسنجان در اکثر نقاط ایران به عنوان یک غذای اصیل و سنتی تهیه و طبخ می شود. اگرچه گردو ماده اصلی فسنجان است، اما مواد به کار رفته در این غذا با توجه به ذائقه آشپز یا مردم هر منطقه متفاوت است. به عنوان مثال در شمال کشور به ویژه گیلان فسنجان با گوشت شکار تهیه می شود در حالی که در مناطق مرکزی از گوشت قرمز ریز خرد شده استفاده می شود.

محصولات لازم برای تهیه خورش قرقاول

3 تا 4 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده

شکر به میزان لازم

1/2 قاشق چایخوری زردچوبه

5 قاشق روغن

یک تکه کامل گوشت مرغ یا اردک

گردوی آسیاب شده نیم کیلوگرم

1/3 فنجان آب

2 قاشق غذاخوری رب انار شیرین

نمک به میزان لازم

طرز پخت خورش مجلسی فسنجان

برای تهیه خورش قرقاول ابتدا مرغ را سرخ کنید سپس پیاز را با همان روغن تفت دهید. نمک و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و سپس 3 تا 4 فنجان آب را به همراه گردوی آسیاب شده به مخلوط اضافه کنید. خورش را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید به آرامی بجوشد. مرغ را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. حدود یک ربع قبل از اتمام زمان پخت، رب انار را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید روغن خورش کاملا گرفته شود. اگر می خواهید طعم کمی شیرین تر داشته باشید، کمی شکر اضافه کنید. مهم این است که در انتها خورش کاملا روغنی باشد و آب اضافی نداشته باشد.

اگر مرغ کاملا پخته شد و خورش کاملا سفت نشد، می توانید مرغ را جدا کرده و هنگام سرو دوباره به خورش اضافه کنید.

رب انار ادویه اصلی فسنجان است اما برای تغییر طعم می توانید از شکر و زعفران هم استفاده کنید. اضافه کردن آلو به خورش فسنجان نیز یک گزینه است. فسنجان را علاوه بر مرغ می توان با اردک نیز تهیه کرد.

استفاده از رب انار ممکن است نیاز به افزودن آب بیشتری داشته باشد تا خورش زمان کافی برای جوشیدن و آزاد شدن روغن داشته باشد.

خورش فسنجان را معمولا با برنج سرو می کنند.

همه چیز درباره خورش فسنجان شمالی

نوع شمالی فسنجان با مرغ درست می شود و ترکیبی از طعم ترش و شیرین است. در این دستور مخصوص، به غیر از رب انار، برای افزودن طعم ملاس (ترکیب ترش و شیرین) از قیسی نیز استفاده می شود. شمال فسنجان به دلیل وجود مقدار زیادی گردو غلظت بالایی دارد و با اینکه طعم شیرینی دارد اما شیرین نیست.

همه چیز درباره خورش مازندرانی فسنجان

فسنجان مخصوص مازندران با گوشت مرغ به عنوان گوشت اصلی درست می شود و طعمی ترش و شیرین دارد. طعم شیرین آن با ترکیب رب انار، آب پرتقال و کمی شکر به دست می آید. این نوع فسنجان به رنگ قهوه ای اش معروف است و نسبت به سایر انواع فسنجان روشن تر است.

همه چیز درباره خورش گیلکی فسنجان

فسنجان گیلانی به روش سنتی تهیه می شود و طعمی ترش و شیرین دارد. این خورش سیاه رنگ است و هنگام تهیه آن گردو را با احتیاط آسیاب کرده و به صورت رب در می آورند. این خورش در دیگ های سفالی به نام گاماج تهیه می شود که غذای مخصوص منطقه گیلان است.

در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان از گوشت پرندگانی مانند اردک، غاز و اردک برای طبخ فسنجان گیلانی استفاده می شود. ابتدا گوشت را داخل رب انار ترش روی آتش گذاشته و سپس رب گردو را به آن اضافه می کنند. از زردآلوی خشک برای دادن طعم ملاس به خورش استفاده می کنند و برای تیره شدن رنگ خورش یک تکه آهن حرارت دیده به گوماجا اضافه می کنند که باعث سیاه شدن خورش می شود. از نعل اسب اغلب به عنوان یک قطعه آهن استفاده می شود، اگرچه می توان از هر شی آهن خالص دیگری استفاده کرد.

در فصول گرم سال که وقت شکار نیست برای تهیه این خورش از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده می شود.

این خورش در غذاهای گیلانی به «آغوز خروش» نیز معروف است که در زبان گیلکی به معنای گردو است. در گیلان وجود رنگ سیاه در فسنجان اهمیت زیادی دارد.

رازهای خوشمزه فسنجان خام

آشپزی فسنجان یکی از خورش های خوشمزه و پرطرفدار است که با ترکیب انار ترش و گردوی آسیاب شده تهیه می شود. در اینجا چند نکته برای بهبود کیفیت آشپزی فسنجان آورده شده است:

توجه به له کردن یا چرخ کردن با دقت گردو ضروری است، زیرا این عمل کمک می کند تا روغن گردو به خوبی در خورش پخش شود.

برای استخراج حداکثر طعم و روغن از گردو توصیه می شود که یک چهارم گردو یک بار و بقیه سه بار آسیاب شود.

آسیاب گردو باید بلافاصله قبل از ساخت فسنجان انجام شود تا از تازگی، طعم و روغن آن بهره مند شود.

گردوهای آسیاب شده را قبل از افزودن به خورش باید تفت داده و بجوشانید تا طعم بهتری پیدا کند اما مراقب باشید زیاد تفت داده نشود و خورش تلخ شود.

اگر از گوشت استفاده می کنید، می توانید گوشت را برش دهید تا خورش زیباتر شود.

برای شیرینی بیشتر خورش می توان یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کرد که علاوه بر بهتر شدن طعم، رنگ خورش را تیره می کند.

اگر بعد از اضافه کردن گردو خورش خیلی نازک شد، موارد زیر را امتحان کنید:

اضافه کردن سیب رنده شده برای ایجاد لعاب و غلظت در خورش.

برای غلیظ شدن خورش 3 تا 4 عدد آلو اضافه کنید.

نشاسته را با آب مخلوط کرده و به خورش اضافه کنید تا قوام بیشتری پیدا کند.

خورش را با استفاده از سیب زمینی رنده شده لعاب دهید.

به جای اینکه از ابتدا آب زیاد اضافه کنید، خورش را با آب کم بپزید و کم کم آب را اضافه کنید تا خورش کاملا بپزد و آب آن گرفته شود.

اگر بعد از پخت مرغ، خورش روغن کافی نداشت، هر 15 دقیقه یک تکه یخ به آن اضافه کنید تا یک ساعت به خورش روغن اضافه شود.

برای تنظیم اسیدیته خورش، رب انار را به آرامی اضافه کنید و بعد از 15 تا 30 دقیقه دوباره میل کنید و در صورت نیاز رب انار بیشتری اضافه کنید.

5 تا 6 ساعت طول می کشد تا فسنجان کاملا بپزد تا خورش خوب جا بیفتد و روغن آن خارج شود. پس صبور باش

استفاده از ادویه های مختلف مانند زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل می تواند به بهبود رنگ، عطر و طعم خورش کمک کند، اما انتخاب ادویه ها به ذائقه شخصی بستگی دارد.

رازهای درست کردن ادویه خورش فسنجان

در انتخاب ادویه جات که اساس طعم دهنده غذا هستند باید دقت کرد.

ادویه های مورد استفاده در تهیه فسنجان عبارتند از: نمک، زردچوبه، زعفران، فلفل سیاه و دارچین.

توجه داشته باشید که وجود زعفران به دلیل عطر و طعم خاصی که به خورش قرقاول می دهد بسیار مهم است و به عنوان یک جزء حیاتی در این غذا شناخته می شود. افزودن کمی شکر نیز می تواند به بهبود طعم خورش کمک کند. علاوه بر این، افزودن گردوی تازه و گیاهان معطر مختلف طعم و طراوت خاصی به قرقاول شما خواهد داد.

دارچین به عنوان ماده طعم دهنده خورش فسنجان اختیاری است و بسته به ذائقه شخصی قابل استفاده است. استفاده از فلفل سیاه در این خورش باید محدود باشد تا طعم اصلی خورش را تحت تاثیر قرار ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا