آشپزی

طرز تهیه کته قالبی +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه روکش قالب

کیته تموری یکی از روش های پخت برنج ایرانی است که بسیار ساده و خوشمزه است. با کمی روغن و زعفران یک برنج خوشمزه و معطر داریم که می تواند مخلفات خوبی برای غذاهای ایرانی باشد. حالا بیایید ببینیم برای درست کردن این کیک خوشمزه به چه چیزهایی نیاز داریم.

من آماده می کنم کت شکلابتدا برنج را خوب بشویید و با نمک خیس کنید. سپس آب را تنظیم کرده و با روغن حرارت دهید تا بجوشد. زعفران را بجوشانید و با کره مخلوط کنید و یک سوم برنج پخته شده را با آن مخلوط کنید. ابتدا برنج زعفرانی و سپس برنج سفید را در قابلمه چرب شده بریزید و له کنید. بگذارید روی حرارت ملایم بجوشد. برای پخت در فر نیز می توانید همین مراحل را طی کنید، فقط قالب را چرب کرده و برنج را بپزید. حالا چه پخته و چه در فر، گربه کپک زده شما آماده سرو است.

محتویات اصلی اندازه ی
برنج 1 فنجان
کره 25 گرم
زعفران غلیظ 2 قاشق غذاخوری
مواد دیگر اندازه ی
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری

طرز تهیه روکش قالب

مرحله 1: پختن برنج

برای شروع، برنج را خوب تمیز کنید و چند بار با آب ولرم بشویید تا آبی که از برنج خارج می شود کاملا شفاف شود. پس از شستن، برنج را نمک زده و اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. این به برنج کمک می کند تا طعم بهتری داشته باشد و در هنگام پختن شکل بهتری پیدا کند.

مرحله 2: پختن برنج

وقتی برنج خیس شد آب اضافی آن را بردارید و برنج را داخل قابلمه بریزید. آب را طوری اضافه کنید که یک انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. حالا روغن مایع را اضافه کنید و قابلمه را روی اجاق بگذارید تا آب به جوش بیاید. در حین جوشیدن، کف را روی آب نگه دارید.

مرحله سوم: تهیه زعفران

در همین حین زعفران را بجوشانید. مقدار زعفران را با مقداری آب جوش مخلوط کنید تا عصاره زعفران خوب خارج شود. این مایع زعفرانی رنگ و عطر فوق العاده ای به برنج می دهد که نقش مهمی در طعم نهایی کیت دارد.

مرحله چهارم: تهیه روغن زعفران

وقتی آب قابلمه تمام شد و برنج کمی نرم شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. کره را نرم کرده و با زعفران پخته مخلوط کنید تا مایعی یکدست و زرد رنگ به دست آید. این مخلوط برای مرحله بعدی مورد نیاز است.

مرحله 5: تهیه برنج زعفرانی

یک سوم برنج پخته شده را در ظرفی روغن زعفران بریزید و خوب هم بزنید تا برنج کاملا با زعفران و روغن مخلوط شود. این به ما این امکان را می دهد که یک برنج زعفرانی خوش طعم و خوش رنگ داشته باشیم که جلوه بصری زیبایی را در قالب کیت ایجاد می کند.

مرحله 6: شکل دادن به برنج

کاسه ای را که می خواهید برای گربه استفاده کنید چرب کنید. ابتدا برنج زعفرانی را ته قابلمه بریزید و با پشت کاردک خوب فشار دهید تا سطح آن صاف و سفت شود. سپس باقیمانده برنج سفید را روی لایه زعفران بریزید و دوباره سطح آن را با کفگیر صاف کنید.

مرحله 7: دم کردن نهایی

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید برنج به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. این مرحله برای اتمام پخت برنج و ایجاد ته دیگ خوش طعم بسیار مهم است.

مرحله 8: سرو کنید

وقتی گربه آماده شد یک سینی آماده کنید و با احتیاط از قابلمه روی سینی برگردانید. در صورت تمایل می توانید کت را با مقداری گل همیشه بهار و زرشک تزئین کنید. کتلت را می توانید با خورش و کباب دلخواهتان سرو کنید.

مرحله 9: در فر بپزید

اگر می خواهید مانتا را بعد از تمام شدن آب قابلمه در فر درست کنید، قالب مافین را که از قبل چرب کرده اید آماده کنید. طبق مراحل بالا برنج را در قالب ریخته و روی آن را با فویل بپوشانید و سوراخ هایی روی آن ایجاد کنید. ابتدا دما را روی 200 درجه قرار دهید تا کمی دم بکشد سپس دما را به 180 درجه کاهش دهید و بعد از 20 دقیقه فویل را بردارید و روی برنج کمی کره یا روغن بریزید. در نهایت شیرینی را از فر خارج کرده و در ظرف دلخواه برگردانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا