سبک زندگی

روده مغز دوم بدن

خرید فالوور از سایت اینبو

طب سنتی معتقد است که سلامت روده مادر همه سلامتی و یبوست مادر همه بیماری هاست. این گفتار در تمام علوم پزشکی دنیا تایید شده است و در حال حاضر علم پزشکی تمام تلاش خود را برای سلامت روده می کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سلامت روده با سلامت مغز ارتباط دارد، بنابراین علاوه بر مصرف غذا و مکمل ها، برای بیماران مدیتیشن تجویز می شود و علاوه بر تلاش برای بهبود تغذیه، همچنین برای آرامش بیمار انجام می شود.

ارتباط بین سلامت روده و سلامت مغز

تحقیقات نشان می دهد که یک بدن سالم به طور معمول تقریباً 500 میلیون نورون در روده و 100 میلیارد نورون در مغز دارد. اگر نورون در یکی از آنها بالا یا پایین برود، این تغییر در دیگری نیز رخ می دهد. این تغییر ارتباط بین روده سالم و مغز سالم را ثابت می کند. با این حال، تعداد کمی می دانند که این یک رابطه دو طرفه است. همانطور که سلامت روده شما می تواند بر مغز شما تاثیر بگذارد، فعالیت مغز شما نیز می تواند تاثیر مثبتی بر میکروبیوم روده شما داشته باشد.

مسیر روده-مغزی اساساً به سیگنال های بیوشیمیایی اشاره دارد که بین نورون های دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی انجام می شود. این خیابان دو طرفه شامل سیستم عصبی مرکزی، سیستم عصبی روده و میکروبیوتای روده است که به عنوان یک شبکه پیچیده از فعل و انفعالات عمل می کند که فرآیندهای گوارشی، خلق و خو و سلامت کلی بدن را تنظیم می کند.

میکروبیوم روده انسان، متشکل از تریلیون ها میکروارگانیسم، سنگ بنای سلامت جسمی و روانی هر فرد است. این میکروارگانیسم ها انتقال دهنده های عصبی و ترکیبات عصبی فعال مانند سروتونین و گاما آمینوبوتیریک اسید تولید می کنند که به حفظ خلق و خو و عملکرد شناختی ما کمک می کند.

مکانیسم‌های موجود در روده شامل فعال شدن سیستم ایمنی، تغییرات در ساختار روده و التهاب ناشی از آن است که می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد و در نهایت بر رفتار و احساسات ما تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، روده واقعاً مغز دوم بدن است.

اثرات مدیتیشن بر سلامت روده

تمرینات مدیتیشن، از مدیتیشن ذهن آگاهی تا تمرینات تنفس عمیق، در درجه اول باعث ایجاد حالت آرامش و توجه متمرکز می شوند. در حالی که اشکال مراقبه برای هزاران سال در بسیاری از فرهنگ های شرقی وجود داشته است، این شیوه ها در فرهنگ های غربی نیز نفوذ فزاینده ای به دست می آورند.

علاوه بر مزایای معنوی توصیف شده، این اعمال می تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون شود که منجر به کاهش استرس و رفاه کلی می شود.

استرس یک تشدید کننده شناخته شده اختلال عملکرد روده است که بر حرکت روده و عملکرد میکروبیوم تأثیر می گذارد. از طریق اثرات کاهش استرس خود، مدیتیشن می تواند با تعدیل این تغییرات مرتبط با استرس بر سلامت روده تأثیر مثبت بگذارد. آنها به بازگرداندن تعادل باکتری های روده، بهبود عملکرد روده و کاهش التهاب کمک می کنند.

تحقیقات نوظهور تأثیر مثبت تمرین منظم مدیتیشن را بر سلامت روده نشان می‌دهد، بنابراین یک تمرین مراقبه 8 روزه بر میکروبیوم و سلامت کلی 64 شرکت‌کننده در این مطالعه، چربی‌های مختلف در خون و نحوه جذب آنها و اثرات آنها. در مورد سلامت جسمی و روانی توسط این توسط تجزیه و تحلیل طیف سنجی جرمی با وضوح بالا انجام شد.

آخرین کلمه

مشکلات روحی و روانی مزمن می تواند عملکرد سیستم گوارشی و محور وسیع تر مغز و روده را مختل کند. این می تواند منجر به تغییر در حرکت روده، افزایش نفوذپذیری روده و تغییرات در میکروبیوتای روده شود، بنابراین ارتباط بین سلامت مغز و سلامت روده و اختلالات گوارشی به خوبی ثابت شده است.

در نتیجه، رابطه پیچیده بین ذهن و روده به آرامی آشکار می شود. مدیتیشن از طریق خواص تسکین دهنده و آرامش بخش خود، می تواند بر میکروبیوم روده تأثیر مثبت بگذارد و آن را به یک ابزار درمانی و پیشگیرانه امیدوارکننده برای مدیریت سلامت روده، همراه با طیف وسیعی از علائم دیگر تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا