سبک زندگی

مهمترین خواص گلپر در سال ۱۴۰۳ که کسی به شما نمی گوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص گلپر

گلپر یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی تاریخ با خواصی که دارد جای خود را در طب سنتی باز کرد. در گذشته از این گیاه برای درمان تشنج، التهاب و بیماری های قارچی استفاده می شد. اما اخیراً محققان دریافته اند که گلپر خواص درمانی جدیدی دارد. بیایید در مورد فواید و مضرات گلپر بیشتر بدانیم.

فواید و خواص گلپر

گلپر: مبارزه کننده با قارچ پا

معمولاً پای ورزشکار به دلیل وجود قارچ های مزاحم مشکل ساز است. این مشکل در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری هایی مانند دیابت یا سرطان دارند، بیشتر دیده می شود. برای درمان این عفونت می توانید از گلپر استفاده کنید. فقط این گیاه را روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید و آن را خشک کنید. برای درمان عفونت این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

گلپر: کمک به درمان آرتریت و نقرس

گلپر دارای خواص ضد التهابی قوی است. بنابراین می توان از آن در درمان بیماری هایی مانند آرتروز و نقرس که باعث التهاب و درد مفاصل می شود استفاده کرد. با کمک گلپر می توان تورم و درد مفاصل را کاهش داد.

گلپر: راهی برای کاهش چربی خون

مطالعات نشان داده است که استفاده از عصاره گلپر می تواند به کاهش تری گلیسیرید سرم خون در بیماران مبتلا به بیماری قلبی کمک کند. اگرچه مطالعات کوتاه مدت هنوز به نتایج قطعی نرسیده است، اما ممکن است با استفاده طولانی مدت از این گیاه شاهد نتایج مثبتی باشیم.

گلپر: مبارزه با زخم های پوستی

مطالعات نشان می دهد که گلپر دارای خواص ضد درد و ضد عفونی کننده قوی است. بنابراین درمان زخم های پوستی با گلپر توصیه می شود. این گیاه می تواند به ضد عفونی کردن زخم ها و جلوگیری از گسترش آنها کمک کند.

سلامت پوست و مو

یکی از ویژگی های متمایز گلپر این است که حاوی ویتامین E است. این ویتامین به تحریک جریان اکسیژن به بدن و پوست سر کمک می کند. گلپر با افزایش متابولیسم بدن، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را در بدن ذخیره می کند. همچنین با کمک ترکیب اکسیژن و خون به اکسید شدن سلول های مو کمک می کند و بازسازی سلول های موی آسیب دیده را تسهیل می کند.

گلپر: کمک قوی به هضم غذا و کاهش وزن

گلپر خاصیت گرمی دارد و سردی معده را کاهش می دهد که در هضم غذا موثر است. علاوه بر این گلپر اشتهای کاذب را کنترل می کند و در کاهش وزن موثر است. همچنین به عنوان یک چربی سوز قوی برای شکم و پهلوها شناخته می شود. بنابراین بعد از تمرین می توانید از چای گلپر استفاده کنید.

گلپر: تقویت کننده قدرتمند حافظه

نوشیدن چای گلپر به عنوان راهی برای غلبه بر سرماخوردگی مغز و بهبود حافظه شناخته شده است. پس از استفاده از آن، بهبود محسوسی در حافظه احساس خواهید کرد. این خاصیت گلپر به دلیل خاصیت خنک کنندگی آن در مغز است.

گلپر: یک عامل ضد میکروبی قوی محیطی

گلپر دارای خواص ضد میکروبی است که به توقف رشد میکروارگانیسم ها کمک می کند. عصاره گلپر را می توان به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده کرد. آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کنند. بنابراین، می توانید این محلول را در مکان هایی که میکروارگانیسم ها رشد می کنند استفاده کنید.

گلپر: یک داروی موثر برای تشنج

گلپر با ترکیباتی مانند تری ترپن ها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها در درمان تشنج بسیار موثر است. مصرف دم کرده ای از برگ گلپر می تواند به کاهش دفعات تشنج و کنترل تشنج کمک کند.

عوارض و مضرات گلپر

از باغ در برابر گلپر مراقبت کنید

گیاه Calendula با دانه های خود می تواند گیاهان اطراف را از بین ببرد، بنابراین اگر این گیاه را در باغ خود دارید، بسیار مراقب باشید. از رشد زیبای گلپر لذت ببرید، اما با توجه به قابلیت پخش شدن دانه های آن، مراقب کنترل و جلوگیری از گسترش آن باشید تا گیاهان دیگر را از بین نبرد.

محافظت از پوست در تماس با گلپر

برگ گلپر حاوی مواد شیمیایی خاصی است که برای پوست مضر است. بنابراین در صورت تماس با این گیاه بلافاصله دست های خود را بشویید. می توانید از محافظ هایی مانند دستکش استفاده کنید تا پوست شما در تماس با گلپر در معرض مواد مضر قرار نگیرد.

آب گلپر و مضرات آن برای پوست

نکته مهم در مورد گلپر سمی بودن آب آن است. اگر آب گلپر با پوست تماس پیدا کند، ممکن است باعث حساسیت به نور خورشید شود. به همین دلیل، افراد ممکن است خارش، قرمزی، اگزما و بی حسی را تجربه کنند. برخی افراد حتی ممکن است دچار سوختگی درجه سه شوند و علائم این بیماری تا یک سال ادامه داشته باشد. بنابراین همیشه از تماس مستقیم پوست با آب گلپر خودداری کنید و در صورت تماس بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط: گلپر و تاثیر آن بر تخمک گذاری

گلپر گیاهی دارویی است که خواص زیادی دارد اما باید با دقت بیشتری به آن نگاه کرد. تحقیقات نشان می دهد که عصاره گلپر می تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد و باعث ناباروری در زنان شود. اگر از گلپر به عنوان درمان یا مکمل استفاده می کنید، باید به این نکته توجه کنید و با پزشک خود مشورت کنید. اگر شما یا همسرتان قصد بارداری دارید و می خواهید بچه دار شوید، بهتر است قبل از هر تصمیمی با پزشک خود صحبت کنید و از تاثیر گلپر بر تخمک گذاری مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا