فناوری و تکنولوژی

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی‌دانستید

خرید فالوور از سایت اینبو

اگر از ما در مورد حیوانات باهوش سؤال شود، معمولاً می‌توانیم چند مورد را نام ببریم: شامپانزه‌ها، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و شاید سگ‌ها و گربه‌ها (اگر خودتان سگ یا گربه دارید).

با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که این لیست طولانی تر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم.

طبق تحقیقات، موجوداتی به کوچکی مورچه ها و زنبورها می توانند باهوش تر و دقیق تر از پهپادهای هوشمندی باشند که ما انسان ها می سازیم.

منتظر حقایق جالب در مورد هوش حیوانات باشید.

1- زرافه ها می توانند محاسبات ذهنی انجام دهند

چند واقعیت شگفت انگیز در مورد هوش حیوانات که نمی دانستید

از نظر فنی، این یک معجزه تکاملی است که زرافه ها می توانند خون خود را تا ارتفاع 4-6 متر به مغز خود پمپ کنند.

اما نتایج تحقیقات محققان اسپانیایی نشان می دهد که این حیوانات قدبلند واقعا قادر به انجام محاسبات پیچیده ریاضی هستند.

در این مطالعه که بر روی زرافه های باغ وحش بارسلون در اسپانیا و کارشناسان رفتار حیوانات در دانشگاه بارسلونا انجام شد، به دو زرافه ماده و دو زرافه نر ظروف شفاف پر از سبزیجات نشان داده شد.

هر غذا مخلوطی از هویج و کدو سبز بود. زرافه ها هویج را ترجیح می دادند. سپس محققان موانعی را در جلوی ظروف قرار دادند که دیدن داخل ظروف و بوییدن محتویات ظروف غیرممکن بود.

در یک اتفاق جالب، زرافه‌ها توانستند در 17 مورد از 20 آزمایش تشخیص دهند که به احتمال زیاد در کدام ظرف غذای مورد علاقه آنها وجود دارد. هویج

آنها این انتخاب را بر اساس تعداد دفعاتی که غذای مورد علاقه خود را در ظروف می دادند، انجام دادند، نه بر اساس اطلاعات دیگری مانند عطر.

به گفته محققان، این مطالعه نشان می دهد که اگرچه مغز آنها برای یک پستاندار کوچک در نظر گرفته می شود، اما زرافه ها ممکن است توانایی های ریاضی پیچیده تری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد داشته باشند.

در واقع، این تحقیق نشان می دهد که اندازه نسبی مغز یک ویژگی ضروری برای حضور توانایی های پیچیده ریاضی نیست.

2- دلفین ها برای خود پول درآوردند و با آن خرید کردند

چند واقعیت شگفت انگیز در مورد هوش حیوانات که نمی دانستید

دلفین‌های پوزه بطری نه تنها مغز بزرگ‌تری نسبت به انسان دارند، بلکه نئوکورتکس آنها نسبت به مغز نسبتاً صاف انسان، نورون‌ها و شکاف‌های بیشتری دارد.

کلی، دلفین مؤسسه تحقیقاتی پستانداران دریایی می سی سی پی، توانست از مربیانش بخواهد که ماهی بیشتری به او بدهند تا بخورد.

به کلی و دلفین های دیگر در این مرکز آموزش داده شد که به جمع آوری زباله کمک کنند. آنها در ازای ماهی کاغذها را جمع آوری کردند.

اما کلی متوجه شد که مربیانش هر اندازه کاغذی را می پذیرند تا به او ماهی بدهند، بنابراین او شروع به پنهان کردن تکه های کاغذ زیر یک سنگ کرد و هر زمان که احساس گرسنگی می کرد، یک تکه کاغذ کوچک را به عنوان پس انداز برای هزینه های غذا پاره می کرد. .

کارشناسان می گویند این رفتار کلی نشان می دهد که او قدرت آینده نگری و تأخیر در رضایت را داشته است.

اما هوش عمومی به این محدود نمی شد. طولی نکشید که کلی شروع به استفاده از ماهی “خریداری” خود برای جذب مرغ های دریایی به داخل آکواریوم کرد، زیرا مربیان او به ازای هر مرغ دریایی ماهی بیشتری به او می دادند.

کلی حتی سعی کرد این استراتژی را به پسر خودش آموزش دهد.

3- مورچه ها را در آینه می توان تشخیص داد

چند واقعیت شگفت انگیز در مورد هوش حیوانات که نمی دانستید

طی سال‌ها، محققان بسیاری از حیوانات را در مطالعه‌ای به نام «آینه آزمایش» مورد مطالعه قرار داده‌اند تا ببینند آیا اعضای آن گونه‌های حیوانی می‌توانند خود را در تصاویر آینه‌ای خود تشخیص دهند یا خیر.

در برخی موارد به نظر می رسد حیوانات بزرگ مانند خرس، سگ و گوریل می توانند انعکاس خود را در آینه تشخیص دهند، اما در موارد دیگر طوری واکنش نشان می دهند که گویی با یک رقیب یا غریبه روبرو شده اند.

ممکن است حشرات کاندیدای بعید برای این آزمایش به نظر برسند، اما یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مورچه ها ممکن است درجاتی از خودآگاهی داشته باشند.

مورچه هایی که محققان پس از مشاهده انعکاس آنها در آینه، نقطه آبی کوچکی را روی پیشانی خود گذاشتند، دیوانه وار سعی کردند جوهر آبی را از روی پیشانی خود پاک کنند.

با این حال، این تلاش بی دلیل نبود. مورچه هایی که با این نقطه آبی روی سر به مستعمره خود بازگشتند به عنوان گونه ای رقیب و جنگجو مورد حمله وحشیانه همنوعان خود قرار گرفتند.

4- سگ های دشتی خانه های زیرزمینی می سازند و از آنها دفاع می کنند

چند واقعیت شگفت انگیز در مورد هوش حیوانات که نمی دانستید

سگ های دشتی ممکن است در سطح به دلیل جثه کوچکشان دست کم گرفته شوند، اما این حیوانات مهارت های استثنایی در تونل زدن در زیر زمین و ساختن شهرهای زیرزمینی دارند که می توانند هزاران سگ دشتی و خانه های خصوصی کوچک را در خود جای دهند که هر کدام به دسته خاصی تعلق دارند.

هر یک از این دسته ها که معمولاً از یک سگ دشتی نر، 3 سگ دشتی ماده و چندین سگ کوچک دشتی تشکیل شده است، نه تنها از خانه خود در برابر گله های دیگر دفاع می کند، بلکه از کل شهر زیرزمینی نیز محافظت می کند.

5- کلاغ ها شکارچیان خود را کاوش می کنند تا نقاط ضعف آنها را کشف کنند

چند واقعیت شگفت انگیز در مورد هوش حیوانات که نمی دانستید

کلاغ ها به عنوان پرندگان بسیار باهوشی شناخته می شوند.

آنها می توانند بین افراد دوست و دشمن تمایز قائل شوند، به روش خاصی به آنها هشدار دهند و حتی حیوانی وجود دارد که از زمان های قدیم به باهوش بودن مشهور است و هنوز هم می تواند باهوش تر از مردم باشد.

یکی از شکارچیان طبیعی زاغ ها شاهین شاهین است که به طرز ماهرانه ای کلاغ ها را تعقیب می کند و به همین دلیل است که کلاغ ها استراتژی خاصی برای بقا در نظر گرفته اند.

زاغ ها شاهین ها را مجبور به مبارزه ای بازیگوش می کنند و به نوک بال یا دم آنها ضربه می زنند تا سرعت و رفتار آنها را آزمایش کنند.

کلاغ‌ها پس از آن دقیقاً می‌دانند که شاهین محلی از هر زاویه چگونه به نظر می‌رسد، در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار می‌کند، چه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در حال نزدیک شدن به طعمه است و غیره. تمام این اطلاعات بالقوه نجات دهنده در حافظه زاغ ها ذخیره می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا