آشپزی

فوت و فن پخت آش عباسعلی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن پخت آش عباسعلیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تکنیک آشپزی آش عباسعلی

هنر آشپزی و آشپزی آش عباسعلی و راز خوشمزه طعم لذیذ و خانگی آش عباسعلی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آش عباسعلی یکی از انواع خاص آش است که شباهتی با شله قلمکار دارد اما با سابقه ای منحصر به فرد و تامل برانگیز در حدود دو قرن. این آش خوشمزه معمولا در استان کرمانشاه تهیه می شود و نام آن از افسانه ای قدیمی به نام عباسعلی گرفته شده است.

داستان تولد نام این غذا از این قرار است: در گذشته آشپزی معتمد و متدین به نام عباسعلی در شهر مسلمان نشین رفسنجان زندگی می کرد. این آشپز بزرگوار در هر شب ماه مبارک رمضان در مسجد محل غذای مخصوصی برای افطار تهیه می کرد و به مردم می داد تا مسلمانان آن شهر با این غذای گوارا گفتگو کنند. مواد تشکیل دهنده این آش شامل انواع حبوبات، سبزیجات تازه و روغن محلی کرمانشاه بود که با ترکیب شدن با یکدیگر به آشی معطر و خوشمزه تبدیل شد.

سپس با گذشت زمان این آش به آش عباسعلی معروف شد و به یکی از غذاهای محبوب و دلچسب این منطقه تبدیل شد. پختن این سوپ به حوصله و دقت زیادی نیاز دارد و هنر خاصی در آن وجود دارد، مانند کشیدن پنیر هنگام تهیه پیتزا.

مواد لازم برای تهیه آش عباسعلی

نخود 1/2 پیمانه

لوبیا چیتی 1/2 پیمانه

1/2 فنجان لوبیا سفید

گندم پوست کنده 1/5 پیمانه

1/2 فنجان برنج

عدس 1/2 پیمانه

300 گرم پای بره

5 عدد پیاز بزرگ

سیر برای سیر داغ 10 حبه

فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه و نمک به میزان لازم

روغن حیوانی به میزان لازم

نعنا خشک برای نعناع داغ در صورت نیاز

آموزش آشپزی آش عباسعلی

حبوبات را از شب قبل و همچنین برنج را در جای دیگری برای مدتی خیس کنید. در این مدت چندین بار آب روی نوک سینه ها را عوض کنید تا ورم آنها کاملا برطرف شود. سپس حبوبات را در زودپز یا قابلمه بریزید تا بجوشد. حتما لوبیاها را بین انگشتان خود فشار دهید تا آماده بودن را بررسی کنید. اگر به راحتی له شوند و سفت نباشند نشانه پخته بودن آنهاست.

گندم را جداگانه نیم پز کنید. وقتی نیم پز شد، برنج را به آن اضافه می کنند تا همزمان پخته شوند.

گوشت را با مقداری فلفل و ادویه در قابلمه یا زودپز بریزید و آب اضافه کنید. اجازه دهید گوشت کاملا بپزد، سپس آن را بردارید و برش دهید.

در قابلمه ای پیاز خرد شده را با روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود. سپس مقداری فلفل سیاه بریزید و تمام حبوبات پخته شده، ریشه رنده شده، برنج و گندم را به همراه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید آش عباسعلی بجوشد تا دانه ها و برنج و گندم در آن دیده نشود.

این سوپ به دلیل وجود گوشت ریشه طعم خاصی دارد. برای تزیین، غذا را با چربی حیوانی ریخته و با پیاز سرخ شده، فلفل تند و سیر تند تزیین می کنند.

تکنیک آشپزی آش عباسعلی

اگر طعم چربی حیوانی را دوست ندارید، می توانید این افزودنی را از لیست مواد به کار رفته در سوپ حذف کنید.

برای اینکه سوپ تندتر و خوشمزه تر شود، بهتر است فلفل قرمز را به آن اضافه کنید.

در حین پخت مراقب باشید سوپ نسوزد و مدام هم بزنید.

ماجرای آش عباسعلی چیست؟

تاریخ دویست ساله آش عباسعلی کرمانشاهی به داستان سرآشپز معروف کرمانشاهی به نام «عباسعلی» برمی گردد. این سرآشپز در دو قرن اخیر تصمیم به طبخ غذای مخصوص گرفت و در افطار به روزه داران تقدیم کرد. این ماجرا باعث شد بسیاری از کرمانشاهی ها این غذای خاص را در ماه رمضان بیشتر بپزند. ارزش غذایی آش عباسعلی حاوی مواد غذایی غنی از جمله حبوبات و گوشت (حاوی پروتئین، روی و آهن) باعث شده تا این غذا به عنوان یک غذای مقوی برای روزه داران محبوب شود.

آش عباسعلی کرمانشاهی به غیر از ماه رمضان در تمام طول سال به عنوان یک غذای محلی سنتی استفاده می شود و بیشتر در رستوران های سنتی سرو می شود. این غذا در ایام مذهبی مانند ایام محرم و صفر نیز تهیه و بین مردم توزیع می شود.

راز مرگ آش عباسعلی

در تهیه آش عباسعلی توجه به کشش آن بسیار مهم است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید مربوط به تهیه فلفل دلمه ای در آش عباسعلی است. برای این کار بهتر است از روغن کرمانشاهی استفاده کنید تا طعم بسیار لذیذی به آن بدهد. البته اگر به روغن کرمانشاهی دسترسی ندارید می توانید از کره یا روغن معمولی نیز برای سرخ کردن پیازچه در آش عباسعلی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا