فناوری و تکنولوژی

(عکس) پهپاد اکس آر کیو-۷۳ شپارد؛ هواگرد جاسوسی جدید پنتاگون

خرید فالوور از سایت اینبو

دارپا، بازوی تحقیق و توسعه پیشرفته پنتاگون، به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد پهپاد جدید XRQ-73 Shepard را بسازد.

به گزارش سرگرمی روز، مجله تسلیحاتی -بخش تحقیقات و توسعه پیشرفته پنتاگون- پروژه جدیدی را برای بهره برداری از هواپیمای جاسوسی بی صدا در دستور کار خود قرار داده است. XRQ-73 SHEPARD از یک پیشرانه الکتریکی هیبریدی استفاده خواهد کرد که صدای موتور را بر فراز قلمرو دشمن حذف می کند. همراه با طراحی مخفیانه و کاهش ردپای مادون قرمز، شپرد می تواند در آسمان بر فراز قلمرو دشمن پنهان بماند و اطلاعات را بدون اطلاع دشمن جمع آوری کند.

هواپیمای جاسوسی هیبریدی

آژانس پروژه های پیشرفته دفاعی (دارپا) به تازگی برنامه خود را برای ساخت این هواپیمای جدید اعلام کرده است. نام “XQR-73: X” برای هواپیمای آزمایشی با حرف R برای شناسایی و حرف Q برای هواپیمای بدون سرنشین انتخاب شد. این هفتاد و سومین هواپیمای رسمی “X” خواهد بود که توسط وزارت دفاع ایالات متحده ساخته شده است. سفر هواپیمای ایکس در سال 1946 با جت مافوق صوت بل X-1 آغاز شد.

نام این پهپاد نشان دهنده هدف آن است: یک پهپاد جاسوسی بدون سرنشین. نام Shepard مخفف Series Hybrid Electric Propulsion Aircraft Demonstration است و توضیح می دهد که چه چیزی این هواپیما را خاص می کند. این اولین هواپیمای نظامی خواهد بود که موتورهای جت را به طور کامل رها می کند و برای پیشرانش به برق تکیه می کند.

XQR-73 یک هواپیمای بدون سرنشین خواهد بود که برای جمع آوری اطلاعات طراحی شده است. طرح‌های مفهومی او نشان می‌دهد که هواپیما شبیه یک بال پرنده (مانند بمب‌افکن رادارگریز B-21 Raider)، بدون بدنه، تثبیت‌کننده‌های عمودی و کابین است. به گفته دارپا، این یک پهپاد گروه 3 است که در آن حداکثر وزن به 599 کیلوگرم می رسد. XQR-73 567 کیلوگرم وزن خواهد داشت. این هواپیمای جاسوسی مانند بمب افکن B-21 ساخت شرکت نورثروپ گرومن است. اولین پرواز XQR-73 برای زمانی در سال جاری برنامه ریزی شده است.

پرواز برقی

در هواپیماهای جت معمولی، هوا توسط موتورهای توربین گازی به داخل کشیده شده و تحت فشار قرار می گیرد و پس از آن اکسیژن و سوخت جت در محفظه احتراق سوزانده می شود. سپس موتور گازهای ایجاد شده توسط این فرآیند را از پشت موتور عبور می دهد و هواپیما به دلیل نیروی رانش ایجاد شده به جلو حرکت می کند.

در هواپیماهای الکتریکی هیبریدی، موتورها سوخت جت را برای تولید نیروی الکتریکی می سوزانند. سپس از قدرت برای چرخاندن فن هایی که نیروی رانش ایجاد می کنند استفاده می شود. یک هواپیمای هیبریدی می تواند برای مدت زمان کوتاهی به باتری ها تکیه کند و در نتیجه پرواز آرام تری داشته باشد. این می تواند به بهبود کیفیت زندگی افرادی که در نزدیکی فرودگاه ها زندگی می کنند کمک کند. می‌تواند از برق مستقیم و باتری برای افزایش موقت نیرو، مانند هنگام بلند شدن از زمین، استفاده کند. مهندسان سال‌ها بر روی هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی کار می‌کردند، اما معرفی یک هواپیمای کاملاً عملیاتی تا کنون دست نیافتنی بوده است.

از پروازهای پر سر و صدا خودداری کنید

پهپادهای کوچکتر با برد کمتر مانند کوادکوپترها و هگزاکوپترها معمولاً با باتری کار می کنند. همانطور که پهپادها بزرگتر می شوند، انتظار می رود برد بیشتری داشته باشند و محموله های بیشتری را حمل کنند و نیروی محرکه احتراق داخلی مانند پروانه ها و توربین های گازی یک امر ضروری در نظر گرفته می شود.

تمام قدرت اضافی ناشی از سوزاندن سوخت هزینه دارد: موتورهای احتراق داخلی بسیار پر سر و صدا هستند. به عنوان مثال پهپاد RQ-7B Shadow ارتش آمریکا صدای زیادی تولید می کند. این پهپاد مانند XQR-73 توسط پنتاگون به عنوان پهپادهای گروه 3 طبقه بندی می شود که معمولاً حداکثر ارتفاع پروازی 18000 فوتی دارند. موتور RQ-7B صدایی تا 99 دسی بل تولید می کند که در ارتفاع 18000 پایی به 13 دسی بل کاهش می یابد. بنابراین شنیدن صدای این پهپاد در هنگام پرواز در این ارتفاع امکان پذیر است.

برخلاف هواپیماهای برقی هیبریدی غیرنظامی، هواپیماهای نظامی از توان الکتریکی متفاوتی استفاده می کنند. پهپادی مانند XQR-73 از نیروی الکتریکی برای حرکت در هنگام برخاستن و فرود استفاده می کند. هنگام نزدیک شدن به آسمان دشمن، هواپیما توربین گاز خود را خاموش می کند و نیروی لازم توسط باتری ها تامین می شود. در این شرایط صدای موتور پهپاد ناپدید می شود و هواپیما به طور ناگهانی در سکوت به پرواز خود ادامه می دهد.

پسر جغد شاخدار بزرگ

XQR-73 از نسل مستقیم جغد شاخدار بزرگ (GHO)، یکی دیگر از پروژه های توسعه پهپادهای بی صدا است. GHO یکی از پروژه های پروژه های تحقیقاتی اطلاعات پیشرفته (YARPA)، معادل دارپا در جامعه اطلاعاتی بود. این نام به توانایی جغدها در پرواز بی صدا اشاره دارد که تشخیص نزدیک شدن آنها را برای طعمه غیرممکن می کند.

مشخص نیست چه اتفاقی برای پروژه جغد شاخدار بزرگ افتاده است. اما این دو پروژه برای موفقیت به فناوری باتری متکی هستند، حوزه ای که در 13 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. بنابراین، شاید دارپا معتقد است که این فناوری به نقطه ای از توسعه رسیده است که می توان بدون سر و صدا یک پهپاد 567 کیلوگرمی را به پرواز درآورد.

جغد شاخدار بزرگ نیز یک پروژه Northrop Grumman است، بنابراین برخی از طراحی احتمالا به XQR-73 منتقل می شود. یکی از تفاوت های این دو هواپیما در محل قرارگیری پروانه هاست. JHO چهار ملخ داشت که در بالای هواپیما نصب شده بودند، در حالی که XQR-73 آنها را در داخل بدنه قرار می داد. بنابراین، امضای رادار آنها از بین می رود و شناسایی هواپیما دشوارتر می شود.

هواپیمای الکتریکی هیبریدی این پتانسیل را دارد که صنعت هوانوردی را متحول کند. یک XQR-73 موفق، یک هواپیمای پیشگام خواهد بود که عصر پرواز آرام‌تر را آغاز می‌کند. خبر خوب برای افرادی که در نزدیکی فرودگاه ها زندگی می کنند و خبر بد برای نیروهای دشمن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا