آشپزی

طرز تهیه سماق قاتق بسیار خوشمزه با رسپی ساده در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه سماق قطاق

در دل یک فرهنگ غنیپخت و پز» در منطقه شمال کشورمان، سماق قطاق به عنوان یک غذای سنتی و پرطرفدار شناخته می شود که با ترکیبی از مواد دلچسب و ادویه های معطر طعمی بی نظیر و خاطره انگیز را به ارمغان می آورد. این غذا غنی شده با گوشت بره و همراه با طعم مطبوع سماق ترش و لذیذ، نه تنها بدن را گرم می کند، بلکه روح را نیز نشاط می بخشد.

برای تهیه سماق قطاق ابتدا گوشت گوسفندی را با پیازچه ربع شده، چوب دارچین و ادویه در قابلمه آب بپزید تا نصف شود. سپس گوشت را صاف کرده و پیاز و دارچین را جدا کنید. بسته به ترجیح، سیب زمینی را می توان خلال، پخته یا سرخ کرد و به خورش اضافه کرد. یک پیاز دیگر را نگینی خرد کرده و تفت می دهیم سپس گوشت و آب گوشت را اضافه می کنیم و می گذاریم خورش بجوشد و غلیظ شود. در آخر سماق حل شده در آب جوش را اضافه کرده و پس از اضافه کردن نمک با برنج سرو کنید.

عناصر اندازه ی
پیاز 3 عدد
گوشت بره و گوسفند 300 گرم
سیب زمینیها 2 عدد
سماق 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 قطعه
نمک کافی
فلفل کافی
زردچوبه کافی

طرز تهیه سماق قطاق

مرحله 1: آماده کردن گوشت

گوشت گوسفند را به قطعات کوچک برش دهید. دو عدد پیاز را به ربع برش دهید. تکه های گوشت، پیاز خرد شده، چوب دارچین و ادویه ها را در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس چند فنجان آب به آنها اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت نیم پز شود.

مرحله 2: گوشت را جدا کنید

بعد از نیم پز شدن گوشت، قابلمه را از روی حرارت بردارید. محتویات قابلمه را از صافی رد کنید تا گوشت و آب آن جدا شود. تکه های پیاز و چوب دارچین را دور بریزید و فقط گوشت را بگذارید.

مرحله 3: آماده کردن سیب زمینی

سه روش برای اضافه کردن سیب زمینی پیشنهاد می شود: آنها را حلقه حلقه کنید و مستقیم به خورش اضافه کنید، در ماهیتابه با کمی روغن تفت دهید یا سرخ کنید و هنگام سرو اضافه کنید. روش دلخواه خود را انتخاب کنید

مرحله 4: پیاز را تفت دهید و گوشت را اضافه کنید

پیاز باقی مانده را نگینی خرد کرده و در تابه ای با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت نیم پز را به همراه سیب زمینی های آماده شده به تابه اضافه کنید.

مرحله 5: پختن خورش

ابتدا حرارت را زیاد کنید تا مخلوط بجوشد. بعد از جوش آمدن در قابلمه را بپوشانید و صبر کنید تا گوشت کاملا بپزد و آب گوشت غلیظ شود.

مرحله 6: سماق را اضافه کنید

پودر سماق در یک فنجان آب جوش حل می شود. سپس این محلول را به خورش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم آن به خورش داده شود.

مرحله 7: سرو کنید

در پایان پخت نمک پخت را اضافه کنید. اجازه دهید خورش کمی بیشتر بجوشد تا به غلظت دلخواه برسد. بعد از غلیظ شدن خورش آماده سرو است. آن را با برنج سرو کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا