فناوری و تکنولوژی

گرمایش جهانی چگونه باعث بلایای طبیعی می‌شود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که پدیده تغییر اقلیم که اثرات آن در نقاط مختلف جهان مشهود است، محتمل ترین توضیح برای بارش شدید باران در روزهای اخیر در دبی است.

به گزارش بی بی سی، بر اساس این مطالعات، چهار ویژگی آب و هوایی که ممکن است نشان دهنده تأثیر تغییرات آب و هوایی بر وقوع رویدادهای آب و هوایی غیرعادی باشد عبارتند از:

بارندگی بیشتر – به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش متوسط ​​دمای زمین، جو می تواند حدود هفت درصد رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. این تغییر می تواند منجر به تشکیل قطرات باران بیشتر و بارش شدیدتر، گاهی اوقات در مدت زمان کوتاهتر و در یک منطقه کوچکتر شود.

با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و انسانی، کارشناسان ارزیابی کرده اند که آیا رویدادهای شدید آب و هوایی را می توان به تغییرات آب و هوایی نسبت داد.

در مورد بارندگی شدید در آوریل 2024 در امارات و عمان، نتیجه گیری دقیق در مورد نقش پدیده های مرتبط با تغییرات آب و هوایی دشوار بود. در همان ماه بخش‌هایی از شرق آفریقا شاهد سیل شدید بود.

بارش شدید باران در این منطقه از جهان اتفاقی نادر است و رکوردهای زیادی برای مقایسه در اختیار محققان قرار نمی دهد. اما این نوع بارندگی ها 10 تا 40 درصد شدیدتر شده اند و به گفته گروه ارتباطات آب و هوا (WWA) محتمل ترین توضیح برای این موضوع تغییر آب و هوای زمین است.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تغییرات اقلیمی دقیقاً چه نقشی در این رویداد ایفا کرده است، اما گروه ارتباطات آب و هوا دریافت که ترکیب تغییرات آب و هوا با پدیده جوی طبیعی موسوم به “دوقطبی اقیانوس هند” بارندگی در ماه های اکتبر و نوامبر در سال 2023 انجام شد. شدیدتر

در سپتامبر همان سال، سیل شدید در مناطق شمالی لیبی قربانیان بر جای گذاشت. تغییرات آب و هوای زمین احتمال بارندگی شدید را تا 50 برابر افزایش داده است و سال ها تاخیر تلاش ها برای مقابله با این پدیده را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش سازمان تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC)، در سطح جهانی، بارندگی شدید در بیشتر مناطق زمین در نتیجه فعالیت های انسانی افزایش یافته است. این سازمان معتقد است که این روند با افزایش گرمایش زمین ادامه خواهد داشت.

امواج گرمای شدیدتر و طولانی تر – حتی افزایش جزئی در دمای متوسط ​​زمین تأثیر قابل توجهی بر وقوع رویدادهای گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، الگوی توزیع میانگین دمای روزانه به سمت گرمای بیشتر تغییر کرده است و احتمال روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را افزایش می‌دهد.

در اوایل آوریل 2024، در جریان موج گرمای شدید در منطقه ساحلی آفریقا، دمای هوا در مالی به 48.5 درجه سانتیگراد رسید که منجر به افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها و تعداد موارد مرگ و میر شد.

گروه ارتباط آب و هوا دریافته است که بدون تغییرات اقلیمی ناشی از انسان، چنین گرمایی امکان پذیر نخواهد بود و با ادامه گرمایش جهانی، احتمال وقوع چنین رویدادهایی افزایش خواهد یافت.

در ژوئیه 2022، انگلستان برای اولین بار شاهد افزایش دما به رکورد 40 درجه سانتیگراد بود که باعث اختلال گسترده در سراسر کشور شد.

همین گروه می گویند که بدون تغییرات آب و هوایی، چنین وضعیتی بسیار بعید است. در عین حال، طول موج گرما در بسیاری از نقاط از جمله انگلیس در حال افزایش است.

این وضعیت می تواند نتیجه یک گنبد حرارتی یا گنبد حرارتی باشد.

گنبدهای گرمایی در اثر افزایش زیاد فشار اتمسفر در یک منطقه بزرگ ایجاد می شوند و باعث می شوند هوای گرم به پایین رانده شده و در آنجا به دام بیفتد و در نتیجه دمای هوا در یک منطقه بزرگ به طور چشمگیری افزایش می یابد.

بر اساس یک نظریه، افزایش دما در قطب شمال – که تقریباً چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است – سرعت بادهای شدید معروف به جریان جت را کاهش می دهد و احتمال ایجاد گنبدهای گرما را بیشتر می کند.

خشکسالی های طولانی تر – درک اینکه تغییر آب و هوا چگونه با خشکسالی های خاص ارتباط دارد می تواند دشوار باشد.

در دسترس بودن آب به عوامل بیشتری نسبت به دمای هوا و بارش بستگی دارد و سیستم های آب و هوایی طبیعی در این امر نقش اساسی دارند. این وضعیت در مورد خشکسالی در آفریقای جنوبی در اوایل سال 2024 نشان داده شده است.

اما وقوع امواج گرما در نتیجه تغییرات آب و هوایی می تواند سطح زمین را خشک کرده و منجر به تشدید خشکسالی شود. در نتیجه، هوای بالای سطح زمین سریعتر گرم می شود و منجر به گرمای شدیدتر می شود. با گرم شدن هوا، تقاضا برای آب، به ویژه برای کشاورزی، افزایش می یابد و فشار بیشتری بر منابع تامین آب وارد می کند.

بخش‌هایی از شرق آفریقا بین سال‌های 2020 تا 2022 پنج فصل متوالی بارندگی ناکافی را تجربه کردند و این منطقه بدترین خشکسالی خود را در 40 سال گذشته تجربه کرد. خشکسالی تنها در سومالی 1.2 میلیون نفر را آواره کرد.

به گزارش گروه ارتباطات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی احتمال وقوع چنین خشکسالی هایی را حداقل 100 برابر بیشتر کرده است.

گرمایش ناشی از انسان همچنین عامل اصلی بدترین خشکسالی در جنگل های بارانی آمازون در نیمه دوم سال 2023 است که حداقل نیم قرن است که مشابه آن دیده نشده است.

سوخت بیشتر برای آتش سوزی جنگل – آتش سوزی به طور طبیعی در بسیاری از نقاط جهان رخ می دهد.

در نتیجه، تعیین اینکه آیا تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد یا تشدید آتش سوزی خاص شده است دشوار است زیرا عوامل دیگری مانند تغییر کاربری زمین نیز دخیل هستند.

سازمان تغییر اقلیم سازمان ملل متحد معتقد است که تغییرات آب و هوایی محیط مساعدتری را برای گسترش آتش سوزی های جنگلی ایجاد می کند. گرمای شدید و طولانی مدت باعث می شود رطوبت بیشتری از خاک و پوشش گیاهی تبخیر شود و محیط خشک تری برای اشتعال ایجاد شود.

این سوخت مناسب برای آتش را فراهم می کند، که به سرعت گسترش می یابد، به خصوص اگر همراه با باد باشد.

افزایش دما همچنین ممکن است احتمال رعد و برق را در شمالی ترین جنگل های جهان افزایش دهد که به نوبه خود باعث آتش سوزی در جنگل ها می شود. در سال 2023، کانادا بدترین فصل آتش سوزی تاریخ خود را تجربه کرد که طی آن حدود 18 میلیون هکتار جنگل و علفزار در آتش سوخت.

گروه تغییرات اقلیمی می‌گوید تغییرات آب و هوایی احتمال ایجاد شرایط مناسب برای آتش‌سوزی‌های بزرگ جنگلی در شرق کانادا را بیش از دو برابر کرده است و باعث گسترش آن آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

بر اساس مطالعه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، وقوع آتش سوزی در جنگل ها در آینده به دلیل ترکیبی از تغییرات آب و هوایی و تغییر کاربری زمین های جنگلی گسترده تر و شدیدتر در سراسر جهان خواهد بود.

این موسسه پیش بینی می کند که در صورت ادامه روند فعلی، احتمال شدیدترین شکل آتش سوزی جنگل ها تا سال 2100 تا 50 درصد افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا