فناوری و تکنولوژی

سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!

خرید فالوور از سایت اینبو

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور تا پایان سال جاری میلادی به سامانه دفاع ضد موشکی اس-500 مجهز خواهند شد. با این عذرخواهی نگاهی می اندازیم به تاریخچه و قابلیت های این سامانه دفاعی که گفته می شود قابلیت رهگیری موشک های مافوق صوت را دارد.

به گزارش سرگرمی روز، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه اولین تحویل سامانه موشکی ضد هوایی اس-500 را در سال جاری میلادی دریافت خواهند کرد. بیانیه وزیر دفاع روسیه که توسط خبرگزاری دولتی تاس منتشر شد، نشان دهنده بهبود قابل توجهی در توانایی های نظامی روسیه است.

شویگو گفت: سامانه اس-500 در دو نوع سامانه های موشکی ضد هوایی دوربرد و مجتمع های دفاع ضد موشکی تحویل خواهد شد. علاوه بر این، طرح های گسترده ای برای خرید سامانه های دفاعی دیگر از جمله سامانه های ضد موشکی اس-400 و اس-300 وی 4، سامانه های موشکی Buk-M 3 و Tor-M 2 U و ایستگاه های راداری نسل جدید در حال انجام است.

تاریخچه S-500

سامانه پدافندی S-500 که به سیستم دفاع هوایی پرومتئوس معروف است، در شرکت پدافند هوافضای Almaz-Antey توسعه یافته و برای خنثی کردن طیف وسیعی از تهدیدات فناوری های هوافضای فعلی و آینده در ارتفاعات و سرعت های مختلف طراحی شده است.

توسعه اس-500 در سال 2010 (1389) به دنبال استقرار موفقیت آمیز سامانه اس-400 روسیه آغاز شد. طراحی این سیستم ابتدا در سال 2011 به پایان رسید، اما تولید مستمر آن با تاخیرهای متعددی همراه بود، بنابراین طبق آخرین پیش بینی ها، تولید منظم و مستمر آن در سال 2025 آغاز خواهد شد.

S-500 بازی دفاعی را تغییر خواهد داد. زیرا به گفته مقامات روسی، این سامانه می تواند با هواپیماهای نسل پنجم (رادارگریز و رادارگریز)، ماهواره های مدار پایین و طیف وسیعی از تهدیدات موشکی مقابله کند. البته سامانه اس-500 برای بررسی قابلیت های خود آزمایش های سختی را پشت سر گذاشته است.

در ماه می 2018 روسیه اعلام کرد که “طولانی ترین آزمایش موشک زمین به هوای جهان” را انجام داده و با اصابت موفقیت آمیز به هدفی در فاصله نزدیک به 482 کیلومتری، توانایی های این سامانه را به نمایش گذاشته است. همچنین در زمستان گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه S-500 به طور موثر اهداف مافوق صوت را ردیابی و رهگیری کرده است، که بیشتر بر تطبیق پذیری و مناسب بودن آن در یک محیط امنیتی در حال تغییر تأکید کرد.

ویژگی های سامانه پدافند هوایی S-500 Prometheus

روسیه مدعی است که سامانه موشکی ضدهوایی اس-500 قادر است به طور موثر با طیف وسیعی از تهدیدات هوایی فعلی و آینده ناشی از دشمنان احتمالی در ارتفاعات و سرعت های مختلف مقابله کند.

یکی از ویژگی های قابل توجه این سیستم، توانایی ظاهری آن در خنثی سازی تهدیدات در ارتفاعات و سرعت های مختلف است. همچنین، مقاومت بالای آن در برابر پارازیت الکترونیکی، بقای آن را در سناریوهای جنگی چالش برانگیز افزایش می دهد و کارایی آن را حتی در مواجهه با تاکتیک های پیچیده جنگ الکترونیک تضمین می کند.

اس-500 که به عنوان جایگزینی برای سیستم های موشکی قدیمی A-135 طراحی شده است، باید مکمل سیستم های اس-400 روسیه باشد و یک شبکه دفاعی جامع را تشکیل دهد. هدف از استقرار آن حفاظت از مراکز مهم اداری و صنعتی در روسیه و تقویت زیرساخت های امنیت ملی در برابر تهدیدات هوایی است.

سیستم S-500 مانند اسلاف خود در زرادخانه دفاع هوایی روسیه، سازگاری را به عنوان یک ویژگی کلیدی دارد. این سامانه قادر به شلیک انواع مختلف موشک ها و الزامات عملیاتی خاص برای مقابله با تهدیدات است و انعطاف پذیری و کارایی خود را در مقابله با تهدیدات هوایی در حال تکامل افزایش می دهد.

بر اساس جزئیات منتشر شده توسط مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک، اس-500 شامل چهار موشک زمین به هوای دوربرد 40 N 6 M یا دو رهگیر 77 N 6 است که بر روی یک پرتابگر نصب شده اند. موشک های دوربرد 40 N 6 M برد موثری تا 400 کیلومتر دارند، در حالی که رهگیرهای سری 77 N 6 می توانند شعاع 600 کیلومتری را پوشش دهند.

این سیستم از مجموعه رادار پیچیده ای استفاده می کند که از چهار وسیله نقلیه رادار برای هر باتری تشکیل شده است. این کیت شامل رادار شناسایی باند S 91 N 6 E (M)، رادار شناسایی باند C 96 L 6-TsP، رادار رهگیری چند حالته 76 T 6 و رادار رهگیری موشک ضد بالستیک 77 T 6 است. .

این سیستم های راداری پیشرفته به اس-500 اجازه می دهد تا اهداف بالستیک و هوایی را در فواصل قابل توجه شناسایی کند و شعاع کشف را تا 2000 کیلومتر برای اهداف بالستیک و 800 کیلومتر برای تهدیدات هوایی افزایش دهد. حداکثر ارتفاع پرواز موشک های رهگیر حدود 185 کیلومتر است. سامانه اس-500 می تواند در عرض 3 تا 4 ثانیه پس از شناسایی هدف واکنش نشان داده و علیه 10 هدف به طور همزمان عمل کند.

کرملین همچنین مدعی است که اس-500 تنها سلاحی است که قادر به رهگیری موشک های مافوق صوت کینزال روسیه است. موشک کینژال پرتاب شده از هوا به دلیل سرعت های مافوق صوت (بیش از 5 ماخ) و قابلیت مانور، چالش قابل توجهی برای سیستم های دفاعی ایجاد می کند. از سوی دیگر اوکراینی ها مدعی هستند که در جنگ کنونی موشک های مافوق صوت کینژال را با سامانه پاتریوت آمریکایی ساقط کرده اند.

شایان ذکر است که هزینه هر سامانه اس-500 در حال حاضر 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا