سبک زندگی

8 عادتی که شما را 6 سال جوان تر می کند!

نتیجه یک مطالعه که قرار است در جلسه علمی سال 2023 انجمن قلب آمریکا ـ مابین 11 تا 13نوامبر در فیلادلفیا ـ ارائه شود، گزارش می‌دهد که برخورداری از سلامت بالای قلبی-عروقی که با پایبندی به فهرست 8ضرورت زندگیِ این انجمن تعریف می‌شود، می‌تواند میانگین سن زیستی افراد را 6سال کاهش دهد.

به گزارش سرگرمی روز، برطبق این مطالعه که نیاز به داوری دارد، این فهرست می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های مرتبط با سن را نیز کاهش دهد.

فهرست 8ضرورت زندگی شامل موارد زیر است:

خواب کافی

پرهیز از کشیدن سیگار

اشتغال منظم به فعالیت‌ بدنی

خوردن غذاهای سالم

حفظ وزن سالم

برخورداری از سطوح سالم قند و کلسترول خون

نگه‌داری فشار خون در طیف طبیعی

ظ

8ضرورت زندگی به کاهش سن زیستی کمک می‌کند

محققان ارتباط بین سلامت قلبی-عروقی را با میزانی که مردم به اجرای فهرست 8ضرورت زندگی پایبند بودند، بررسی کردند. آن‌ها میزان پایبندی افراد به این فهرست را بر اساس امتیازی که کسب کرده بودند در سه طبقه برخورداری بالا، متوسط و پایین از سلامت قلبی-عروقی دسته‌بندی کردند.

تیم تحقیقاتی همچنین سن زیستی افراد را با محاسبه سن فنوتیپ افراد اندازه‌گیری کرد. سن فنوتیپ بر اساس سن شناسنامه‌ای به علاوه نتایج 9آزمایش خون که برای اندازه‌گیری میزان متابولیسم، التهاب و عملکرد اندام‌های داخلی تجویز می‌شود، تعیین می‌شود.

محققان برای آنکه سرعت سن فنوتیپ افراد را تعیین کنند، تفاوت بین سن شناسنامه‌ای و سن فنوتیپی آن‌ها را محاسبه کردند تا ببینند که آیا آن‌ها نسبت به سن شناسنامه‌ای‌شان در حال سریع یا کندتر پیرشدن هستند.

تحقیق انجام شده روی 6500نفر نشان داد افرادی که از سلامت قلبی-عروقی بهتری برخوردار بودند، به لحاظ فیزیولوژیکی جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای بودند. به‌طور میانگین سن شناسنامه‌ای آن‌ها 41سال اما سن زیستی‌شان 36سال بود.

در نقطه مقابل کسانی که سلامتی قلبی-عروقی پایینی داشتند، خیلی سریع‌تر از هم‌سن‌وسال‌های‌شان در حال پیر شدن بودند. این افراد میانگین سنی 53سال داشتند اما سن زیستی‌شان 57سال بود.

سن زیستی چیست؟

موشه سزیاف، متخصص ژنتیک، می‌گوید: «سن زیستی دربرگیرنده چندین تغییر فیزیولوژیکی است که با رشد افراد رخ می‌دهد.»

او می‌گوید تحقیقات فعلی نشان می‌دهند که این تغییرات عمدتا تحت تأثیر تغییرات مرتبط با سن که روی عملکرد ژن اثر می‌گذارد، رخ می‌دهد. این تغییرات روی عملکرد سیستم ایمنی، متابولیسم، سیستم قلبی-عروقی و مغز اثر می‌گذارد و می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامتی داشته باشد.

او توضیح می‌دهد: «مطالعات اخیر بین این تغییرات و تغییرات اپی‌ژنتیک، به خصوص تغییرات متیل‌دار شدنِ دی‌.ان.ای که به سن مرتبط است، ارتباطی قوی کشف کرده است. متیل‌دار شدنِ دی.ان.ای مستلزم علائم شیمیایی روی مکان‌های خاصی روی دی.ان.ای است که عملکرد ژن‌ها را تنظیم می‌کنند.»

سزیاف می‌گوید دگرگونی روی توزیع این علائم می‌تواند روی عملکرد ژن‌ها اثر بگذارد که این خودش روی فیزیولوژی اندام‌های داخلی اثر می‌گذارد.

او تأکید می‌کند که فرایند تغییر متیل‌دار شدنِ دی.ان.ای اغلب به نام «ساعت اپی‌ژنتیک» شناخته می‌شود. درحالیکه طول عمر یک شخص معمولی در حدود 100سال است، اما افراد با طول‌ سن‌های متنوعی وجود دارند.

«این ساعت در مقایسه با سن شناسنامه‌ای انعکاس بهتری از وضعیت سلامتی ماست.»

«سرعتی که این ساعت به جلو می‌رود تا حد زیادی به ما به ارث می‌رسد اما اکنون بیش‌ازپیش مشخص شده که سبک زندگی، عوامل محیطی و تأثیرات اجتماعی روی سرعت پیر شدن ما اثرگذار است.»

چطور سن زیستی را کند کنیم؟

سزیاف می‌گوید: «این باور وجود دارد که عادت‌های فهرست 8ضرورت زندگی می‌توانند روی برنامه‌ریزی ژنتیکی ما، احتمالا از طریق مکانیزم‌های اپی‌ژنتیک، اثر بگذارند. این عادات با مدارهای تنظیم‌کننده‌ای که با سن تغییر می‌کنند، تعامل برقرار می‌کنند و سیگنال‌های حیاتی‌ای ارسال می‌کنند که می‌تواند برنامه‌های اپی‌ژنتیک را برای یک وضعیت جوان‌تر مجددا تنظیم کند.»

او تأکید می‌کند که شواهد زیادی نشان می‌دهند که عوامل سبک زندگی شامل رژیم غذایی، خواب و ورزش می‌توانند برنامه‌های اپی‌ژنتیکی ما را تعدیل کنند.

او تأکید می‌کند اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چه مکانیزمی باعث می‌شود که این عادت‌ها روی متیل‌دار شدنِ دی‌.ان‌.ای و سایر فرایند‌های اپی‌ژنتیکی اثر بگذارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا