آشپزی

راز خوشمزگی چلو گوشت + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی چلو گوشت را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز طعم چلو میت

راز طعم گوشت و پنیر نکاتی برای پخت چلو با گوشت و چاشنی گوشت چیست؟ سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی چلو گشت است که اغلب در جشن ها و مراسم خاص سرو می شود و یکی از غذاهای معروف گردهمایی است که اغلب در عروسی ها و مهمانی های رسمی و بزرگ سرو می شود. برای تهیه این غذا از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی استفاده می شود که به روش خاصی طعم دار می شود و با برنج سفید سرو می شود.

طرز تهیه پلو چلو گوش روش های مختلفی دارد. برخی افراد برای تهیه برنج از ادویه های مخصوص مانند زردچوبه و زعفران استفاده می کنند، اما اصولاً برنج گوشتی به روشی ساده تهیه می شود. برای تهیه آن، برنج را در آب خیس کرده و در یک قابلمه آب جوش حدود 20 تا 30 دقیقه می پزند و سپس در روغن یا کره سرخ می کنند. گوشت را نیز با سیب زمینی و پیاز شیرین به روش خاصی تهیه می کنند.

چلو گوشت را معمولا با زرشک، زعفران، آب انار یا حتی کشمش تزیین می کنند. این تزیینات نه تنها طعم و اصالت بیشتری به غذا می بخشد، بلکه آن را جذاب و زیبا می کند. در نهایت این غذا آماده سرو است و می توان آن را به عنوان یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی به سفره های جشن اضافه کرد.

آموزش پخت چلو گوشت بدون ماکارونی

خوب است توجه داشته باشید که در دستور اولیه تهیه چالوگوشت پوره گوجه فرنگی وجود ندارد و این مواد فقط برای بهتر شدن طعم و رنگ غذا به آن اضافه می شوند. در واقع استفاده از رب گوجه فرنگی در چالوگوشت نشان از نوآوری و تلفیق غذاهای ایرانی و خارجی دارد.

اگر می خواهید از رب گوجه فرنگی در گوشت گاو استفاده کنید، می توانید در مرحله سرخ شدن 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید. اما اگر ترجیح می دهید از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید، می توانید در مرحله پخت گوشت به جای آن از زعفران استفاده کنید. برای این کار ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زعفران پخته شده را در آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه آب را به همراه گوشت اضافه کنید و پس از پخته شدن گوشت با برنج سفید سرو کنید.

آموزش پخت گوشت در زودپز

می توانید ظرف یک ساعت گوشت را در زودپز بپزید. برای پختن گوشت گاو به این روش ابتدا گوشت و پیاز را به همان روشی که در دستور اصلی است سرخ می کنیم سپس به زودپز منتقل می کنیم و چند فنجان آب، برگ بو، یک چوب دارچین و سیر اضافه می کنیم. در حالت زودپز، گوشت گردن به حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا کاملا بپزد.

استفاده از زودپز به شما این امکان را می دهد که گوشت خود را در مدت زمان کوتاهی بپزید. البته باید توجه داشت که سرعت پخت می تواند بر کیفیت غذا تاثیر منفی بگذارد. در صورت امکان بهتر است غذا را به روش سنتی و در زمان مناسب طبخ کنید تا از کیفیت غذای خود مطمئن شوید.

آموزش پخت گوشت با گوشت گاو

می توانید گوشت بره خوشمزه ای را از گردن یا ماهیچه بره درست کنید، اما اگر از گوشت گاو تازه استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. با این حال، اگر گوشت گاو تازه نباشد، ممکن است گوشت گاو شما بعد از پختن کمی سفت شود.

برای تهیه خورش گوساله بهتر است از گوشت سرد استفاده کنید. اگر می خواهید تزاگوشت را با گوشت گوساله تهیه کنید، بهتر است مقدار کمی عصاره مرغ یا گوسفند به غذا اضافه کنید تا خوشمزه تر شود.

نکات مربوط به گوشت هنگام پخت چلو گوشت

برای تهیه چلو گوشت بهترین گزینه استفاده از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند است. اما اگر می خواهید از گوشت گاو هم استفاده کنید، می توانید آن را خوب بپزید. گوشت قرمز با وجود اثر مضری که دارد حاوی مقدار زیادی پروتئین است که بهترین غذا برای تقویت عضلات و تقویت بدن است.

گوشت قرمز علاوه بر پروتئین دارای مقدار قابل توجهی امگا 3 است و منبع غنی آهن است که در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک طرف به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر باعث تسریع رساندن اکسیژن به قلب و مغز می شود. علاوه بر این، گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های B است که برای متابولیسم بهتر بدن ضروری است.

اما مصرف گوشت قرمز باید با دقت و به مقدار مناسب انجام شود. مصرف یک یا دو بار در هفته کافی است و بیش از این مقدار می تواند مضر باشد.

نکاتی در مورد پیاز هنگام پخت چلو با گوشت

وقتی برای خرید پیاز به بازار میوه و تره بار می رویم باید به انواع پیاز و کاربردهای مختلف آن توجه کنیم. مثلا پیاز قرمز فیبر بیشتری نسبت به پیاز سفید و زرد دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب استفاده کرد. همچنین برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. با این حال، پیاز قرمز طعم کافی به غذا اضافه نمی کند و بنابراین اغلب در پخت و پز استفاده نمی شود.

نوع دیگر پیاز پیاز سفید است. این نوع پیاز طعم شیرین‌تر و عطر ملایم‌تری نسبت به پیاز قرمز دارد و به همین دلیل معمولاً در آشپزی استفاده می‌شود. همچنین از سیر برای تهیه سس و سالسا و همچنین برای طعم دادن به برخی غذاها مانند سوپ و پیتزا استفاده می شود.

در نهایت، پیاز زرد به دلیل طعم ملایم تر و ملایم تر برای پخت و پز نیز مفید است. همچنین از این نوع پیاز برای تهیه سس و سالسا و همچنین برای پخت و سرخ کردن استفاده می شود.

بنابراین برای خرید پیاز بهتر است به کاربردهای مختلف هر نوع پیاز توجه کنیم و پیازی را انتخاب کنیم که برای مصرف مورد نظرمان مناسب باشد.

وقتی می خواهیم پیاز را به خورش اضافه کنیم، بهتر است در اواخر پخت اضافه کنیم. پیاز طعم خوبی به خورش می دهد و آن را براق تر می کند. اما برای رسیدن به این نتیجه باید پیاز را خیلی ریز سرخ کرده و در روغن خیلی داغ خشک کنیم. پس از سرخ شدن پیازها را روی توری گذاشته و روغن اضافی آن را کاملا جذب کنید.

اگر پیاز داغ، روغنی و درشت باشد، این مورد در خورش قابل توجه است و ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. پس باید روغن پیاز را کاملا بگیریم تا تبدیل به گرد و غبار شود و دیگر دیده نشود. علاوه بر این، پیاز قرمز به دلیل داشتن فیبر بالا و رنگ زیبا، انتخاب خوبی برای تزیین ظروف و همچنین گریل، سالاد و ساندویچ است. با این حال، اغلب در آشپزی استفاده نمی شود، زیرا طعم کافی به غذا اضافه نمی کند.

طرز تهیه چلو خانگی با گوشت چاشنی چلو با گوشت چیست ویدیو طرز پخت چلو با گوشت طرز تهیه چلو ساده با گوشت با ماکارونی طرز پخت چلو با گوشت حاج حسن طرز پخت چلو با گوشت با گوشت گوساله طرز تهیه چلو با گوشت برای 12 نفر

نکات مربوط به زعفران در تهیه چلو گوشت

برای استفاده از زعفران استفاده از دم کرده غلیظ توصیه می شود. زیرا هر چه زعفران بیشتر در آب خیسانده شود رنگ آن روشن تر می شود و برای رسیدن به رنگ دلخواه باید از مقدار بیشتری استفاده کرد. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. یکی از روش های دم کشیدن زعفران روش خانم گل آور است که در یکی از برنامه های تلویزیونی آموزش داده شد. برای این کار ابتدا زعفران را کاملاً بدون اضافه کردن شکر و شکر پودر کنید سپس به ازای هر قاشق چایخوری زعفران دو قاشق غذاخوری آب جوش و دو تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران شوک وارد می کند و رنگ بیشتری می دهد.

همچنین می‌توانید زعفران خود را در ظرف دربسته‌ای در فریزر نگهداری کنید و هنگام استفاده اجازه دهید در دمای اتاق یخ بزند. بعد از هر بار استفاده، زعفران باقی مانده را دوباره در فریزر قرار دهید. برای اطمینان از خلوص زعفران بهتر است آن را از مکان های مطمئن تهیه کنید. همچنین می توانید با گذاشتن زعفران بین انگشتان و فشار دادن آن متوجه خالص یا تقلبی بودن زعفران شوید. زعفران های خالص باید دارای روغن باشند، در حالی که زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکاتی در مورد زرشک هنگام طبخ گوشت چلو

بهترین روش استفاده از زرشک تازه این است که ابتدا آن را با آب بشویید و سپس حدود 15 دقیقه در آبلیمو قرار دهید تا رنگ آن بهتر شود. سپس آن را آبکش کرده و به مدت 30 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شود. بعد از آبکشی، زرشک را با شکر و کمی آب در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کم کم حل شود. هنگام پختن زرشک باید مراقب باشید که زیاد داغ نشود زیرا باعث تغییر رنگ زرشک می شود. بعد از حل شدن کامل شکر، زرشک را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. در صورت تمایل می توانید شکر ترش یا شکر سفید را به زرشک اضافه کنید تا براق شود. اما برای حفظ رنگ زرشک بهتر است از حداکثر ۲ قاشق غذاخوری شکر استفاده شود.

بهتر است زرشک را با دقت و با توجه به نکات زیر بشویید. یکی از مهم ترین نکات در مورد شستن زرشک این است که با یک بار شستشو تمیز نمی شود. برای شستن زرشک ها ابتدا آنها را تمیز کرده و در آبکش یا صافی قرار دهید. سپس الک را در قابلمه یا کاسه ای قرار دهید و زیر شیر آب بریزید. بعد از چند دقیقه الک را بلند کنید می بینید که داخل کاسه پر از حبوبات دیگر است. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب باقی مانده در کاسه کاملا تمیز شود.

همچنین برای استفاده از زرشک تازه بهتر است بدون اینکه خشک شود مستقیما در ظرف های خود استفاده کنید. اگر می خواهید از زرشک خشک استفاده کنید باید آن را چند ساعت در آب خیس کنید و بعد از آبکشی مدتی در آب جوش قرار دهید تا نرم شود. بعد از حل شدن کامل شکر، زرشک را از روی حرارت بردارید، چون لازم نیست آن را روی حرارت بگذارید تا دم بکشد، زیرا باعث تیره شدن رنگ زرشک می شود. همچنین اگر بیش از حد گرم شود، رنگ قرمز برمی گردد و تیره می شود. استفاده از پودر قند زیاد زرشک را از بین می برد و در عین حال به براق شدن آن کمک می کند، اما اگر دوست ندارید می توانید شکر را کنار بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا