آشپزی

راز خوشمزگی مربا + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی مربا را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز مربای خوشمزه

راز طعم شیرینی و هنر ساخت حرفه ای انواع شیرینی سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

وقتی صحبت از تهیه مربا در خانه می شود، نکات و تجربیاتی وجود دارد که می تواند شما را از مبتدی به حرفه ای مرباسازی برساند. برای داشتن مربای خوشمزه با رنگ زیبا کافیست این نکات را به خاطر بسپارید. استفاده از مربای خانگی در کیک و دسرها می تواند آنها را تزیین و زیباتر کند.

راز شیشه های استریل شده

وقتی قصد استفاده از ظروف خود را دارید، باید مطمئن شوید که ماندگاری خوبی دارند. برای این کار می توانید ظروف شیشه ای را کاملاً در آب جوش فرو کنید و حداقل 10 دقیقه آنها را خیس کنید. سپس ظروف را در آب قرار دهید تا خنک شوند. با کمک چنگال می توانید ظروف را بردارید.

همچنین می‌توانید بطری‌های شیشه‌ای را روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا از تیره شدن سریع‌تر آن‌ها جلوگیری کنید. همین کار را با پلک ها نیز انجام دهید، زیرا می توانند به سرعت تیره شوند.

به دانه ها و پوست ها توجه کنید

اول از همه مطمئن شوید که میوه هایی که برای تهیه مربا انتخاب می کنید سالم، تازه و بدون لک و کرم باشند. اگر میوه شما ارگانیک است، می توانید پوست آن را برای مربای خود نگه دارید، اما اگر نه، بهتر است پوست آن را بگیرید.

بعد از پوست کندن میوه ها را با آب سرد بشویید و به قطعات کوچک برش دهید تا برای پخت آماده شوند. همچنین قطعات شکسته یا آسیب دیده را بردارید. اما در مورد بذرها نیازی به جمع آوری آنها نیست.

سیب، مرکبات یا دانه های جنگلی سرشار از پکتین هستند که یک غلیظ کننده مربای طبیعی است. یک ترفند آسان برای هضم بهتر دانه ها وجود دارد. ابتدا تمشک یا انواع توت ها را منجمد کنید و سپس از آنها برای تهیه مربا استفاده کنید. این مرحله دانه ها را می شکند و سختی آنها را کمتر می کند. با این روش سختی کمتری دانه ها را متوجه خواهید شد.

همه چیز درباره شکر در تهیه مربا

برای تعیین میزان صحیح شکر برای تهیه مربا، بهتر است قبل از افزودن شکر، وزن میوه را اندازه بگیرید و بر اساس آن مقدار لازم را اضافه کنید. اگر قصد دارید شیرینی را با سرعت بیشتری مصرف کنید، می توانید مقدار شکر را کاهش دهید تا اسیدیته میوه حفظ شود.

اما باید توجه داشت که با کاهش شکر مدت نگهداری مربا نیز کاهش می یابد. به ازای هر کیلوگرم میوه، به طور کلی توصیه می شود که یک کیلوگرم شکر اضافه کنید. اما اگر میوه شما خیلی شیرین است، می توانید این مقدار را کاهش دهید. به طور کلی استفاده از 700 گرم شکر به ازای هر کیلوگرم میوه مناسب خواهد بود.

راز مربای خوشمزه

هنگام پخت مربا به جز مربا نباید درب ظرف را ببندید تا رنگ مربا تغییر نکند.

اسانسی که برای طعم دادن به مربا استفاده می شود باید در پایان فرآیند پخت به محتویات آن اضافه شود تا عطر دلخواه حفظ شود.

تجربه نشان می دهد که نوع ظرفی که مربا در آن پخته می شود بسیار مهم است. برای انواع مرباها به جز مرباهایی که باید در ظرف مسی پخته شوند، بهتر است از ظروف لعابی یا تفلون استفاده کنید.

دلیل اینکه مربای نباتی جوش زیادی می زند این است که برای رفع آن باید مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید و مربا را دو یا سه بار بجوشانید تا یکدست و نبات شود.

بهترین راه این است که مربا را بعد از جوشیدن و خنک شدن یک شب رها کرده و در شیشه بریزید. بعد از یک شب می توانید تشخیص دهید که شربت رقیق است یا غلیظ. مربا را حتما بعد از درست شدن و سرد شدن در شیشه در بسته و در جای خنک نگهداری کنید.

اگر بعد از مدتی مربا کپک زد ممکن است به دلایلی مانند آب زیاد مربا و آب نگرفتن مربا باشد. در چنین مواقعی می توانید کمی شکر به مربا اضافه کنید و بگذارید چند بار بجوشد تا غلیظ شود.

قوام شربت مربا بسیار مهم است. برای بررسی قوام مربا، با قاشق کمی از شربت را بردارید و بگذارید خنک شود. اگر شربت مانند عسل کشدار است و ریختن آن از قاشق سخت است، قوام آن خوب است.

هنر درست کردن مربا

برای تهیه مربا بهتر است میوه هایی که انتخاب می کنید سالم، تازه، بدون لک و کرم باشند.

مربا را در ظرف لعابی یا تفلون تهیه می کنند به جز مربا که در ظرف مسی سفید پخته می شود.

هنگام جوشاندن مربا نباید درب قابلمه را ببندید تا رنگ مربا تغییر نکند به جز مربا که باید بسته شود تا رنگ مربا قرمز شود. اسانسی که برای طعم دادن به مربا استفاده می کنید باید در پایان پخت مربا اضافه شود.

اگر مربا شیرین است دلیلش این است که مربا زیاد پخته شده است. در این صورت مقدار کمی آب جوش اضافه کنید و مربا را دو سه بار بجوشانید تا یکدست شود.

قوام شربت مربا بسیار مهم است. برای بررسی قوام مربا می توانید مقداری از شربت را با قاشق گرفته و بگذارید خنک شود. اگر شربت مانند عسل کشدار است و به سختی از قاشق ریخته می شود، پس قوام آن مناسب است.

اگر بعد از مدتی مربا کپک زد، علت احتمالی آن آب زیاد در مربا و آب نگرفتن مربا است. در این صورت مقداری شکر به مربا اضافه کنید و اجازه دهید مربا چند بار بجوشد تا غلیظ شود.

طرز تهیه مربای هویج, طرز تهیه مربای خانگی, طرز تهیه مربای هویج رنده شده, طرز تهیه مربای هویج فروشگاهی, زمان پخت مربای هویج, مربای هویج حرفه ای, طرز تهیه مربای هویج با یک کیلو مربای هویج

به طور کلی توصیه می شود هر بار قبل از دو یا سه کیلو مربا درست نکنید. با این مقدار مربای خوش طعم تری خواهید داشت. اگر می خواهید مربا بیشتری درست کنید، می توانید دو تا سه کیلوگرم مربا را در چند قسمت درست کنید.

پس از آماده شدن و سرد شدن مربا، بهتر است آن را در شیشه دربسته و در جای خنک نگهداری کنید. مربا را در حالی که گرم است نباید داخل شیشه بریزید. همچنین می توانید بعد از پخت و سرد شدن مربا را یک شبه بگذارید و سپس در شیشه بریزید. این به شما کمک می کند که بدانید شربت رقیق است یا غلیظ. اگر خیلی کمیاب بود، می‌توانید دوباره آن را برای غلیظ شدن کمی بجوشانید.

در حین پخت مربا از ابتدا تا انتها باید به ته ظرف توجه کرد و هر لحظه آن را لمس کرد.

نکاتی برای قالب زدن و شکرک زدن مربا

شکر زدن مربا ممکن است به دلیل شل بودن و عدم غلظت مناسب آن باشد. اگر بعد از یکی دو روز از درست کردن مربا آبکش شد، می توانید دوباره آن را روی اجاق گاز قرار دهید و به غلظت دلخواه بجوشانید.

توصیه می شود هرگز مربا را در ظرفی که خیس است نریزید، زیرا باعث افزایش رطوبت و ایجاد شرایط ایده آل برای رشد قارچ و کپک می شود.

ساکاره شدن مربا می تواند به دلیل افزودن شکر و شیرینی زیاد به آن یا جوشاندن آن در دمای بالا اتفاق بیفتد. در این صورت می توانید روی مربا آب جوش بریزید و دوباره بجوشانید. برای کاهش شیرینی مرباهای بیش از حد شیرین می توانید از کمی آبلیمو استفاده کنید.

مهمترین عامل در شکرک زدن مرباها عدم وجود قندهای اصلاح شده در آن است. با این حال، شکرک زدن تنها نشانه فساد یا بی کیفیتی مربا نیست و می توانید با خیال راحت این محصولات را مصرف کنید. لازم به ذکر است که اگر میزان شکر و اسیدیته مرباها به درستی تنظیم شود، احتمال شکرک شدن آنها بسیار کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا