فناوری و تکنولوژی

۵ تانک غول پیکری که بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

خرید فالوور از سایت اینبو

وقتی تانک‌های جنگی را تجسم می‌کنید، تصاویری از یک خودروی زرهی قدرتمند به ذهن خطور می‌کند – ماشین‌هایی که برای مقاومت در برابر سخت‌ترین شرایط جنگی طراحی شده‌اند و قدرت شلیک فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند. با این حال، هنوز ممکن است متوجه نباشید که برخی از این تانک ها چقدر غول پیکر هستند. دلیل اندازه آنها بسیار ساده است.

به گفته Rossiato، تانک‌های مدرن برای محافظت در برابر انواع تهدیدات، از موشک‌های ضد تانک گرفته تا بمب‌های دست‌ساز، به زره‌های ضخیم و لایه‌ای نیاز دارند – که البته به معنای وزن و حجم قابل توجهی است.

آنها همچنین باید موتورهای قدرتمندی در قلب خود داشته باشند که بتوانند بدن عظیم آنها را در زمین های ناهموار، از میدان های جنگ گل آلود گرفته تا جاده های معمولی، به حرکت درآورند. همچنین این تانک ها باید تمام سلاح ها و تکنولوژی مورد نیاز خود را داشته باشند. اسلحه های اصلی کالیبر بزرگ همراه با سیستم های گلوله سازی خودکار به فضای قابل توجهی نیاز دارند. با این همه فناوری و قدرت آتش، آیا تانک ها دیگر برای جنگ مدرن مناسب نیستند؟ پاسخ به این سوال دشوار است و هر کسی نظر خود را دارد، اما ارزش بررسی را دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با اندازه و مقیاس واقعی برخی از غول پیکرترین تانک ها آشنا کنیم.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

M1 آبرامز

تانک M1 Abrams که توسط جنرال داینامیکس ساخته شده است، یکی از بهترین تانک هایی است که تا کنون برای ورود به میدان جنگ ساخته شده است. این تانک در سال 1980 وارد خدمت ارتش ایالات متحده شد تا جایگزین تانک قدیمی M60 شود، عمدتاً در پیش بینی جنگ آتی علیه اتحاد جماهیر شوروی. با گذشت زمان، آبرامز در واقع شاهد درگیری در جنگ های مختلف بود. از جنگ خلیج فارس تا بحران کنونی اوکراین. آبرامز بدون شک یک تانک محبوب است. در واقع، وب‌سایت IMDb فهرست کاملی از فیلم‌های برچسب‌گذاری شده با کلمه کلیدی «M1 Abrams Tank» دارد که از Transformers گرفته تا Godzilla را شامل می‌شود. اما شاید حتی هالیوود هم نتواند شما را برای مقیاس و اندازه واقعی این تانک آماده کند.

طول آبرامز 9.75 متر به جلو، 3.65 متر عرض و بیش از 2.4 متر ارتفاع دارد. زره عظیم آن وزن کل تانک را حدود 71.2 تن می کند! کتاب رکوردهای گینس حتی عنوان “سنگین ترین تانک (امروزه)” جهان را به M1A2 Abrams اعطا کرد. M1 Abrams علاوه بر اندازه چشمگیر، ویژگی های جالب دیگری نیز دارد. برخلاف اکثر مخازن دیزلی، مخزن M1 Abrams به جای موتور دیزل از توربین گازی استفاده می کند. موتور توربین گاز Honeywell AGT1500 حدود 1500 اسب بخار قدرت تولید می کند که به این تانک غول پیکر اجازه می دهد تا به سرعت 72 کیلومتر در ساعت دست یابد. اندازه بسیار زیاد M1 Abrams نیز بزرگترین نقطه ضعف آن است. وزن سنگین تانک آبرامز حمل و نقل آن را محدود می کند که می تواند مشکلات لجستیکی ایجاد کند. مدیر آزمایش و ارزیابی عملیاتی پنتاگون در مصاحبه با دیفنس نیوز درباره آخرین نسخه تانک آبرامز گفت: M1A2 SEPv3 را نمی توان با خودروهای بازیابی فعلی، پل های تاکتیکی یا وسایل نقلیه حمل تجهیزات سنگین حمل کرد.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

پلنگ 2

تاریخچه لئوپارد 2 آلمانی از دهه 1970 و در دوران جنگ سرد آغاز می شود، زمانی که برخی از سازندگان آلمانی (از جمله پورشه معروف امروزی) در طراحی آن سهیم بودند. لئوپارد 2 برای اولین بار در سال 1979 وارد خدمت شد و از آن زمان به روز رسانی های مختلفی دریافت کرد تا به عنوان یک بازیگر اصلی در جنگ های مدرن باقی بماند. این تانک از یک موتور دیزل توربوشارژ استفاده می کند که مانند آبرامز 1500 اسب بخار قدرت تولید می کند. این موتور به تانک اجازه می دهد تا به سرعت بیش از 67 کیلومتر در ساعت برسد و آن را به یکی از سریع ترین تانک های موجود تبدیل کند. لئوپارد 2 با تانک پر می تواند بیش از 547 کیلومتر را طی کند. با این حال، چشمگیرترین ارقام این تانک مربوط به ابعاد مخزن است.

هنگامی که بشکه رو به جلو باشد، لئوپارد 2 بیش از 10 متر طول، 3.65 متر عرض و بیش از 2.43 متر ارتفاع دارد. این تانک با وزن تخمینی 64.5 تا 67 تن در فهرست 10 تانک بزرگ تاریخ نیز قرار گرفته است. پلنگ باید آنقدر بزرگ باشد که بتواند تمام تجهیزات خود را در خود جای دهد. سلاح اصلی این تانک یک تفنگ 120 میلی متری راین متال Rh-120 است که قادر به شلیک گلوله هایی مانند DM63 است که می تواند تا 750 میلی متر زره نفوذ کند. علاوه بر این، این تانک آلمانی دارای دو مسلسل 7.62 میلی متری است. در مورد زره، Leopard 2 دارای طراحی مدولار است که از مواد کامپوزیت ساخته شده است، ویژگی که تغییرات و تعمیرات ساده را تسهیل می کند. لئوپارد همچنین قیمتی متناسب با اندازه خود دارد – آخرین نسخه تانک، Leopard 2A8، حدود 30 میلیون دلار قیمت دارد.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

مدعی 2

چلنجر 2 در جولای 1994 وارد خدمت ارتش بریتانیا شد و یکی از تانک های جنگی است که نبردهای زیادی را در کشورهایی مانند بوسنی، کوزوو و عراق به خود دیده است. از آنجایی که Tank Challenger 2 بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، در فرهنگ عامه در سراسر جهان از فیلم گرفته تا مجلات نیز تأثیر گذاشته است. اما این شکوه هنوز با دیدن واقعیت و درک اندازه آن قابل مقایسه نیست. تانک چلنجر 2 بیش از 64 تن وزن دارد و در صورت تجهیز به ماژول های زرهی اضافی می تواند به وزن رزمی 75 تن برسد. طول آن 13.41 متر (توپ به جلو)، در حالی که 4.26 متر عرض و 2.4 متر ارتفاع دارد – ابعادی که به تنهایی ترس را در دل دشمنان ایجاد می کند. این تانک از یک موتور دیزلی V12 با قدرت 1200 اسب بخار نیرو می گیرد، بنابراین با وجود اندازه آن، می تواند به سرعت بیش از 59 کیلومتر در ساعت در جاده و 40 کیلومتر در ساعت در خارج از جاده برسد.

چلنجر به لطف مخزن سوخت 1727 لیتری خود 544 کیلومتر برد دارد. چلنجر 2 همچنین یکی از تانک های بسیار مسلح تمام دوران است – سلاح اصلی آن اسلحه 120 میلی متری L30A1 است که می تواند از مهمات کلاهک انفجاری قوی (HESH) استفاده کند. همچنین این تانک دارای یک مسلسل سنگین 7.62 میلی متری با منبع تغذیه خارجی و یک مسلسل خودکار 7.62 میلی متری است. چلنجر با استفاده کامل از اندازه قابل توجه خود، می تواند 49 تفنگ اصلی و 4200 گلوله 7.62 میلی متری را در خود جای دهد. این تانک همچنین دارای زره ​​سطح 2 دورچستر بهبود یافته است که تکامل زره چوبهام مورد استفاده در چلنجر 1 است.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

تی-14 آرماتا

تانک T-14 Armata مدرن ترین تانک اصلی روسیه است که قرار است جایگزین تانک های قدیمی شوروی مانند T-72، T-80 و T-90 شود. این تانک جنگی واقعاً مظهر عبارت “بزرگتر از آنچه فکر می کنید” است – حدود 55 تن وزن دارد، حدود 8.7 متر طول، 3.5 متر عرض و تقریبا 3.3 متر ارتفاع دارد. T-14 از یک موتور دیزلی توربوشارژ 1500 اسب بخاری بهره می برد که می تواند به حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت برسد. علاوه بر این، این تانک روسی دارای برد عملیاتی بیش از 480 کیلومتر است که آن را به یک تانک سریع و چابک نسبت به اندازه خود تبدیل می کند. تسلیحات اصلی T-14 یک تفنگ 125 میلی متری بدون لوله است، اما در برخی مدل ها ممکن است یک تفنگ اصلی 152 میلی متری نصب شده باشد.

در مورد سلاح های ثانویه، آرماتا دارای یک مسلسل 12.7 میلی متری کورد و یک مسلسل 7.62 میلی متری PKTM است. با وجود قدرت آتش بالا، T-14 استقرار کمی در میدان جنگ داشته است. گزارش های اولیه در سال 2019 نشان می داد که تنها تعداد کمی از این تانک جدید روسی ساخته و آزمایش شده است. در آن زمان وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که تی-14 در سال 2024 آماده عملیات فعال خواهد بود، اما روسیه به دلیل هزینه بالا و احتمال افتادن آن به دست نیروهای اوکراینی و انجام تحقیقات، تمایلی نداشت. استفاده از آن در این کشور اخیراً درگیری با اوکراین نداشته است. نگرانی در مورد قیمت کمی مضحک است – زیرا انتظار می رود مدل پایه تانک حدود 3.75 میلیون دلار قیمت داشته باشد، در حالی که مدل های پیچیده تا 5 میلیون دلار قیمت دارند که در مقایسه با سایر تانک های اصلی جنگی بسیار کم است.

5 تانک غول پیکر که بسیار سنگین تر و بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید

نماد 2C

Char 2C، یک تانک جنگی فوق سنگین فرانسوی، یکی از بزرگترین تانک هایی است که تا کنون وارد خدمت شده است. طراحی و ساخت مخزن توسط FCM، یک تجارت کشتی سازی، گویای جاه طلبی آن از نظر اندازه و حجم است. این تانک در ابتدا دارای موتورهای 6 سیلندر مرسدس بود، اما آنها آنقدر بزرگ بودند که در نهایت با یک مایباخ 250 اسب بخاری جایگزین شدند – البته دو تا! چار حتی با وزن سنگین خود می تواند به حداکثر سرعت 12 کیلومتر در ساعت برسد. اگر این سرعت و چابکی چندان قابل توجه به نظر نمی رسد، اما در کمال تعجب در مقایسه با سایر تانک های آن زمان، این تانک قدرت مانور بالایی داشت. برای درک کمی بیشتر در مورد اندازه این تانک، باید بدانید که Char 2C برای کار به خدمه 12 نفره نیاز دارد.

اما واقعاً Char 2 چقدر بزرگ بود؟ طول تانک 10.3 متر، ارتفاع آن کمی کمتر از 4 متر و عرض آن 2.95 متر و وزن آن بین 69 تا 77 تن برآورد شده است. اندازه و وزن قابل توجه Char 2C هم یک نعمت و هم یک نفرین بود – زیرا برای نفوذ به مناطق حفاظت شده عالی بود، اما بسیار سنگین و برای جابجایی آن دشوار بود. وزن آن در واقع تا زمان معرفی Tiger II در سال 1944 آن را به یکی از سنگین ترین تانک های فعال تبدیل کرد. این تانک دارای یک اسلحه 75 میلی متری APX 1897 و چهار مسلسل 8 میلی متری بود که یکی از آنها در برجک عقب قرار داشت. زره آن نیز در زمان خود بسیار چشمگیر است – 45 میلی متر در جلو و 35 میلی متر در اطراف برجک اصلی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا