سبک زندگی

علائم مشترک سرطان که سال‌ها قبل از تشخیص بیماری دیده می‌شود

خرید فالوور از سایت اینبو

سال ها استعمال دخانیات، نوشیدن الکل زیاد و پرخوری از عوامل اصلی سرطان هستند. با گذشت زمان، این عادات به DNA آسیب می رساند، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند و محیط مناسبی را برای تشکیل تومورها ایجاد می کند.

به گزارش روزیاتو، تحقیقات نشان می دهد که تجربه یک رویداد آسیب زا می تواند چندین سال بعد به سرطان منجر شود.

طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده یا یک آسیب جدی می تواند تأثیری پایدار بر روان شما داشته باشد و نحوه واکنش شما به استرس را تا آخر عمر بدتر کند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2019 روی بیش از 54000 زن نشان داد زنانی که ضربه‌ای مانند تصادف رانندگی را تجربه کرده‌اند و علائم PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) را نشان داده‌اند، دو برابر بیشتر از زنانی که از این ضربه جان سالم به در نبرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. آلوده شدند

مطالعه دیگری در سال 2022 روی 278 بیمار نشان داد که اکثر بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن و پانکراس پنج سال قبل از تشخیص یک رویداد استرس زا بزرگ را تجربه کردند.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که ارتباط بین استرس و سرطان چندان قوی نیست. یک مطالعه در سال 2016 روی بیش از 100000 زن در بریتانیا هیچ ارتباطی بین حوادث نامطلوب زندگی و خطر ابتلا به سرطان سینه نشان نداد.

دکتر آندریا لین رابرتز معتقد است که ارتباط بین سرطان و استرس بر اساس علمی نیست. او می گوید که عوامل استرس زای شدیدی که منجر به PTSD یا مشکلات عاطفی مادام العمر می شوند، می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهند. به عنوان مثال، ارتباط بین استرس و بیماری قلبی بسیار قوی تر از ارتباط بین استرس و سرطان است.

با این حال، دانشمندان سال هاست که در حال بررسی ارتباط بین سرطان و استرس هستند. به گفته دکتر لورنزو کوهن، استرس می تواند تأثیر عمیقی بر عملکرد سیستم های بدن شما داشته باشد و دفاع طبیعی بدن شما را در برابر سرطان و سایر بیماری ها تضعیف کند.

استرس کوتاه مدت، مانند استرسی که در حین انجام وظایف یا قبل از سخنرانی عمومی تجربه می کنید، بعید است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بدن شما می تواند لحظات کوتاه مدت استرس را تحمل کند. اما یک رویداد آسیب زا می تواند منجر به افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه شود که همه اینها می تواند باعث ایجاد مشکلات مرتبط با استرس مادام العمر شود.

پزشکان بر این باورند که استرس مزمن باعث تغییرات سلولی در بدن شما می شود که در نهایت می تواند منجر به سرطان شود. این نوع استرس زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به طور مداوم هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین تولید می کند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند ضربان قلب شما سریع‌تر شود، فشار خون شما بالا برود و میزان قند خون افزایش یابد.

این مواد شیمیایی همچنین سیستم‌هایی را در بدن شما ضعیف می‌کنند که فوراً در حالت جنگ یا گریز مورد نیاز نیستند تا انرژی بیشتری برای حرکت سریع‌تر فراهم کنند.

این اثرات با استرس کوتاه مدت به سرعت ناپدید می شوند. اما اگر استرس شما مزمن شود، می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد و سیستم ایمنی شما را ضعیف کند، شما را افسرده و مشکلات گوارشی ایجاد کند. استرس مزمن می تواند به طرق مختلف به رشد و گسترش سرطان کمک کند.

زمانی که فردی استرس دارد، احتمال بیشتری دارد که در فعالیت هایی شرکت کند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا ورزش نکردن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا