اخبار روزفناوری و تکنولوژی

آشفته‌ بازار آیفون؛ وقتی ممنوعیت واردات به سود جویان فرصت جولان می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

سرگرمی روز: موضوع این است که شرکت اپل برای بعضی گوشی‌های دست‌دوم که خودش رسماً ریفربیشد نکرده است، هنگام ثبت در سایت اپل پیغام «خریده‌شده در سال ۱۹۷۸» را نمایش می‌دهد. اپل با این پیغام و اشاره نمادین به سال ۱۹۷۸ به کاربر اطلاع می‌دهد که گوشی او گوشی دست‌دومی ریفربیشدی است که از‌طریق اپل خریده‌نشده و فروشنده‌های متفرقه آن را فروخته‌اند.

دلیل دریافت این خطا که مدیر فروش این شرکت فروش کالای دیجیتال به آن اشاره کرده، نیز همین است که نشان می‌دهد گوشی مدنظر دست‌دوم است.

دلیل ذکر تاریخ ۱۹۷۸ در این مواقع ارزش و اهمیتی است که سال ۱۹۷۸ برای شرکت اپل دارد. شرکت اپل سال ۱۹۷۶ تأسیس شد و تولید محصولاتش را از سال ۱۹۷۸ آغاز کرد. ذکر این سال در خطای مذکور بیشتر جنبه نمادین دارد و قاعدتاً بدین‌معنی نیست که گوشی در آن سال ساخته شده است.

سایت اپل به کاربران خود امکان می‌دهد تا تاریخ ۱۹۷۸ دستگاهشان را اصلاح کنند؛ اما برای این کار باید مدرک خرید از فروشگاه‌های رسمی اپل ارائه دهند. با‌توجه‌به اینکه اپل استور در ایران وجود ندارد، چنین امکانی برای ایرانی‌هایی که هنگام ثبت گوشی چنین پیغامی را دریافت می‌کنند، فراهم نیست.

درکنار واردات گوشی‌هایی با سریال 5L، یکی دیگر از معضلاتی که در واردات گوشی‌های آیفون ۱۳ از کشور امارات وجود دارد، موضوع پک‌شدن این آیفون‌ها است. مدیر فروش شرکت مذکور در گفت‌وگو با زومیت از مشاهدات اخیرش در کشور امارات می‌گوید:

فروشنده دیگری که خودش در حوزه واردات هم فعالیت می‌کند، می‌گوید اکثر کسانی که گوشی‌ها را به این شیوه وارد می‌کنند، آن‌ها را به‌عنوان گوشی نو و به همان قیمت می‌فروشند. این در حالی است که خودشان گوشی را به قیمت گوشی استوک و ریفربیشد خریده‌اند.

فروش گوشی ریفربیشد و استوک موضوعی غیر‌عادی نیست. مدیر فروش شرکت فعال در حوزه واردات و فروش کالاهای دیجیتال می‌گوید:

همان‌طور‌که این مدیر فروش می‌گوید، گوشی‌های استوک و ریفربیشد ایراد یا نقصی ندارند؛ بلکه گوشی‌هایی هستند که احتمالاً مشکل یا نقص داشته‌اند؛ اما شرکت اپل این نقایص را برطرف و دوباره آن‌ها را پک و با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه می‌کند.

مسئله این است که بعضی از این گوشی‌های آیفون ۱۳ ریفربیشد که در بازار ایران وجود دارد، به نام گوشی نو و با همان قیمت فروخته می‌شوند. تعداد دیگری از این گوشی‌ها وضعیت به‌مراتب بدتری دارند؛ یعنی با ترفندهایی دست‌کاری می‌شوند و به‌عنوان گوشی دست‌اول عرضه می‌شوند.

دست‌کاری مشخصات گوشی با کیت‌های چینی و اماراتی

دست‌کاری مشخصات گوشی با کیت‌های خاص، ترفند دیگری است که بعضی واردکنندگان برای سوءاستفاده از مصرف‌کننده و به‌دست‌آوردن سود بیشتر از آن استفاده می‌کنند. همان واردکننده و فروشنده پاساژ علاءالدین به زومیت می‌گوید:

مجموع این شرایط باعث شده است تا از یک سو، رکود در بازار باشد و از سوی دیگر، همه‌چیز به‌ضرر مصرف‌کننده و خریدار تمام شود. این واردکنندگان و فروشندگان اعتقاد دارند این وضعیت نابه‌سامان نتیجه ممنوعیت واردات آیفون و رجیستر‌نشدن مدل‌های ممنوعه موجود در بازار است:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا