آشپزی

راز خوشمزگی مربای تمشک + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی مربای تمشک را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز خوشمزه مربای تمشک

راز طعم مربای تمشک و نکاتی برای تهیه مربای خانگی خوشمزه سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

مربای تمشک یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین انواع مربا است که در مناطق شمالی کشور تولید می شود. به این مربای عالی جنگلی «مربای ولش» نیز می گویند. این مربا عمدتاً مخصوص تابستان است اما اگر تمشک را در فریزر نگهداری کنید می توانید در زمستان نیز از طعم بی نظیر این مربا لذت ببرید. تهیه مربا از تمشک قرمز و سیاه معمولا به دو صورت با افزودن شکر یا آب انگور انجام می شود. در این مقاله طرز تهیه مربای تمشک را به دو روش پیچیده و ساده به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم. همچنین در مورد نحوه نگهداری، جلوگیری از کپک زدن و روش های پخت بهینه مربای تمشک بحث خواهیم کرد.

راز خوشمزه مربای تمشک

مربای تمشک را می توانید به عنوان دسر در وعده صبحانه یا در تهیه انواع چیزکیک، کیک مربائی و انواع دسر استفاده کنید.

در تهیه انواع مربا معمولاً مقدار شکر و میوه با نسبت مشخصی در نظر گرفته می شود، به عبارتی برای هر کیلوگرم میوه یک کیلوگرم شکر مصرف می شود. اما در مورد تمشک، مقدار شکر بستگی به میزان ترش یا شیرین بودن میوه دارد. اگر تمشک شیرین است، می توانید مقدار شکر را کاهش دهید.

افزودن گلاب و وانیل هنگام تهیه مربای تمشک به اختیار شما و به ذائقه شما بستگی دارد.

اگر از تمشک یخ زده استفاده می کنید، حتماً از شب قبل آن را از فریزر خارج کرده و در یخچال بگذارید تا یخ بزند.

برای افزایش تیرگی رنگ مربا در مراحل آخر پخت می توانید رنگ خوراکی قرمز را به مربا اضافه و مخلوط کنید.

برخی برای افزایش غلظت شیرینی یک قاشق غذاخوری ژله تمشک به مواد اضافه می کنند که اختیاری است.

بعد از اینکه مربای تمشک به جوش آمد کف روی مربا را جدا می کنیم تا مربا در انتها شفاف و زیبا شود. البته این عمل تاثیری در طعم مربا نخواهد داشت.

تهیه مربای تمشک بدون هسته نیز یک روش رایج است.

عناصر

تمشک: 1 کیلوگرم

شکر: 1 کیلوگرم

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: به اندازه نوک قاشق

طرز تهیه مربای تمشک

برای تهیه این مربا ابتدا تمشک را با شکر مخلوط کرده و صبر کنید تا آب آن گرفته شود. سپس آنها را روی آتش بگذارید و در آخر گلاب و وانیل را اضافه کنید. وقتی مربا غلیظ شد، می توانید آن را سرو کنید.

در مرحله اول تهیه مربای تمشک جنگلی قرمز یا سیاه، تمشک ها را با دقت بشویید. بهتر است تمشک ها را حداقل 30 دقیقه در آب خیس کنید تا گل و لای آن گرفته شود. سپس آنها را آبکش کرده و در قابلمه بریزید.

روی تمشک ها شکر بپاشید و قابلمه یا کاسه را در یخچال قرار دهید تا آب آن گرفته شود. مقدار شکر قابل تنظیم است. حدود 6 ساعت صبر کنید تا تمشک ها کاملا نرم شوند و طعم آنها مانند شکر شود.

در مرحله بعد از تهیه مربای تمشک، قابلمه را روی اجاق قرار دهید و شعله را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. صبر کنید تا مواد داخل قابلمه بجوشد. در این مرحله روی خامه یا شربت کف ایجاد می شود که با قاشق آن را بردارید.

پس از برداشتن کف، حرارت را کم کرده و صبر کنید تا مربا غلیظ شود. در 10 دقیقه آخر پخت، گلاب را به مربا اضافه کنید و وقتی مربا به غلظت دلخواه رسید، وانیل را به مواد اضافه کنید. بعد از 2 تا 3 دقیقه شعله را خاموش کنید.

در آخرین مرحله از تهیه مربای تمشک، پس از سرد شدن، مربا را در بطری های شیشه ای تمیز و استریل شده ریخته و به خوبی در می بندند. مربا را تا زمان باز کردن درب در دمای اتاق نگه دارید سپس به یخچال منتقل کنید. این روش برای تهیه مربا از تمشک قرمز وحشی و به همین ترتیب برای تهیه مربا از تمشک سیاه و تمشک وحشی مناسب است.

مواد لازم برای تهیه مربای تمشک رژیمی

شیره انگور: 1 کیلوگرم

تمشک: 1 کیلوگرم

آب لیمو: 1 قاشق چایخوری

آب: 1 لیوان فرانسوی دسته دار

طرز تهیه مربای تمشک رژیمی

ابتدا برگ ها و ساقه ها را از تمشک جدا کرده و به مدت 15 دقیقه در ظرفی آب خیس کنید تا تمیز شوند. سپس آنها را بشویید و به آرامی آب اضافی را بگیرید.

تمشک را به همراه آب انگور در ظرفی بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 6-8 ساعت صبر کنید تا آب و تمشک طعم خود را بگیرد و مخلوط آبکی شود. سپس ظرف را از یخچال خارج کرده و روی اجاق قرار دهید.

در این مرحله از تهیه مربای تمشک آب را اضافه کنید و حرارت را مانند روش قبل زیاد کنید. وقتی مواد شروع به جوشیدن کردند، مربا را پوست بگیرید تا شفاف شود. سپس حرارت را کم کنید و حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت صبر کنید تا مربای تمشک غلیظ شود.

وقتی مربا به غلظت مناسب رسید، آبلیمو را به مواد اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه حرارت را خاموش کنید. بعد از خنک شدن مواد داخل قابلمه، آنها را در بطری های شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا