فناوری و تکنولوژی

آخرین وضعیت ماهواره «پارس۱»

خرید فالوور از سایت اینبو

دکتر حسن سالاری با اشاره به آخرین وضعیت عملیاتی ماهواره پارس-1 گفت: تمامی قسمت های زیرسیستم های ارتباطی این ماهواره در باندهای S و U/V که وظیفه ارتباط داده و فرماندهی زمینی را بر عهده دارند، به روز و بالا می روند. دویدن در شب، ارتباط مناسب برای حدود 20 دقیقه امکان پذیر است.

به گزارش سرگرمی روز، وی تاکید کرد: تمامی قسمت های زیرسیستم ارتباطی باند ایکس که وظیفه دریافت تصویر را بر عهده دارد آزاد شده و بدون مشکل کار می کند. همچنین تمامی بخش های زیرمجموعه سازه و سیستم های کنترل دما که وظیفه اندازه گیری و کنترل و حفظ و توزیع شرایط دمایی مطلوب در ماهواره را بر عهده دارند، راه اندازی شده اند.

سالاریه ادامه داد: تمامی قسمت های زیرسیستم برق و توزیع از پنل های خورشیدی، باتری، شارژ، مبدل های ولتاژ و …. راه اندازی شده اند و علاوه بر این، بخش های اصلی زیرسیستم وضعیت ماهواره شامل انواع سنسورها، بردها، پردازش و الگوریتم های مربوط به راه اندازی، تست و عملکرد آنها تایید شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: بخش‌های عمده زیرسیستم موقعیت‌یابی و کنترل نگرش با موفقیت آزمایش شده و در حال کار است. در ناحیه زیرسیستم نگهداری موقعیت، یعنی. درایو تقریبا تمامی قطعات در ابتدا تست شده و در آینده نزدیک عملیات توسط آنها انجام خواهد شد.

سالاریه با تاکید بر اینکه قطعات اصلی زیرسیستم کنترل وضعیت شامل زیرسیستم تثبیت کننده ماهواره و سیگنال ماهواره تست شده است، افزود: قسمت تثبیت هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری به خوبی کار می کند. در بخش کنترل کاراکتر، چندین بار بر روی تمام بخش‌های سخت‌افزاری با موفقیت تست شده‌اند و خوشبختانه عملکرد خوبی داشتند.

وی افزود: تست های زیادی در بخش های نرم افزاری انجام شده و با به روز رسانی ها، کیفیت عملکرد نرم افزار کنترل وضعیت هر روز در حال بهبود است. البته در این قسمت مواردی در طراحی مورد توجه قرار گرفته است که در حال کار و تست آن هستیم.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: دو محموله از سه محموله نظارتی ماهواره‌ای تاکنون تحت آزمایش‌های متعدد قرار گرفته‌اند، اما هنوز آزمایش روی محموله تصویربرداری باند مرئی را آغاز نکرده‌ایم که به زودی آغاز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، کارایی زیرسیستم های پردازش و مدیریت داده ها نیز تاکنون مثبت ارزیابی شده و البته باید در نمونه های بعدی به خصوص از نظر نرم افزاری به روز رسانی شود.

سالاریه ادامه داد: این ماهواره نزدیک به سه ماه است که در مدار زمین قرار دارد و تجربیات ارزنده ای در زمینه ماهواره های حسگر در اختیار محققان صنعت فضایی ایران قرار داده است. در برخی از زیرسیستم ها عملکرد عالی و بدون نقص است و در برخی نیاز به تغییر طراحی سخت افزاری داریم که در نمونه های بعدی این ماهواره پیاده سازی و اجرا می شود.

وی یادآور شد: در برخی موارد باید نرم افزاری را که برای اولین نسخه ماهواره در مدار اعمال می کنیم اصلاح کنیم و نتیجه اصلاحات را ارزیابی کنیم تا در تست های بعدی لحاظ شود.

سالاریه با اشاره به تاریخچه این ماهواره، ماهواره پارس 1 پرتاب شده در اسفند 1402 را اولین سری ماهواره های سنجش پژوهشگاه فضایی دانست که برای اولین بار در مدار مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و گفت: این ماهواره قابلیت دارد. قابل رؤیت بوده و می تواند خدمات خوبی برای ارائه تصاویر لازم از کشور در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، محیط زیست، پایش منابع آب، شناسایی مراکز آلاینده، داده های مورد نیاز در زمینه نقشه ها و … ارائه دهد. پس از تثبیت

وی افزود: البته در نمونه پرتاب شده به عنوان اولین ماهواره از این خانواده، باید طراحی های ماهواره به طور کامل ارزیابی شود و پس از اصلاح خطاها و به روز رسانی های لازم، به خدمت برسد. نمونه اصلاح شده بعدی این ماهواره نیز در دست ساخت است که انتظار می رود در سال جاری تکمیل شود. عمر عملیاتی این ماهواره ها 3 سال پیش بینی می شود اما عمر مداری آن بسیار بیشتر است.

در روز پنجشنبه 19 اسفند 1402 ماهواره پارس 1 توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و به مدار خورشید آنگا در ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین تزریق شد. پارس 1 ماهواره ای تحقیقاتی است که در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی، ساخته، مونتاژ و آزمایش شده است.

این ماهواره 134 کیلوگرمی از سری ماهواره های تحقیقاتی و اندازه گیری پژوهشگاه فضایی ایران است و با هدف تصویربرداری عملکردی، توسعه بازار داده های اندازه گیری داخلی و توسعه و آزمایش فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی داخلی طراحی و ساخته شده است. . اندازه گیری.

این ماهواره دارای سه دوربین تصویربرداری است و اطلاعات مربوط به منابع زمین را در سه محدوده طیفی مرئی، مادون قرمز موج کوتاه و فروسرخ حرارتی دریافت می کند. طیف رنگی و دوربین مادون قرمز موج کوتاه این ماهواره در کمتر از 100 روز 95 درصد از سرزمین های ایران را به تصویر کشیده است. همچنین دوربین حرارتی مادون قرمز با قابلیت دید در شب قادر است در کمتر از 45 روز کل خاک ایران را به تصویر بکشد.

از دیگر ماموریت های این ماهواره می توان به تست مکانیزم پانل خورشیدی قابل استقرار، تست تصحیح مدار با پیشرانه گاز سرد، تست عملکرد تعیین موقعیت ماهواره مستقل از GPS بر اساس روش موقعیت یابی محلی، تست عملکرد مجتمع تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با پنل‌های خورشیدی قابل باز شدن و بردهای اختصاصی، آزمایشی برای انتقال داده با سرعت بالا در باند X، اندازه‌گیری میزان تابش فضایی در مدار با استفاده از. محموله برای اندازه گیری میزان تابش فضایی (دوزیمتری).

فناوری های مورد استفاده در ماهواره پارس 1 عبارتند از: مخابرات باند V/UHF، مخابرات طیف گسترده باند S، مخابرات باند X، سنسور موقعیت یابی GPS، سنسور موقعیت یابی ODS، سنسور خورشید، سنسور ستاره، سنسور مغناطیس سنج، سنسور ژیروسکوپ، سنسور تشعشعات کیهانی، لوله حرارتی. ، تجهیزات سخت افزاری و چارچوب های نرم افزاری برای کنترل حالت های مختلف افزونگی و پنل های خورشیدی. این فناوری ها زیربنای فناوری های مورد نیاز برای ماهواره های عملیاتی آینده کشور خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا