فناوری و تکنولوژی

ماشین دست‌ساز انگلیسی با طرح ایتالیایی

خرید فالوور از سایت اینبو

مدل سفارشی 200 هزار پوندی مورگان بدون سقف یا شیشه جلو، برنامه جگوار برای عرضه طیف جدیدی از محصولات الکتریکی، علت کاهش تقاضا برای ابرخودروهای برقی چند میلیون دلاری و حضور یک خودروساز جدید چینی در بازار جهانی با کمک یک سازنده غربی ماشین ها.

مورگان با طعم ایتالیایی

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، مورگان، خودروساز انگلیسی، از مدل سفارشی جدیدی که با همکاری یک استودیو ایتالیایی طراحی شده، رونمایی کرده است. تنها 50 دستگاه از مورگان میدسامر ساخته خواهد شد و این خودروساز بریتانیایی می گوید همه این مدل ها را پیش فروش کرده است.

نام خودرو اشاره به اوج فصل تابستان دارد که طبق اعلام کارخانه بهترین زمان برای رانندگی با این خودرو است. نیمه تابستان نیز نام تپه ای در نزدیکی کارخانه مورگان است. مورگان از سال 1914 به ساخت ماشین آلات دست ساز در این منطقه مشغول است و اکنون بین 800 تا 1000 دستگاه در سال تولید می کند.

این خودرو از نظر فنی شبیه پلاس 6 مدل کارخانه ای است که موتور آن 6 سیلندر با قدرت 335 اسب بخار و تولید بی ام و می باشد. مورگان سرعت و شتاب خودرو را اعلام نکرده است، اما حداکثر سرعت پلاس 6 با این موتور 166 مایل در ساعت (267 کیلومتر در ساعت) و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 4.2 ثانیه است. بدنه Midsummer حدود 150 کیلوگرم سبکتر از Plus 6 است و این می تواند عملکرد Midsummer را بهتر از Plus 6 کند.

ظاهر خودرو کاملا جدید است و با همکاری استودیوی ایتالیایی Pininfarina طراحی شده است. فلیکس گیلبرتوس، مدیر طراحی پینین فارینا می گوید که پروژه Midsummer با گفتگو بین طراحان دو شرکت در یک میخانه در انگلستان آغاز شد و منجر به جلسات جدی تری برای صرف قهوه در ایتالیا شد.

حاصل این همکاری خودرویی است که تمام ویژگی های مورگان را دارد اما شبیه هیچ مدل کارخانه ای نیست. Midsummer سقف و جلوپنجره ندارد، چراغ های آن بزرگتر از پلاس 6 است و طراحی جلوپنجره آن تغییر کرده است. اتاق با لایه های نازکی از چوب ساج تزئین شده است و به جز یک نمایشگر کوچک در جلوی فرمان، اطلاعات به صورت آنالوگ به راننده نشان داده می شود.

مورگان می گوید Midsummer مدلی برای مدل های جدید این کارخانه خواهد بود. قیمت این خودرو اعلام نشده است اما رسانه ها پیش بینی می کنند که قیمت آن حدود 200 هزار پوند (250 هزار دلار) باشد. در مقایسه، قیمت پایه Morgan Plus 6 حدود 90000 پوند (115000 دلار) است.

مورگان می گوید که هر خودرو را به سلیقه مشتری تغییر می دهد. تولید خودرو از پاییز امسال آغاز می شود و آخرین خودروها در سال 2025 به مشتریان تحویل داده می شود.

فصل جدیدی برای جگوار

جگوار اعلام کرده است که تا پایان سال جاری اولین مدل از سری محصولات جدید خود را در آمریکا معرفی خواهد کرد. این خودرو قرار است در سال 2025 با قیمت پایه حدود 100000 پوند (127000 دلار) روانه بازار شود.

جگوار در طیف محصولات جدید خود سه خودرو خواهد داشت که هر سه آنها برقی هستند و بر روی پلتفرمی ساخته خواهند شد که مخصوص جگوار ساخته شده است. این کارخانه به جای رقابت با بنز و بی ام و با این مدل های جدید می خواهد با شرکت هایی مانند بنتلی و پورشه رقابت کند.

با نزدیک شدن به عرضه مدل جدید، جگوار تولید پرفروش ترین مدل F-Pace خود را متوقف خواهد کرد. فروش آخرین سری از این مدل آغاز شده است و جگوار می گوید تولید آن تا پایان سال جاری متوقف خواهد شد. به تازگی تولید سدان و سدان اسپرت جگوار متوقف شده است.

انتخاب آمریکا برای معرفی اولین مدل از خط تولید جدید جگوار بی دلیل نیست. این خودروساز انگلیسی در دهه 1990 با جذب مشتریان ثروتمند آمریکایی اعتبار کسب کرد و فروش بسیار خوبی داشت و حالا می خواهد این موفقیت را با مدل های جدید خود تکرار کند.

گمانه زنی های زیادی در مورد زمان عرضه مدل جدید جگوار وجود دارد. برخی از خبرنگاران معتقدند که این خودرو در تابستان در فستیوال خودروهای کلاسیک در پبل بیچ کالیفرنیا ارائه خواهد شد و برخی نیز منتظر عرضه این خودرو در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در پاییز هستند.

بسیاری از جزئیات فنی در مورد این خودرو منتشر نشده است، اما مدیران کارخانه می گویند طراحی این خودرو بسیار مبتکرانه و الهام گرفته از مدل های گذشته کارخانه مانند E-Type است و می تواند تا 700 کیلومتر با هر بار شارژ طی کند.

کاهش تقاضا برای ابرخودروهای الکتریکی

ریماک، سازنده ابرخودروهای برقی، اعلام کرده است که تقاضا برای تنها مدلش، Nevera، آنقدر که پیش‌بینی می‌کرد قوی نیست و بعید است مدل بعدی آن تمام الکتریکی باشد. ریماک نورا در سال 2021 با قیمتی در حدود دو میلیون و 200 هزار دلار به بازار عرضه شد و قرار است 150 دستگاه از آن تولید شود.

ریماک نورا یکی از اولین سوپراسپرت های برقی جهان بود و با قدرت 1914 اسب بخاری خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این خودروساز کارخانه ای در کرواسی است که توسط Mate Rimac تاسیس شده است. ریماک نیز سه سال پیش کنترل بوگاتی را در دست گرفت.

آقای ریماک در کنفرانس آینده اتومبیل‌ها که توسط فایننشال تایمز برگزار شد، گفت که دلیل فروش نکردن نورا این بود که از نظر او ابرخودروهای برقی دیگر «باحال» نیستند.

آقای ریمک گفت که وقتی پروژه نورا در سال 2016 شروع شد، برقی بودن خاص و جذاب بود، اما در چند سال گذشته بازار تغییر کرده است و دولت ها و برخی خودروسازان می خواهند خودروهای برقی را در صنعت خودروسازی جریان اصلی کنند. روندی که او با آن مخالف است.

مدیر کارخانه ریماک معتقد است اکنون که خودروهای برقی به جریان اصلی تبدیل شده اند، مشتریان خاص و ثروتمند می خواهند متفاوت باشند و آنها به دنبال این تفاوت در پیروی از فناوری آنالوگ و موتورهای بنزینی هستند.

آقای ریماک وضعیت را با بازار ساعت های لوکس مقایسه کرد، جایی که یک ساعت آنالوگ دست ساز بسیار گران تر از ساعت هوشمند دیجیتال است. در حالی که ساعت هوشمند قابلیت های به مراتب بیشتری دارد. او گفت: «یک اپل واچ همه کارها را بهتر انجام می دهد، اما هیچ کس حاضر نیست 200 هزار دلار برای آن بپردازد.

با این حال، Matte Rimac گفت که قصد ندارد نورا را از بازار خارج کند. او معتقد است که سوپراسپرت های برقی همچنان می توانند تجربه و امکاناتی را در اختیار مشتری قرار دهند که با خودروهای بنزینی امکان پذیر نیست و مطمئن است برای صد و چند دستگاه نورا که فروخته نشده، مشتری پیدا می شود.

Lipmotor، خودروساز جدید چینی اعلام کرده است که به زودی محصولات خود را در 9 کشور اروپایی از طریق نمایندگی های گروه خودروسازی Stlantis به فروش خواهد رساند. همکاری این دو شرکت با عرضه یک مدل کوچک و یک شاسی بلند الکتریکی در 200 نمایندگی Stellantis آغاز می شود و انتظار می رود تعداد نمایندگی ها تا سال 2026 به 500 نمایندگی افزایش یابد.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو شرکت، کارلوس تاوارس، مدیر گروه Stellantis گفت که این شرکت قصد ندارد بازار خودروهای ارزان‌تر از 20000 یورو را به رقبای چینی واگذار کند، اما به گفته وی، “آن را دوست دارم یا نه، چینی ها در حال گرفتن سهم از بازار اروپا هستند و من می خواهم از این فرصت در اینجا استفاده کنم.”

کارلوس تاوارس معتقد است که خودروسازان چینی تا پایان سال 2024 ده درصد از بازار اروپا را اشغال خواهند کرد و بهترین راه این است که به آنها بپیوندیم و از این روند سود ببریم.

پاییز گذشته، استلانتیس 20 درصد از سهام لیپموتور را به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون یورو خریداری کرد. این دو کارخانه به طور مساوی صاحب یک شرکت هستند که محصولات لیپموتور را به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد.

Lipmotors در سال 2015 تاسیس شد و اولین مدل خود را در سال 2019 روانه بازار کرد. این کارخانه در حال حاضر دارای پنج مدل هیبریدی-الکتریکی و الکتریکی در محصولات خود است که ارزان ترین مدل آن 49900 یوان (کمتر از هفت هزار دلار) قیمت دارد. لیپموتور در سه ماهه اول سال جاری 33410 دستگاه خودرو فروخته است.

مدل کوچکی که لیپموتور قصد دارد به اروپا صادر کند T03 نام دارد و احتمالا با قیمت زیر بیست هزار یورو به فروش خواهد رسید. T03 می تواند تا 265 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. مدل دیگری به نام C10 گرانتر است و با تسلا مدل 3 و Y و فولکس واگن ID3 و ID4 رقابت می کند. این SUV می تواند تا 420 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و به بالاترین استانداردهای ایمنی اروپا دست یافته است. Lipmotor می گوید این خودرو را به طور خاص برای بازارهای جهانی طراحی کرده است.

Stlantis با Lipmotor موافقت کرد که اگر دولت ها بر صادرات محصولات آن شرکت تعرفه وضع کنند، Lipmotors محصولات خود را در کارخانه Stlantis تولید کند. لیپموتورز همچنین خدمات پس از فروش محصولات خود را از طریق نمایندگی های Stellantis ارائه خواهد کرد.

در همان زمان، Stellantis خودروهای الکتریکی ارزان قیمت را از طریق کارخانه های تابعه خود ارائه می دهد. سیتروئن اخیراً یک مدل برقی C3 را روانه بازار کرده است و فیات نیز یک مدل پاندای برقی ارزان قیمت عرضه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا