فناوری و تکنولوژی

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟ ویژگی‌های آن چه خواهد بود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

در حالی که اکثر مردم با جنگنده های نسل چهارم مانند F-16 Fighting Falcon جنرال داینامیکس و جنگنده های نسل پنجم مانند F-35 Lightning II لاکهید مارتین آشنا هستند، چندین کشور روی هواپیماهای نسل ششم کار می کنند. وقتی به توپ کریستالی آینده نگاه می کنیم، می توان گفت که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، مفهوم جنگنده نسل هفتم دور از ذهن نیست.

با این حال، قبل از اینکه یک جت جنگنده نسل هفتم را تصور کنیم، اجازه دهید ابتدا به مفهوم نسل در جت های جنگنده نگاه کنیم و ببینیم که چه معنایی دارد و هواپیماهای نظامی چگونه تکامل یافته اند.

نسل های جنگنده

در سال 1990، ریچارد پی هالیون، مشاور ارشد امور هوا و فضا در پنتاگون، طبقه‌بندی جت‌های جنگنده را به شش نسل هواپیما بر اساس دسته‌های زیر پیشنهاد کرد:

سرعت ما فوق صوت

همخوانی (سرعت برابر با سرعت صوت)

مافوق صوت

ماخ-2

چند ماموریتی

قدرت مانور بالا

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

جت های جنگنده نسل اول

هواپیماهای جنگنده نسل اول در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم توسعه یافتند، و در حالی که شبیه به طراحی مورد استفاده برای هواپیماهای موتور پیستونی مانند سوپرمارین اسپیت فایر و مسرشمیت Bf 109 بودند، بال های جارویی داشتند و با موتورهای جت نیرو می گرفتند. نمونه هایی از جنگنده های نسل اول هواپیماهای زیر هستند:

Messerschmitt Me 262

شهاب گلوستر

خون آشام د هاویلند

لاکهید اف-80

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

نسل دوم هواپیماهای جنگی

جنگ کره (1950-1953) سازندگان هواپیماهای نظامی را با چالش‌های جدیدی در طراحی هواپیماهایی که می‌توانستند در سرعت‌های بالا به طور کارآمد عمل کنند، مواجه کرد. پس از جنگ جهانی دوم، جت های جنگنده عمدتاً برای رهگیری سایر هواپیماها مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، طراحان به زودی به نیاز به هواپیماهای چند منظوره پی بردند، هواپیماهایی که بتوانند با هواپیماهای دیگر مبارزه کنند و مأموریت های پشتیبانی زمینی را انجام دهند. نمونه هایی از جنگنده های جت نسل دوم عبارتند از:

لاکهید F-104 Starfighter

Mikoyan-Gurevich MiG-21

رعد و برق انگلیسی انگلیسی

داسو میراژ III

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

جت های جنگنده نسل سوم

هواپیمای جنگی نسل سوم که برای انجام چندین عملکرد و حمل انواع مهمات طراحی شده است. آنها همچنین قادر به پرتاب بمب های هدایت شونده لیزری هستند در حالی که می توانند در نبردهای هوا به هوا شرکت کنند. نمونه هایی از جنگنده های نسل سوم جت عبارتند از:

مک دانل داگلاس اف-4 فانتوم

Mikoyan-Gurevich MiG-23

سوخو سو-17

شنیانگ J-8

هاکر سیدلی هریر

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

نسل چهارم جنگنده های جت

در دهه 1970، طراحان هواپیما شروع به استفاده از مواد کامپوزیتی مانند فیبر کربن، فناوری fly-by-wire و حسگرهای پیشرفته‌تر کردند. جت های نسل سوم اولیه در درجه اول برای سرعت طراحی شده بودند و از موشک های هوا به هوا مانند Sparrow و Sidewinder استفاده می کردند. در اینجا جنگنده‌های نسل چهارم بسیار سبک‌تر بودند و نسبت موتور به وزن بالاتری داشتند که باعث مانور بیشتر آنها می‌شد. جنگنده های نسل چهارم قابل توجه عبارتند از:

جنرال داینامیکس اف 16

ساب 37 ویگن

پاناویا تورنادو

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

جت های جنگنده نسل پنجم

پس از پیشرفت‌های عظیم در فناوری رایانه، دیجیتالی شدن و رادارگریزی، جنگنده‌های نسل پنجم پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی امروزی هستند. در حالی که جنگنده های نسل چهارم بر مانور و رهگیری از فاصله نزدیک تاکید دارند، جنگنده های نسل پنجم هواپیماهای چند منظوره با قابلیت های رادارگریز و اویونیک پیشرفته هستند. نمونه هایی از جنگنده های نسل پنجم عبارتند از:

لاکهید مارتین اف-22 رپتور

لاکهید مارتین F-35 Lightning II

چنگدو J-20

سوخو-57

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

جت های جنگنده نسل ششم

در حالی که هنوز در حال توسعه است، انتظار می رود جنگنده های جت نسل ششم با فناوری جدید و درس های آموخته شده از هواپیماهای نسل پنجم ساخته شوند. با تمرکز بر تهدیدات آینده، نقش جنگنده به عنوان یک هواپیمای برتری هوایی از اهمیت کمتری برخوردار است. این جنگنده اکنون بر روی ماموریت های سرنشین دار و بدون سرنشین در حالی که در کنار هواپیماهای بدون سرنشین کار می کند، تمرکز می کند. در حال حاضر، ایالات متحده و روسیه در حال کار بر روی توسعه یک جنگنده نسل پنجم برای مطابقت با نسل جدید هستند، در حالی که کشورهای دیگر مانند بریتانیا، ژاپن، سوئد، فرانسه، آلمان و ایتالیا در حال کار بر روی توسعه یک جنگنده جدید هستند. هواپیماهای جنگی نسل ششم همکاری کنند.

آیا جت جنگنده نسل هفتم وجود دارد؟  ویژگی های آن چه خواهد بود؟

جت های جنگنده نسل هفتم

در حالی که نسل ششم جنگنده جت هنوز در حال توسعه است، هر جنگنده نسل هفتم احتمالاً از همان الگوی تکامل جنگنده در دهه های گذشته پیروی خواهد کرد. در گذشته، نسل‌های جت‌های جنگنده بر اساس موفقیت‌های گذشته و در عین حال ترکیب فناوری‌های جدید ساخته شده‌اند.

برنامه هایی مانند B-21 Raider Northrop Grumman فناوری مورد استفاده برای ساخت بمب افکن رادارگریز B-2 Spirit را ارتقا می دهند. با این حال، از آنجایی که نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) بر هواپیماهای بدون سرنشین تمرکز می کند، احتمال استفاده آینده از هواپیماهای سرنشین دار کمتر می شود.

تمام صحبت ها در مورد هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی است

اگر به جنگ کنونی اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور در فوریه 2022 نگاه کنید، خواهید دید که چگونه پهپادها نحوه مبارزه ما را تغییر داده اند. در جنگ اوکراین، هزاران پهپاد در مقیاسی بی سابقه برای انجام وظایف زیر مورد استفاده قرار گرفت:

ردیابی نیروهای دشمن

هدف گیری توپخانه و بمب

پرتاب مهمات به سمت اهداف

تعقیب و نابودی وسایل نقلیه در حال حرکت

در کنار توسعه جنگنده های نسل ششم، نیروی هوایی ایالات متحده در حال کار بر روی چیزی است که آن را “هواپیمای رزمی ترکیبی (CCA)” می نامد. CCA یک هواپیمای بدون سرنشین است که در کنار جنگنده های نسل ششم و بمب افکن های رادارگریز کار می کند. برخلاف هواپیماهای جنگی بدون سرنشین فعلی (UCAV) مانند Predator و Reaper که برای شناسایی و انهدام اهداف خاص با موشک های هلفایر استفاده می شوند، CCA از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. نیروی هوایی ایالات متحده در حال کار بر روی سناریویی برای استقرار یک هواپیمای سرنشین دار با چندین CCA است. هواپیمای سرنشین دار می تواند از فاصله ایمن ماموریت را انجام دهد و در عین حال به CCA ها اجازه می دهد تا قسمت های خطرناک ماموریت را مدیریت کنند.

کشورهایی مانند چین قابلیت‌های دفاعی زمین به هوای خود را بسیار بهبود بخشیده‌اند و استقرار هواپیماهای سرنشین‌دار را در صورت درگیری بین ایالات متحده و چین به خطر انداخته‌اند. به عنوان بخشی از بودجه 2025، نیروی هوایی ایالات متحده 559 میلیون دلار برای توسعه بیشتر سیستم Air CCA خود درخواست کرده است. هزینه تولید هر F-35 Lightning II در حال حاضر بیش از 20 میلیون دلار است (بدون احتساب هزینه های توسعه و غیره)، و نیروی هوایی تخمین می زند که CCA دو سوم هزینه کمتری دارد. با نگاهی به چگونگی توسعه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) برای جایگزینی هواپیماهای سرنشین دار، می توان فرض کرد که جنگنده های نسل هفتم بدون سرنشین و با هوش مصنوعی (AI) مجهز خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا