فناوری و تکنولوژی

ماجرای حذف پیام رسان‌های ایرانی از گوگل‌پلی چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

اخیراً Google Security Shield هشداری را به کاربران گوشی های مجهز به سیستم عامل اندروید ارسال کرده و از آنها خواسته است که پیام رسان «بله» را به دلیل ناامن بودن از گوشی خود حذف کنند. پس از این اتفاق، امین تجملیان با تکذیب ایمن نبودن Yes اعلام کرد که تمامی تنظیمات و گزینه های Yes طبق قوانین پلی استور بوده و ایمن نیست.

بر اساس گزارش پیوست، گوگل در اقدامی مشابه در نوامبر 1401 با نمایش اخطاری در دستگاه های اندرویدی اعلام کرد که پیام رسان روبیکا ناامن است. مدیران روبیکا در آن زمان اقدام گوگل را “تروریسم دیجیتال” توصیف کردند و ابراز امیدواری کردند که این ترور ناموفق باشد. فعالان این حوزه حذف سایر پیام رسان های ایرانی مانند ایتا، سروش و ایگپ از پلی استور را به دلایل سیاسی و نه فنی از جمله امنیتی می دانند.

دلیل هشدار سپر به‌روزرسانی نشدن بله.

امین تجملیان، معاون اپلیکیشن بله، درباره هشدار Yes Shield و نبود اپلیکیشن ایرانی در پلی استور گفت: چندی پیش کاربران تعداد محدودی پیام خطای Google Shield را به ما گزارش کردند. با بررسی این گزارش ها مشخص شد که این کاربران مدت زیادی است که اپلیکیشن خود را آپدیت نکرده اند. گوگل و سیستم عامل اندروید به طور مداوم در حال تغییر و به روز رسانی خط مشی های توسعه اپلیکیشن اندروید خود هستند. انطباق با این تغییرات یکی از شروط اجباری حضور و فعالیت در عرصه فناوری است. به همین دلیل، همه برنامه ها به طور مرتب نسخه های خود را به روز می کنند. یکی از راه های همگام شدن با تغییرات، به روز رسانی است که همیشه مورد توجه بوده است. بنابراین معمولاً هر ماه نسخه جدید خود را در مارکت های معتبر منتشر می کند و از کاربران می خواهد که از نسخه های به روز شده برای استفاده از آخرین ویژگی ها استفاده کنند.

تجملیان در پاسخ به این سوال که چرا پیام رسان های داخلی نمی توانند در گوگل پلی کار کنند، گفت: نه تنها پیام رسان های داخلی نمی توانند در فروشگاه های خارجی حضور داشته باشند، بلکه برخی اپلیکیشن های معروف و پرکاربرد ایرانی در زمینه های مالی، خرید و تاکسی یابی و… وجود دارند. n همچنین بیش از یک سال است که در این فروشگاه اندرویدی حضور نداشته اند. با مکاتباتی که انجام دادیم و همزمان به اطلاع کاربران رساندیم، گوگل علت این مشکل را اجرای تحریم های خزانه داری آمریکا عنوان می کند.

تحریم سروش پلاس را هم از بین برد

فرهاد مرادی، «مدیر عامل پیام رسان سروش» درباره دلیل عدم وجود این پیام رسان داخلی در پلی استور گفت: امنیت پیام رسان سروش پلاس به طور مداوم در رفع باگ های مختلف و تست های استاندارد شخص ثالث از جمله محلی مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد. و بازارهای خارجی و سالها امنیت او مورد تایید آنها بوده است.

به گفته وی، پیام رسان سروش پلاس در بررسی های انجام شده توسط سازمان های دولتی صادرکننده گواهینامه امنیتی در ماه های اخیر بیشترین امتیاز را از نظر رعایت دستورالعمل های امنیتی کسب کرده است. تاکنون هیچ شرکت یا موسسه داخلی یا بین المللی ادعای ناامن بودن سروش پلاس را نداشته است. در خصوص ممنوعیت حضور در بازارهای بین المللی، در سال های اخیر تیم این پیام رسان ایمیلی از سوی گوگل مبنی بر تحریم ایران دریافت کرد و سپس سروش پلاس از بازار گوگل پلی حذف شد. در این فرآیند، گوگل مسائلی مانند ضعف امنیتی یا ناامنی این محصول را مطرح نکرده است.

مدیر روابط عمومی روبیکا که به صورت مشترک با سوروس پلاس و بله ثبت شده است، در پاسخ به علت عدم فعالیت پیام رسان های داخلی در پلی استور گفت: طبیعتا هر سرویس پیام رسان در هر کجای دنیا از خدمات خود پیروی می کند. پروتکل‌ها و روش‌های امنیتی.» خود باید امنیت داده‌های کاربرانش را تضمین کند؛ بنابراین بحث امنیت پیام‌رسان تنها مربوط به داخلی یا خارجی نیست و به‌طور کلی این که پیام‌رسان‌های داخلی ناامن تلقی می‌شوند، درست نیست. برخی تحریم‌های فنی می‌توانند بر «معرفی خطرناک» برنامه‌های بومی تأثیر بگذارند، نه فقط پیام‌رسان‌ها.

پیام رسان روبیکا از پروتکل پیام رسانی رمزگذاری شده بهره برده و بارها این موضوع را اعلام کرده است. بنابراین تمامی اطلاعات این پیام رسان کاملا امن و غیر قابل نفوذ می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا