آشپزی

طرز تهیه شیرینی نان چای +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه کیک چای

شیرینی نان چای یکی از شیرینی های خشک استان قزوین است که سال هاست به روش سنتی تهیه می شود. امروزه با رشد هایپرمارکت ها شیرینی های سنتی هر استان به صورت بسته بندی شده در قسمت شیرینی عرضه می شود. اگر این دسر خوشمزه را فقط یک بار امتحان کنید؛ طعم مطبوع و ملایم آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. برای دیدن آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه کیک چای برای سایت آموزشی چه فایده ای دارد؟ همراه باشید

مواد لازم برای رول چای
آرد قنادی 3 فنجان
شکر پودر شده نصف فنجان
روغن جامد یا کره نصف فنجان
زرده 2 عدد
زعفران آب پز 2 قاشق غذاخوری
ماست 2 قاشق غذاخوری
عسل 1 قاشق چایخوری
کنجد کافی
پودر هل 1 قاشق چایخوری کامل
پودر خمیرمایه 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک چای

مرحله اول

برای تهیه کیک نان چای قزوینی خوشمزه ابتدا باید روغن یا کره را کمی روی حرارت غیر مستقیم و به روش حمام آب گرم کنید تا شل شود. برای تهیه شیرینی، کره نباید خیلی سفت باشد.

مرحله دوم

البته اگر می خواهید نان چای را برای مدت طولانی تری نگه دارید. بهتر است از کره صاف قنادی استفاده کنید. بعد از اینکه کره نرم شد در ظرف عمیق و تمیزی بریزید و روی آن را پودر قند بپاشید.

سطح سوم

حالا باید روغن و پودر قند را با هم مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند. حتما از همزن برقی استفاده کنید. کره را با همزن بزنید تا کاملا سفید شود. در این مرحله باید زرده تخم مرغ را اضافه کنید.

مرحله چهارم

در ظرفی جداگانه تخم مرغ را هم بزنید و زرده را از سفیده جدا کنید. زرده ها را روی مواد قبلی بریزید و سپس ماست و زعفران دم کرده و کمی هل را اضافه کنید. باید دوباره این مواد را با همزن به مدت دو دقیقه مخلوط کنید.

مرحله پنجم

می بینید که رنگ مواد زعفرانی و زیباست و عطر هل و زعفران بلند می شود. در این مرحله بیکینگ پودر را به مواد اضافه کنید. آرد را نصف کنید. بعد از اضافه کردن بکینگ پودر، نیمی از آن را در ظرفی که مایه شیرینی پزی دارد بریزید و دوباره با همزن برقی هم بزنید.

مرحله ششم

پس از مخلوط شدن کامل آرد، می توانید آرد باقی مانده را به مواد داخل کاسه اضافه کنید. آرد را در چند مرحله و به آرامی اضافه کنید. بعد از اضافه کردن تمام آرد، می بینید که یک خمیر برای یک دست دارید.

مرحله هفتم

حالا باید خمیر را از کاسه بیرون بیاورید و روی یک تخته خوب ورز دهید. این به آماده شدن کامل خمیر کمک می کند. باید به ورز دادن ادامه دهید تا زمانی که خمیر به دستتان نچسبد. می بینید که خمیر بافت نرمی دارد.

مرحله هشتم

این خمیر را در ظرفی بریزید و روی آن را سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید. یک سینی فر را چرب کرده و روی آن را با کاغذ فر بپوشانید. حالا خمیر را از یخچال خارج کرده و با وردنه روی تخته صاف کنید.

مرحله نهم

یک کیسه پلاستیکی فریزر را روی تخته قرار دهید. خمیر را باید به ضخامت 3 یا 4 میلی متر باز کنید. خمیر باید به صورت یک دست در همه قسمت ها پخش شود. حالا با استفاده از چاقو خمیر را به شکل دلخواه برش دهید.

مرحله دهم

حالا یک قاشق چایخوری ماست را با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق زعفران پخته مخلوط کنید. در صورت تمایل یک قاشق چایخوری عسل ملایم به آن اضافه کنید. این مخلوط را با برس مخصوص پخت روی خمیر نان بریده شده بمالید.

مرحله یازدهم

می توانید با چنگال روی شیرینی را خط بکشید و در صورت تمایل کمی کنجد روی آن بپاشید. فر را از قبل گرم کنید. حالا سینی فر را به مدت نیم ساعت در فر با دمای 170 درجه قرار دهید. روی نان چای باید کاملا طلایی شود.

مرحله دوازدهم

بعد از بیرون آوردن نان چای از فر کمی صبر کنید. اگر بلافاصله سعی کنید آنها را از هم جدا کنید، آب نبات ها شکسته می شوند. بعد از اینکه کیک کمی خنک شد، آن را از کاغذ فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا